• Tue 25 Jun 2019 00:11
    5529 visningar
    5 svar
    5
    5529

    Skakande underkäke bebis

    Har en nyfödd dotter på 4 veckor.

    Hennes underkäke darrar/skakar flera gånger per dygn. Inte bara läppen alltså utan hela käken. (Som att hon fryser typ)

    Det ser anmärkningsvärt ut och inget jag noterat hos andra spädbarn.

    Tillståndet kommer oftast då är ledsen (gråter) eller stressad av annan anledning.

    Har NÅGON varit med om detta?

  • Svar på tråden Skakande underkäke bebis
  • Tue 25 Jun 2019 01:00
    #1

    Så gjorde vår son som spädbarn också ibland. Inget jag tänkte på då... Kan du inte höra med BVC om de vet vad det kan bero på?

  • Anonym (Samma­)
    Tue 25 Jun 2019 05:18
    #2

    Så gjorde min son. Enligt BVC var det inget att oroa sig över även om han spratt till hela kroppen långa stunder liksom skakade.

    Höll honom invirad i en tunn filt ?swaddled? så han lättare kom till ro

  • Tue 25 Jun 2019 07:53
    #3

    Min dotter hade också så när hon var nyfödd, hon darrade med underkäken då och då när jag ammade henne. Frågade på BB varför hon gjorde så men dom sa bara att det inte va farligt och att det skulle försvinna och det gjorde det efter några månader.

  • Tue 25 Jun 2019 15:06
    #4

    Mina barn har inte skakat med underkäken men de har skakat i hela kroppen när de har varit nyvakna. I flera minuter ibland, och ganska mycket. Det ska bero på omoget nervsystem vad jag har förstått, och det har vuxit bort på äldsta barnet som är sju nu, yngsta skakar fortfarande lite ibland. Jag tänker inte ens på det längre.

  • Thu 27 Jun 2019 21:54
    #5

    Det där är bebisens amningsreflex! Så gör de för att driva ut mjölken från bröstet, så det är väldigt viktigt :) Konstigt att ingen på BB och BVC berättat det, för er som frågat.

Svar på tråden Skakande underkäke bebis