• bananfluga19

    ingen ögonkontakt med min 2 månader bebis

    Hej! 
    Är så orolig. Jag får knappt någon ögonkontakt med min bebis som är 2 månader gammal. Han ler ibland men väldigt sparsamt, han kan då le åt vadsomhelst. Han "pratar" ibland med sin sängmobil men inte till människor direkt. Han flackar runt med blicken och tar inte ögonkontakt, känns som han viker bort blicken. Blicken far ofta iväg långt åt vänster eller uppåt..eller åt alla håll där inte en människa är.

    Är detta normalt? Vad kan det bero på? Någon som varit med om liknande och där det ändå varit normalt med ditt barn? 

    i övrigt är han svårflörtad och gnäller nästan jämt..han är aldrig nöjd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-25 16:59
    han är endast nöjd när han äter och sover.. i bärselen eller buren i samma position i famnen och korta stunder i vagnen.. håller jag honom liggandes på rygg i famnen eller sittandes så börjar han skrika i princip direkt.

  • Svar på tråden ingen ögonkontakt med min 2 månader bebis
  • EAB

    Minns att jag också oroade mig för samma sak. Efter cirka tre månader tyckte jag det blev tydligt att mitt barn log mot mig och inte ut i luften, att hon sökte ögonkontakt osv. Hon har utvecklats helt normalt, är två år i dag.

    Du säger att din bebis aldrig är nöjd. Är bebis inte heller nöjd när den får vara i din famn? När bebis får amma/flaska? De flesta bebisar är inte nöja när de ligger själva i säng/vagn/på golv osv. De vill ligga i famnen, äta och bli burna. Helt normalt.

  • bananfluga19
    EAB skrev 2019-06-25 16:29:38 följande:

    Minns att jag också oroade mig för samma sak. Efter cirka tre månader tyckte jag det blev tydligt att mitt barn log mot mig och inte ut i luften, att hon sökte ögonkontakt osv. Hon har utvecklats helt normalt, är två år i dag.

    Du säger att din bebis aldrig är nöjd. Är bebis inte heller nöjd när den får vara i din famn? När bebis får amma/flaska? De flesta bebisar är inte nöja när de ligger själva i säng/vagn/på golv osv. De vill ligga i famnen, äta och bli burna. Helt normalt.


    Tack för ditt svar, det gör mig lite lugnare att höra att någon mer varit i liknande situation och att det går bra. 

    Han är väl nöjd när han äter.. om jag har honom i bärsele eller håller honom i den position i famnen och går omkring så är han oftast lugn och tittar sig omkring.. men han vill inte bara ligga på rygg i famnen, eller sitta i famnen eller liknande
Svar på tråden ingen ögonkontakt med min 2 månader bebis