• Anonym (Ts)

Akne/finnar förvärras p-piller? Inte riktiga finnar?

Hej.

Skulle verkligen behöva er hjälp om någon känner igen mina besvär, kanske har en aning vad det kan vara och tips på behandling som faktiskt hjälper! Desperat och läkare verkar inte riktigt lyssna eller kanske är begränsade i vad det kan ge för förslag på behandlingar. Allt jag vet är att dom anser det vara akne fast jag tycker det liknar finnar mer än akne. Och inte typiska finnar ändå. Öppnar upp mig och berättar varenda liten detalj här nu, för desperat för att ha kvar nån integritet :$

Lång text och upprepar mig säkert

Jag har sedan många år tillbaka i vuxen ålder drabbats av finnar på ryggen, överarmar, hals och ansikte. (Hade inga större besvär som tonåring med finnar och de få jag hade hamnade gärna just på ryggen.) Födde mitt första barn som tonåring så kan inte riktigt svara hur den graviditeten påverkade finnarna.

Ser ett samband att de i ansiktet och armarna främst lätt blir fler och förvärras beroende på var i cykeln jag är (runt ägglossning. Som att jag får sämre hy och behöver rengöra extra utan att falla för begäret att klämma och trycka pormaskar för då får jag finnar i ansiktet), de på ryggen blir oftast mer irriterande den tiden men nån enstaka ny dyker upp. Halsen dyker bara upp då och försvinner lättast.

När de väl lugnar sig efter några dagar, hinner det aldrig läka och försvinna helt innan jag är i samma tid i cykeln igen och historien börjar om. Dessa finnar är tomma alt fyllda med vätska. Pormaskarna är de enda som går klämma men irriterar huden och skapar finnar.

Under graviditeter blir det värre första 3 månaderna och nästan bra tillslut men svårt säga säkert om och när jag vanligtvis blir av med finnar vid graviditet då den graviditeten jag lyckades fullfölja skedde rätt direkt efter en kortare behandling med minipiller och jag hade få ställen på kroppen som inte var täckt av miljoner finnar inräknat ben och bakom öronen tom... Alla andra slutade alltid i missfall innan v 13 så kom aldrig förbi den värre perioden med dom (dock aldrig samma nivå av besvär som med p-piller eller minipiller)

De gånger jag sökt vård envisas läkare alltid med att förskriva olika sorters p-piller med lovorden att det hjälper mot akne och varje gång får jag minst 3 gånger värre besvär med fler områden över kroppen, i antal, varierande storlekar och kliar av de små knottriga som dyker upp och de som ser ut som normalstora finnar blir irriterade och börjar göra ont. Dom finnar jag får av p-piller är typiska finnar fyllda med gult/vitt oavsett storleken medan dom jag vanligtvis har är ungefär samma storlek, som normalstora finnar (dvs inte blandat med massa små knottror i områden), och inte går att klämma för dom är tomma alt fyllda med genomskinlig vätska (dom fyllda ömmar). De ggr jag försökt klämma blir de värre, mer irriterat, större och slutar oftast som ett sår som måste läka och lämnar ett vitt ärr på hyn. Aldrig nån grop som är typisk akneärr.

Minipiller var hemskt och det tog mig flera år att bli av med den nivån av finnar trots kort tids användning, max 3 månader.

Även finnarna från p-piller som klias sönder och blir sår lämnar ytliga ärr.

Jag har nu börjat ifrågasätta om det verkligen är akne eftersom behandlingarna förvärrar, sprider och ökar besvären även vid längre behandling. Finnarna är även av annan karaktär då.

Jag gav nyligen sist aknemedicinen Diane en chans och efter 21 dagar avbröt en läkare min behandling pga 1. värre besvär med finnarna (inte det typiska att det kan bli värre innan det blir bra utan som sagt mer och värre besvär av annan karaktär) 2. mitt mående av att tillsätta hormoner är katastrofalt och 3. De faktum att jag har migrän med aura som andra läkare ignorerat eller inte frågat om (tydligen får man absolut inte äta p-piller då)

Nu sitter jag med högt blodtryck/hjärtklappningar, konstant huvudvärk, humör som en gravid kvinna, och en hud som kliar från hårbotten till tå och extra där finnarna är. Rivit upp alla finnarna till sår i sömnen över ryggen så det är blod på lakanen och jag kan inte sluta gråta över hur jag ser ut lagom till sommaren börjar.

Jag har bra rengöringsprodukter till ansiktet men skulle väl behöva bättra mig när de gäller använda dom och smörja med krämer. Använder gärna bara ansiktsvatten när jag tar bort mascaran och passar på dra lite över hela ansiktet, och dra lite så på morgonen för att kännas fräsht, lägger mask eller liknande 2-3 ggr i månaden, har ett bra serum för ansiktet att punktbehandla vid tiden i cykeln det lätt förvärras som hjälper lite, skrubbar utan att överskrubba kroppen, märker att sola solarium lindrar besvären från finnarna på kroppen då dom torkar ut och rödheten minskar. Solarie hjälper dock inte mot p-piller finnarna alls.

Mitt största besvär är ändå just kroppen!

Har konstant stress dels pga adhd (inre stress) och livet. Sjukskriven av utmattning pga långvarig stress som varit extrem senaste 7 åren och börjat medicinera adhdn så stressen hanteras både utifrån och inifrån.

Har fått recept på nån kräm för akne jag ska smörja dagligen i 3-6 veckor men är rädd det ska förvärra mer! Kan det bli värre av krämen när p-piller och tabletterna förvärrade även om det faktiskt är akne? Om det inte är akne är det vanligt det förvärras av kräm eller blir det enbart uteblivet resultat?

Vad tror ni, låter det som akne? Vad annars? Har ni fått värre av p-piller men blivit hjälpta av kräm?

Har ni fått diagnosen akne som sedan visade sig vara annat?

Kan akne ge en brännande känsla på hyn och klia?

Min hudtyp är normal delvis torr (torr vintertid) och hormonella proverna jag tagit visar väldigt låga nivåer av testosteron vilket jag läst oftast är förhöjda vid akne?

Hjälp!!! Och tack ni som orkat läsa hit.

Bild kan läggas till om det behövs så ni ser hur finnarna ser ut. Både innan och efter dom satte in p-piller. Alla funderingar och gissningar uppskattas

• Svar på tråden Akne/finnar förvärras p-piller? Inte riktiga finnar?
  • Anonym (Ts)

Alla tankar är välkomna

• Anonym (hej)

Sluta med p-pillren? Det är väl syntetiskt östrogen som jag förstått så lär ju kunna ge finnar/akne och knappast särskilt nyttigt heller men vad vet jag.

Kolla progesteron? Prolaktin? T3/T4?

Testa zink?.

• Anonym (Ts)

Slutat med alla varianter av p-piller och även Diane.

Progesteron och allt låg bra enligt testet jag tagit för jag var osäker om det var en hormonell obalans som orsakade min känslighet till hormoner och finnarna på ryggen. Men enligt läkare var allt bra och i balans.

Rädd testa akne krämen om den med förvärrar?

Kosten är ingen speciell, laktosfri och fläskfri bara. Undviker helst äta mjöler då det i större mängder påverkar magen men sällan medvetna val. En kopp kaffe på morgonen och i undantagsfall nått mindre att äta.

Väldigt varierad kost, mycket grytor med både gräddig bas och tomatbas. Kunde bättra köttintaget men äter det nån gång i veckan (tillagas dagligen åt barnen men blir ofta jag väljer grytsåsen det kokats i och tillbehören bara)

Äter även i perioder mer ofta sött och fett som godis och chips till kvällen.

Normalviktig och normalaktiv.

• Anonym (Ts)

Däremot inte testat tillägga zink.

Men av det jag beskriver låter det som finnar? Fast de är tomma/genomsking vätska? Eller finns det nått som ser ut som finnar men orsakas och förbättras av andra faktorer?

• Daphodil

Vad heter krämen du har fått? De flesta aknekrämer kan ju ge en initial försämring innan bättring ses, så ge inte upp. Men om du har mycket besvär kanske inte kräm är tillräckligt, då kanske du behöver Tetracyklin (antibiotika) också. P-piller är inget förstahandsval mot acne, och minipiller försämrar snarare än förbättrar.

• Anonym (Ts)

Jo läkaren på appen jag vände mig till sist var väldigt irriterad på hur läkare bemött mina problem och envisas med p-piller trots bevis på att det varken är bra för mitt mående eller förbättrar huden.

Aldrig fått en antibiotika-kur pga aknen och ska få det till hösten om resultat uteblir av krämen.

Men försämring menas det att dom finnar som finns kan bli värre innan dom går tillbaka och försvinner eller att jag går från 5 finnar till 50 onda fyllda finnar första veckorna och sedan börjar se en långsam förbättring?

Epiduo heter krämen

Svar på tråden Akne/finnar förvärras p-piller? Inte riktiga finnar?