• Anonym (Mås)

Tips på bota måsfobi?

Hej! Detta kanske ter sig humoristiskt för vissa, men jag lider av måsfobi(fiskmåsar, trutar osv).

Blivit attackerad och det startade en rädsla och fobi hos mig. Det är främst när de flyger i riktning mot en som jag blir rädd - då tänker jag att de ska flyga in i mig eller toucha mig eller åka in med näbben mot mig/i mig.

Hur ska jag hantera detta? De åker väl förbi en även om de kmr nära, de flyger väl inte i en? :(

Vet att det är irrationellt men vet inte hur tänka?

Sedan är jag inte rädd för andra fåglar.

Uggh...tack för att du läste ända hit...kommentera gärna....!

• Svar på tråden Tips på bota måsfobi?
  • flygrl

Måsar kan bli aggressiva när dom har bo med ungar och då anfalla människor i syfte skrämma bort dom. Jag tror mest det är skenanfall dom gör och tror det är väldigt ovanligt att dom skadar människor. Man kan ju enkelt skrämma bort en anfallande mås genom att vifta med armarna. Du har inget att oroa dig för va gäller måsar.

Fobier av den typen kan botas genom KBT dvs kognitiv beteende terapi. Ta kontakt med psykiatrin eller en psykolog så kan dom nog hjälpa dig ska du se.

Lycka till!

• Anonym (kvack)

Åk till ett ställe med mycket måsar och lägg dej på marken med utspridda matbitar omkring dej. Efter några timmar kommer du märka att dom är rätt fredliga.

Svar på tråden Tips på bota måsfobi?