• Anonym (Förvirrad)

    Någon som jobbar på försäkringskassan som kan svara? Eller någon annan som verkligen vet.

    Jag sitter o ska överklaga o begärde ut min journal från fk.
    De svarade mig att jag hade över 40 sidor isf att få ut o att det skulle bli en stor kostnad för mig.
    Samtidigt berättar en tjej för mig att hon hade fått ut sina papper utan kostnad för man har rätt att en gång om året få ut sin information från myndigheter utan kostnad. Att jag ska hänvisa till GDR, att avgiftsförordningen inte är en lag, vilket GDR är.
    Vad stämmer?

  • Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan svara? Eller någon annan som verkligen vet.
  • MammaKajsa
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-27 18:30:23 följande:

    Jag sitter o ska överklaga o begärde ut min journal från fk.
    De svarade mig att jag hade över 40 sidor isf att få ut o att det skulle bli en stor kostnad för mig.
    Samtidigt berättar en tjej för mig att hon hade fått ut sina papper utan kostnad för man har rätt att en gång om året få ut sin information från myndigheter utan kostnad. Att jag ska hänvisa till GDR, att avgiftsförordningen inte är en lag, vilket GDR är.
    Vad stämmer?



    Det är två olika saker ni pratar om. Du vill begära ut kopior på din journal, din kompis har begärt ut ett registerutdrag över vilka personuppgifter som finns registrerade på henne (med stöd i GDPR).

    När du vill begära ut din journal från FK har de rätt att ta ut en kostnad enligt avgifsförordningens 16  §:
    Om en beställning omfattar tio sidor eller mer
    skall avgift tas ut för kopior av allmänna handlingar och för utskrifter av upptagningar för automatisk databehandling enligt 15 § 1 och 2.
    Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor.
    Myndigheten får besluta om undantag från första och andra styckena om det finns särskilda skäl.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
    Lagar beslutas av riksdagen

    Förordningar utfärdas av regeringen
    GDPR = Är en förordning utfärdad av EU och gäller i alla EU-länder.
  • Anonym (Vageln)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2019-06-27 18:30:23 följande:

    Jag sitter o ska överklaga o begärde ut min journal från fk.
    De svarade mig att jag hade över 40 sidor isf att få ut o att det skulle bli en stor kostnad för mig.
    Samtidigt berättar en tjej för mig att hon hade fått ut sina papper utan kostnad för man har rätt att en gång om året få ut sin information från myndigheter utan kostnad. Att jag ska hänvisa till GDR, att avgiftsförordningen inte är en lag, vilket GDR är.
    Vad stämmer?


    Du kan gå till FK och be om att få läsa din journal. Ta med dig egen scanner/kopiator, eller fotografera av rubbet - helt gratis!

  • Anonym (Förvirrad)

    Tack för svar.
    Vad ska finnas med i journalen som jag får ut?
    Jag fick två papper där det bara stod datum när min ansökan kom in, vilket datum den behandlades, vilket datum den nekades o avskrevs.
    Fick inte ens ut det sista året.


    MammaKajsa skrev 2019-06-27 19:25:47 följande:

    Det är två olika saker ni pratar om. Du vill begära ut kopior på din journal, din kompis har begärt ut ett registerutdrag över vilka personuppgifter som finns registrerade på henne (med stöd i GDPR).

    När du vill begära ut din journal från FK har de rätt att ta ut en kostnad enligt avgifsförordningens 16  §:
    Om en beställning omfattar tio sidor eller mer
    skall avgift tas ut för kopior av allmänna handlingar och för utskrifter av upptagningar för automatisk databehandling enligt 15 § 1 och 2.
    Avgiften för en beställning av tio sidor är 50 kronor. För varje sida därutöver är avgiften 2 kronor.
    Myndigheten får besluta om undantag från första och andra styckena om det finns särskilda skäl.

    - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
    Lagar beslutas av riksdagen
    Förordningar utfärdas av regeringen
    GDPR = Är en förordning utfärdad av EU och gäller i alla EU-länder.
  • Anonym (Förvirrad)

    Bra förslag men jag har inte den möjligheten tyvärr o ge någon annan fullmakt o få igenom det kommer att ta tid.
    När jag pratade med fk om att låta facket få fullmakt så skulle det lämnas in skriftligt o sen ta tid.


    Anonym (Vageln) skrev 2019-06-27 19:31:27 följande:
    Du kan gå till FK och be om att få läsa din journal. Ta med dig egen scanner/kopiator, eller fotografera av rubbet - helt gratis!
  • Anonym (Förvirrad)

    Bra förslag men jag har inte den möjligheten tyvärr o ge någon annan fullmakt o få igenom det kommer att ta tid.
    När jag pratade med fk om att låta facket få fullmakt så skulle det lämnas in skriftligt o sen ta tid.


    Anonym (Vageln) skrev 2019-06-27 19:31:27 följande:
    Du kan gå till FK och be om att få läsa din journal. Ta med dig egen scanner/kopiator, eller fotografera av rubbet - helt gratis!
Svar på tråden Någon som jobbar på försäkringskassan som kan svara? Eller någon annan som verkligen vet.