• Fritelin

8 månaders vill inte sova!

Hej!

Har en liten tjej på 8 månader som vaknar otroligt tidigt. Hon går och lägger sig vid 18.30-19.00 på kvällarna och vaknar runt 03.30-04.00 varje morgon.

Har försökt med samsovning, har mörkt i rummet och gett flaska när hon vaknar men hon vägrar somna om!

Kan till lägga att hon sover endast 2 gånger per dag, max 40 minuter. Mer vill hon inte!

Någon som har några tips på vad man kan göra för att få henne sova längre?

• Svar på tråden 8 månaders vill inte sova!
  • Aamon

Fast sova gör hon ju, och många timmar dessutom. Blir ju tidigt uppvaknande då hon somnar relativt tidigt. Hon verkar ju ändå sova nästan 9 timmar per natt.

Jag skulle försöka få henne att somna senare i förhoppning att hon ska vakna senare.

• Fritelin

Aha jo hon sover ju ungefär 9 timmar per natt.. tycker de är dock för lite för att vara 8 månader och sova 11 timmar per dygn!

Har provat och lägga henne senare men hon vaknar nästan tidigare då också!

• Currant

Som en annan har skrivit. Lägg henne senare för hon känner att hon har sovit klart när hon vaknar så tidigt.

Hon verkar ju sova jätte bra på natten men det är nog du som lägger henne för tidigt.

Bäbisar sömncykler hinner ändras sig fort när dom är i den åldern. När man tycker att man hittat en bra rutin så går det fort till att den får ändras igen :) jag känner igen de där :)

• Mangodill

Om hon verkar pigg och nöjd, är hon nog bara en sån som inte behöver sova så mycket, kanske? Jag håller dock med om att 11h per dygn låter lite för lite och det är ju jobbigt att behöva gå upp så tidigt! Jag läste ett tips att sätta klockan just innan den tidpunkt som bebisen brukar vakna på, och sen sitta med bebisen, sjunga och försöka hålla bebisen lugn innan hon ens vaknat. Det viktiga är att i första hand bryta vanan att vakna vid den tidpunkten, tror jag. :)

Vad jag förstått så sover bebisar i 40-45 min cykler, så de de kan vakna till var 40e min. Testa samma sak på dagen.

Att läggas för natten vid 18.30 låter inte tidigt enligt mig, min 8 mån somnar också för natten då. Dock har vi lyckats få till att hon sover till 6. Men vi har också haft perioder när hon var lite yngre då hon velat vakna redan vid 4-5.

Svar på tråden 8 månaders vill inte sova!