• SweetJune

    Någon som vet hur semestern påverkad med förkortad arbetstid?

    Hej!

    Jag undrar vad som händer om man anmäler om att få gå ner i tid (förkortad arb.tid till 80%, skyddar sgi med FP ) from tex 1/4-31/12 men sedan tar man tex 4 v semester och 4 v föräldraledigt under sommaren? Då man endast får söka tre perioder per år skulle vi vilja lägga in det så men vad händer med veckorna man tar semester och veckorna man tar föräldraledigt? Påverkas dem?

  • Svar på tråden Någon som vet hur semestern påverkad med förkortad arbetstid?
  • Anonym (Qwerty)

    Hur menar du? Har du semesterdagar så tar du ju ut dem?

  • SweetJune

    om det är en kvot eller annat som påverkar antal semesterdagar eller föräldraledighetsperioden i sommar pga att det ligger förkortad arbetstid inlagt?

  • Allis1000
    SweetJune skrev 2019-06-28 11:25:27 följande:

    Hej!

    Jag undrar vad som händer om man anmäler om att få gå ner i tid (förkortad arb.tid till 80%, skyddar sgi med FP ) from tex 1/4-31/12 men sedan tar man tex 4 v semester och 4 v föräldraledigt under sommaren? Då man endast får söka tre perioder per år skulle vi vilja lägga in det så men vad händer med veckorna man tar semester och veckorna man tar föräldraledigt? Påverkas dem?


    Är lite osäker på vad du frågar, men men...såhär har jag det:

    Jobbar 6h /dag dvs 75%. Semesterersättningen blir 25 dagar, precis som för en person som jobbar heltid, men semester-ersättningen blir bara för 6 h /dag.
  • SweetJune
    Allis1000 skrev 2019-06-28 16:49:56 följande:

    Är lite osäker på vad du frågar, men men...såhär har jag det:

    Jobbar 6h /dag dvs 75%. Semesterersättningen blir 25 dagar, precis som för en person som jobbar heltid, men semester-ersättningen blir bara för 6 h /dag.


    Tack precis det var så jag menade. Så du har lagt in 75% över hela året och då får man lägre ersättning alltså än om man går ner i tid fram till semestern och sedan går ner igen efter semestern (ny period med förkortad arbtid).
Svar på tråden Någon som vet hur semestern påverkad med förkortad arbetstid?