• Anonym (Oroli­gt)
    Fri 28 Jun 2019 18:45
    1543 visningar
    16 svar
    16
    1543

    Lugnande ord om abort (NY!)

    Gjorde en ny tråd då jag glömde tillåta anonyma svar!

    Jag kommer att genomgå en medicinsk abort nästa vecka. Kommer då vara i v. 7. Känns väldigt jobbigt och jag är orolig över hur det kommer kännas och om det blir väldigt utdraget eller om det sätter igång direkt. Jag ska flyga till mitt hemland två veckor efteråt och är orolig att behöva må dåligt och blöda mycket då.

    Kan ni som gått igenom en medicinsk abort ge lite lugnande ord?

  • Svar på tråden Lugnande ord om abort (NY!)
  • Anonym (N)
    Fri 28 Jun 2019 19:57
    #1

    Är väl som ett tidigt missfall. Som vanlig mens. Lätt mensvärk eller ingen värk alls, individuellt.

  • Anonym (Oroli­gt) Trådstartaren
    Fri 28 Jun 2019 20:31
    #2
    Anonym (N) skrev 2019-06-28 19:57:48 följande:

    Är väl som ett tidigt missfall. Som vanlig mens. Lätt mensvärk eller ingen värk alls, individuellt.


    Okej, det lugnar lite! Har du gjort abort?
  • Anonym (Been there - done that)
    Fri 28 Jun 2019 20:33
    #3

    Jag har gemomgått medicinsk abort i vecka 7. Jag har inga lugnande besked att ge förutom att det för mig var över på några timmar. Annars gjorde det väldigt ont och jag fick morfin på sjukhus. Vill inte alls skrämma upp dig. Bara dela med mig av min erfarenhet. Och jag tror att alla har väldigt olika erfarenheter av detta. Inga komplikationer!

  • Anonym (N)
    Fri 28 Jun 2019 20:35
    #4
    Anonym (Oroligt) skrev 2019-06-28 20:31:57 följande:

    Okej, det lugnar lite! Har du gjort abort?


    Ja.
  • Anonym (N)
    Fri 28 Jun 2019 20:38
    #5
    Anonym (Been there - done that) skrev 2019-06-28 20:33:28 följande:

    Jag har gemomgått medicinsk abort i vecka 7. Jag har inga lugnande besked att ge förutom att det för mig var över på några timmar. Annars gjorde det väldigt ont och jag fick morfin på sjukhus. Vill inte alls skrämma upp dig. Bara dela med mig av min erfarenhet. Och jag tror att alla har väldigt olika erfarenheter av detta. Inga komplikationer!


    Oj då kanske du även lider av grov mensvärk när du har mens? Jag gjorde medicinsk abort i vecka 9 och fick inte ont. Har inte direkt mensvärk när jag har mens heller bara lite lätt värk.
  • Anonym (Been there - done that)
    Fri 28 Jun 2019 20:42
    #6

    Nej, ingen direkt mensvärk. Vet inte varför det är så olika. Men typ samma värk vid abort som när jag födde barn...

  • Anonym (N)
    Fri 28 Jun 2019 20:46
    #7
    Anonym (Been there - done that) skrev 2019-06-28 20:42:58 följande:

    Nej, ingen direkt mensvärk. Vet inte varför det är så olika. Men typ samma värk vid abort som när jag födde barn...


    Oj det låter väldigt konstigt att du hade så ont. Men kanske det berodde på att livmodertappen hade svårt att öppna sig?

    Blir ju lite annorlunda när man gör abort eftersom man ska få tappen att öppnas när den egentligen inte borde.
  • Anonym (Mia)
    Fri 28 Jun 2019 20:51
    #8

    Gjorde en medicinsk abort i v.7. För mig startade det efter första tabletten man fick på sjukhuset. Kändes som mensvärk, inte alls farligt. Behövde inte ta något extra smärtstillande :) Blödde lite längre än en vanlig mens bara...

  • Anonym (Oroli­gt) Trådstartaren
    Fri 28 Jun 2019 21:11
    #9
    Anonym (Mia) skrev 2019-06-28 20:51:27 följande:

    Gjorde en medicinsk abort i v.7. För mig startade det efter första tabletten man fick på sjukhuset. Kändes som mensvärk, inte alls farligt. Behövde inte ta något extra smärtstillande :) Blödde lite längre än en vanlig mens bara...


    Så skönt att höra!
  • Wed 3 Jul 2019 13:55
    #10

    Jag gjorde abort för ett år sen, i vecka 6 (så tidigt som man får). Jag var hemma (med min sambo) och förde in tabletten kl 8 efter att jag hade ätit frukost. Blödningen satte igång kl 11, och jag blödde mycket, men det gjorde inte särskilt ont. Jag hade två Skype-jobbintervjuer kl 14 och kl 15, och kunde genomföra dem utan problem, med tjocka bindor såklart. Jag blödde i stora klumpar till ungefär kl 21 och sov sedan hela natten. Blödde sedan rätt mycket dagen efter fast var på jobbet som vanligt, och hade sedan blödning som mens ungefär i en vecka till. Alla graviditetsymptom som ömma bröst och illamående upphörde direkt, och jag var såååå lättad och glad efteråt. Lycka till med allt!

  • Anonym (Oroli­gt) Trådstartaren
    Wed 3 Jul 2019 18:03
    #11
    IsadoraT skrev 2019-07-03 13:55:32 följande:

    Jag gjorde abort för ett år sen, i vecka 6 (så tidigt som man får). Jag var hemma (med min sambo) och förde in tabletten kl 8 efter att jag hade ätit frukost. Blödningen satte igång kl 11, och jag blödde mycket, men det gjorde inte särskilt ont. Jag hade två Skype-jobbintervjuer kl 14 och kl 15, och kunde genomföra dem utan problem, med tjocka bindor såklart. Jag blödde i stora klumpar till ungefär kl 21 och sov sedan hela natten. Blödde sedan rätt mycket dagen efter fast var på jobbet som vanligt, och hade sedan blödning som mens ungefär i en vecka till. Alla graviditetsymptom som ömma bröst och illamående upphörde direkt, och jag var såååå lättad och glad efteråt. Lycka till med allt!


    Åh det lugnar verkligen, tack för att du delar med dig! Jag tog första tabletten i tisdags och ska ta resten imorgon.
  • Anonym (Sara)
    Wed 3 Jul 2019 23:37
    #12

    Jag gjorde en medicinsk abort i v 17. Gjorde väldigt ont men fick morfin. Personalen var fantastisk. Blödde som en mens ett par veckor. Ingen nämnvärd smärta. Hoppas allt går bra för dig.

  • Thu 4 Jul 2019 11:24
    #13

    Håller tummarna för dig idag! Kram från Isadora Hjärta

  • Anonym (111)
    Thu 4 Jul 2019 11:35
    #14

    Jag gjorde medicinsk abort i vecka 6 (eller om det var 5) och det var värre än jag trodde men helt klart genomförbart. För mig var det jobbigaste att jag mådde fruktansvärt illa av pillret och spydde galla i typ en timma så fick ta ett piller till Tyst Smärtan var värre än en vanlig mens men inte så farlig och blödningen gick över helt inom en vecka. Jag blödde inte heller så mycket efter första dagen. Jag tog inga smärtstillande.

    Jag stannade på mottagningen 3-4 timmar under den värsta blödningen, sen gjorde de en gynundersökning, sen fick jag åka hem. 

    Det kommer säkert att gå bra för dig! När du pinat dig igenom första dagen så är det värsta över 

  • Anonym (!)
    Thu 4 Jul 2019 11:41
    #15

    Jag har gjort två medicinska aborter. Båda gick hur bra som helst, det var över på ett par timmar och kändes knappt alls. Det enda jobbiga var att blödningarna efteråt, jag är van att blöda max 3 dagar vid mens. Vid aborterna blödde jag en hel vecka efteråt. + att man måste använde binda istället för tampong vilket kändes genomvidrigt. 

  • Anonym (Emma)
    Fri 5 Jul 2019 00:49
    #16

    Allt kommer gå bra! Jag tog mina andra tabletter i onsdags och har nu genomgått en hemma abort. Jag fick ett MA för 4 år sen som var hemsk med mycket smärta och blod. Så var inställd på det värsta i måndags när jag påbörjade min abort men kan säga att allt gick över förväntan.

    Jag tog mina tabletter på morgonen på onsdagen, samt Alvedon som barnmorskan hade rekommenderat, somnade om och vaknade sedan 3 timmar senare utav molnande värk i magen. Gick på toa och blödde ut klumpar. Värken kom och gick under dagen, blödde ut klumpar kanske 3 gånger och sen på onsdag kväll mådde jag som vanligt igen.

    Idag är det torsdag och jag har ingen värk, blöder lite ungefär som vid mens.

Svar på tråden Lugnande ord om abort (NY!)