• Fritelin

    sgi och barn nummer 2

    Vi har börjat tänka på att skaffa barn nummer 2. Och har funderat lite på de här med sgi. Vi vill gärna att jag inte ska gå tillbaka till jobbet innan (då maken jobbar konstiga tider och inte kan vara föräldraledig just nu).

    Har hört att man måste bli gravid innan de barnet man är ledig med är 1 år och 9 månader för att få behålla sin sgi. Man kan alltså inte gå tillbaka till jobbet alls för att få behålla samma sgi?

    Hur har ni andra gjort som har skaffat barn nummer 2?

  • Svar på tråden sgi och barn nummer 2
  • Otit

    Alltså. Jag var hemma i 9,5 månad med första barnet. Jobbade heltid i typ 10 månader och gick hem sen igen med barn nr 2. Men om man ska jobba deltid utan att förlora sin SGI o h det går längre än 1 år och 9 månader sedan första barnet fötts måste man ju ta ut f-penning samma procent som det man förlorar i arbetstid för att få totalt 100 procent sysselsättning. Är det svar på din fråga för jag förstår inte riktigt vad du menar? :)

  • Erla

    Alltså du behåller inte din sgi om du blir gravid inom den tiden heller. Den nollas tyvärr, men du får behålla nivån på föräldrapenningen. Din sgi kan du bara skydda genom att ta ut full föräldrapenning från det att ditt första barn fyllt 1 år. Jag är mitt uppe i detta nu nämligen så har precis fått info om hur allt detta funkar.

Svar på tråden sgi och barn nummer 2