• SmultronCupcake

    Dags för bebis, era bästa tips

    Ja som rubriken lyder. Vi ska äntligen försöka bli gravida och nu vill jag ha era bästa tips för att vi ska lyckas. Knäppa som viktiga allt är bra att de kommer fram.

    Hur gjorde ni för att få fram erat plus? (Inte själva sexet nu)

    Det är inte första barnet men första barnet som planeras och är så efterlängtat. Syskon är 9 år äldre.

  • Svar på tråden Dags för bebis, era bästa tips
  • Anonym (Rosen)

    Då jag var nojig över att det skulle ta långt tid för mig att bli gravid hade jag läst att rosenrot skulle hjälpa till befruktningen fort.

    Med första barnet åt jag rosenrot och blev gravid efter andra försöket och med andra barnet blev jag också gravid efter andra försöket och då åt jag också rosenrot.

    Jag har ingen aning om detta fungerade bra med eller utan rosenrot eftersom jag aldrig testat utan. Men jag blev gravid snabbt i alla fall :)

    Givetvis arbetade vi aktivt under min ägglossnings period och den har jag stenkoll på:)

    Lycka till!

  • Fröken Rabarber

    Tänk på att inte äta ipren utan satsa på Alvedon om du behöver smärtstillande, jag vet inte varför riktigt men vården avråder från iprenanvändning när en ska försöka bli gravid. Personligen tycker jag att det var lugnande också att veta att rent statistiskt så tar det i genomsnitt 7 månaders aktiva försök att bli gravida.

  • SmultronCupcake
    Anonym (Rosen) skrev 2019-06-29 00:46:44 följande:

    Då jag var nojig över att det skulle ta långt tid för mig att bli gravid hade jag läst att rosenrot skulle hjälpa till befruktningen fort.

    Med första barnet åt jag rosenrot och blev gravid efter andra försöket och med andra barnet blev jag också gravid efter andra försöket och då åt jag också rosenrot.

    Jag har ingen aning om detta fungerade bra med eller utan rosenrot eftersom jag aldrig testat utan. Men jag blev gravid snabbt i alla fall :)

    Givetvis arbetade vi aktivt under min ägglossnings period och den har jag stenkoll på:)

    Lycka till!


    Det ska jag definitivt kolla upp då. Vad kul det gick så fort för er .

    Jag har noll koll på min ägglossning då jag nyss slutat med mina piller så laddade ner appen Flo som kanske kan hjälpa mig lite på vägen.
  • SmultronCupcake
    Fröken Rabarber skrev 2019-06-29 07:24:29 följande:

    Tänk på att inte äta ipren utan satsa på Alvedon om du behöver smärtstillande, jag vet inte varför riktigt men vården avråder från iprenanvändning när en ska försöka bli gravid. Personligen tycker jag att det var lugnande också att veta att rent statistiskt så tar det i genomsnitt 7 månaders aktiva försök att bli gravida.


    Bra tips! Ingen Ipren för mig. Det är oftast det jag använder så tacksam för tipset.
  • Anonym (Lev)

    Lev ditt liv normalt!!

    Då ni precis ska börja så vet ni ju inte om det kommer gå fort eller ta tid så de första 3-4 månaderna hade jag inte gjort nå speciellt mer än att ha sex. Du kan köpa äl-test för att bli medveten om don ägglossning men låt inte äl-testerna ta över ert sexuella samliv utan ha sex när ni känner för det men givetvis några dagar innan och på själva äl-dagen.

    Försök att inte leva i en bebis-verkstad. Iaf inte första tiden som sagt.

    Olika naturläkemedel/olika metoder hade jag avstått från. Låt naturen ha sin gång.

    Clearblue advanced körde jag med bara för att se när i cykeln min äl är.

    Jag har 28 dagars cykel och får äl på dag 15. Jag och sambon har vart/är gravida 3 gånger och vi har lyckats på försök 1, 2, 1.

    Vi har börjat haft sex 5 dagar innan äl och kört då varannan dag. Senaste gången missade vi äl-dagen men det tog sig ändå då vi hade sex dagen innan.

    Det ända jag har gjort är att ätit gravid tillskott då vi bestämt oss för att köra.

    Jag har inte uteslutit något innan jag blivit gravid såsom att snusa, dricka lite alkohol eller träna eller så.

    Givetvis avstår jag från alkohol och snus då jag är gravid

    Lycka till och hoppas på goda nyheter om en graviditet sen :)

  • SmultronCupcake
    Anonym (Lev) skrev 2019-06-29 08:49:58 följande:

    Lev ditt liv normalt!!

    Då ni precis ska börja så vet ni ju inte om det kommer gå fort eller ta tid så de första 3-4 månaderna hade jag inte gjort nå speciellt mer än att ha sex. Du kan köpa äl-test för att bli medveten om don ägglossning men låt inte äl-testerna ta över ert sexuella samliv utan ha sex när ni känner för det men givetvis några dagar innan och på själva äl-dagen.

    Försök att inte leva i en bebis-verkstad. Iaf inte första tiden som sagt.

    Olika naturläkemedel/olika metoder hade jag avstått från. Låt naturen ha sin gång.

    Clearblue advanced körde jag med bara för att se när i cykeln min äl är.

    Jag har 28 dagars cykel och får äl på dag 15. Jag och sambon har vart/är gravida 3 gånger och vi har lyckats på försök 1, 2, 1.

    Vi har börjat haft sex 5 dagar innan äl och kört då varannan dag. Senaste gången missade vi äl-dagen men det tog sig ändå då vi hade sex dagen innan.

    Det ända jag har gjort är att ätit gravid tillskott då vi bestämt oss för att köra.

    Jag har inte uteslutit något innan jag blivit gravid såsom att snusa, dricka lite alkohol eller träna eller så.

    Givetvis avstår jag från alkohol och snus då jag är gravid

    Lycka till och hoppas på goda nyheter om en graviditet sen :)


    Det visade sig att naturläkemedel som rosenrot inte var något för mig då jag har diabetes.

    Visst ska vi leva som vi brukar och inte försöka fastna i den där "vi har sex för vi måste" men nu i början känns allt väldigt exalterade och man vill ju så gärna men ska försöka dämpa mig så jag inte blir allt för besviken om det kommer ta lång tid.

    Läste att de kan ta lång tid ca 7 månader så känns som att man kan börja fundera och ändra mer efter det.

    Jag har ju ingen aning om hur min cykel ser ut heller då jag bara haft mens en gång efter jag slutade med pillerna så känner att jag vinner mest på att försöka klura ut den.
  • Anonym (Helene)

    Man kan ju egentligen inte göra så mycket för att påverka om man blir gravid eller inte. Ät folsyra, (rekommenderas att börja med innan graviditet, påverkar ej fertilitet) , lev hälsosamt och ha koll på ägglossningen är ju det man kan göra. Och ligga såklart.

  • UndrandeSökare

    Vi använde Clearblue digitala ägglossningstester och hade sex en gång per dag från den blinkande smileyn visades tills den fast lysande smileyn visades och det fungerade varje gång. Blev gravid 5 ggr när vi gjorde så.

    Sen har min läkare rekommendetat att jag ska använda Folsyra, D-vitamin och Omega3 dageligen så det har jag använt.

    Om det inte blivit något plus för er efter 12 månaders aktiva försök så kan man ha rätt att göra en infertilitetsutredning på Kvinnokliniken. Kan vara bra att veta om.

    Lycka till !

  • nnnnnnnn

    Ladda upp med multivitaminer för gravida, så du får folsyra mm. Lägg gärna till zink och magnesium för både dej och pappan.
    Och passa på att diskutera föräldraledigheten redan nu, så ni har en bra grundplan. Kanske t.o.m. fundera på att bryta sig ur "hon är hemma första året, sen tar han över 6-9 mån"? Kanske vara lediga länge tillsammans i början? Dela mer lika genom FL? Tex att man jobbar max 80% tillsammans första året och att man efter ett halvår arbetar båda två lite grann? Det är rätt skönt att inte behöva arbeta 100% bara för att barnet fyllt 1 år och man arbetat sjukt mkt med att vara FL, sen när den roliga tiden kommer med mkt utelek, skogen, lekplatshäng mm så måste man arbeta 100% och den andre är FL.
    Om båda är hemma 2-4 mån tillsammans när barnet är nyfött och det brukar vara mest jobb med mat, mage, nattsömn som inte finns, sen jobbar man max 80% tillsammans tex ena 80% andra 0%, vilket ändras tex till ena 50% andra 30% efter några månader till, så har båda ansvar för barnet, kan dess rutiner, båda får en vuxenpaus dvs kunna vara bland vuxna och tänka jobbtankar osv. (Under förutsättning att båda är aktiva under FL, inte att den ena tränar, spelar datorspel och lever ungkarlsliv och den andre jobbar med barnen och hushållet...)

  • Anonym (Lev)
    SmultronCupcake skrev 2019-06-29 09:24:53 följande:

    Det visade sig att naturläkemedel som rosenrot inte var något för mig då jag har diabetes.

    Visst ska vi leva som vi brukar och inte försöka fastna i den där "vi har sex för vi måste" men nu i början känns allt väldigt exalterade och man vill ju så gärna men ska försöka dämpa mig så jag inte blir allt för besviken om det kommer ta lång tid.

    Läste att de kan ta lång tid ca 7 månader så känns som att man kan börja fundera och ändra mer efter det.

    Jag har ju ingen aning om hur min cykel ser ut heller då jag bara haft mens en gång efter jag slutade med pillerna så känner att jag vinner mest på att försöka klura ut den.


    Ja så blir det ju men just att fortsätta att ha sex när man har lust och inte bara för att producera, mer så jag menade :) och jag kan verkligen rekommendera clearblue advanced.

    Dom visar en blinkande smiley 3-4 dagar innan äl så då kan man inte missa och dom är superlätta att läsa av!

    Ja men precis, som sagt efter 3-4 månader hade jag kanske blivit lite frustrerad men lite löngre rid ändå är ju fortfarande normalt.
  • nernu

    Ja allt handlar ju om sexet... Det är ju så att säga lite en förutsättning. Håll inte på med några kurer och megtoder. Försök räkna ut när du har ägglossning och ha sex lite innan dess också.

  • Anonym (Anonym)

    Så här skall man göra....

    Nej, du skall göra tvärtemot nnnnnnnn m.fl, desto mer du utgår från att det blir barn desto jobbigare blir resan och den därefter. Skapa för guds skull inte en bebisfabrik där ultrablue stickan bestämmer samlag och där du och din partner produktionsälskar. Lär varken bli fler barn eller en bättre relation, planera in en weekend utan barn eller nåt men gör det för ni mår bra av det, inte för att det är ÄL+1 och måste togliggas. Föräldraledighet och tapetval lär ni lösa NÄR där finns ett barn. Det tar i snitt 7 mån d. V. S. 1 är lika normalt som 14 och 7 är lika fel.

    Lev som ni lever, ha samlag när ni vill och jobba på den viljan istället för rosenrot, bidrottningextrakt, D vitamin, omega 3, 6, 29, 42 och oljor från en blomma som inte finns som pollinerats av en insekt som dog ut med dinosaurierna. Läser om på tok för många här som lägger timmar på mobilen/dator och blir experter på vilket märke av omega 3 (malt fiskrens) som är bäst för att bli gravid för att sen klämma in ett 5 min ligg mellan bonde söker fru och familjen annorlunda för att IDAG är det i princip öppet mål.

    Och orgasmera mera, inte för inte som kvinnan får sammandragningar vid orgasm, det är människokroppens vind i seglen åt de små snesimmarna

    Lev och njut och lycka till så skall du se att där är en bulle i ugnen när ni minst anar det ????

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-02 19:59:34 följande:

    Så här skall man göra....

    Nej, du skall göra tvärtemot nnnnnnnn m.fl, desto mer du utgår från att det blir barn desto jobbigare blir resan och den därefter. Skapa för guds skull inte en bebisfabrik där ultrablue stickan bestämmer samlag och där du och din partner produktionsälskar. Lär varken bli fler barn eller en bättre relation, planera in en weekend utan barn eller nåt men gör det för ni mår bra av det, inte för att det är ÄL+1 och måste togliggas. Föräldraledighet och tapetval lär ni lösa NÄR där finns ett barn. Det tar i snitt 7 mån d. V. S. 1 är lika normalt som 14 och 7 är lika fel.

    Lev som ni lever, ha samlag när ni vill och jobba på den viljan istället för rosenrot, bidrottningextrakt, D vitamin, omega 3, 6, 29, 42 och oljor från en blomma som inte finns som pollinerats av en insekt som dog ut med dinosaurierna. Läser om på tok för många här som lägger timmar på mobilen/dator och blir experter på vilket märke av omega 3 (malt fiskrens) som är bäst för att bli gravid för att sen klämma in ett 5 min ligg mellan bonde söker fru och familjen annorlunda för att IDAG är det i princip öppet mål.

    Och orgasmera mera, inte för inte som kvinnan får sammandragningar vid orgasm, det är människokroppens vind i seglen åt de små snesimmarna

    Lev och njut och lycka till så skall du se att där är en bulle i ugnen när ni minst anar det ????


    Kan du inte berätta om din erfarenhet istället!? Du verkar ju vara en expert inom området...
Svar på tråden Dags för bebis, era bästa tips