• sötmysan

    Underhållsstöd när pappan är skriven på samma adress?

    Väntar barn som kommer när som hellst nu. "pappan" försvann helt ur bilden för ca 4 månader sedan. Men han har vägrat byta adress. jag lämnade in till skatteverket för ca 2 månader sedan att de skulle öppna en boendeutredning. Men hur fungerar det när jag nu ska söka underhållsstöd för den lilla? Någon som haft samma problem? Går det lösa på något vis eller måste jag helt enkelt själv byta adress?

  • Svar på tråden Underhållsstöd när pappan är skriven på samma adress?
  • legomum

    Be om papper hemskickat idag och se till att de skrivs under innan bebis kommer.

    Jag ser annars en vårdnadstvist där ni har gemensam vårdnad då han står på samma adress och resten av de närmsta 18 åren kan sabotera mer för dig.

    Då är det bättre att du har egen vårdnad men att han faktiskt har umgänge ni gemensamt kommer överens om.

    Hållhaken försvinner att du tex inte kan flytta utan hans godkännande, skaffa idhandlingar till bebis osv

  • Drottningen1970
    legomum skrev 2019-06-30 09:02:54 följande:

    Be om papper hemskickat idag och se till att de skrivs under innan bebis kommer.

    Jag ser annars en vårdnadstvist där ni har gemensam vårdnad då han står på samma adress och resten av de närmsta 18 åren kan sabotera mer för dig.

    Då är det bättre att du har egen vårdnad men att han faktiskt har umgänge ni gemensamt kommer överens om.

    Hållhaken försvinner att du tex inte kan flytta utan hans godkännande, skaffa idhandlingar till bebis osv


    Fast ensam vårdnad har inget med adressen att göra. Ensam vårdnad är också nåt som är mycket svårt att få. Även om hon har ensam vårdnad men pappa står skriven på samma adress så kan det innebära stora problem gällande exempelvis underhåll? Bostadsbidrag, etc.

    Hursomhelst så tänker jag att FK nog ändå kommer att nöja sig med att du kan bevisa att du kontaktat skatteverket för att få honom bortskriven från adressen.
  • legomum
    Drottningen1970 skrev 2019-06-30 09:11:50 följande:
    Fast ensam vårdnad har inget med adressen att göra. Ensam vårdnad är också nåt som är mycket svårt att få. Även om hon har ensam vårdnad men pappa står skriven på samma adress så kan det innebära stora problem gällande exempelvis underhåll? Bostadsbidrag, etc.

    Hursomhelst så tänker jag att FK nog ändå kommer att nöja sig med att du kan bevisa att du kontaktat skatteverket för att få honom bortskriven från adressen.
    Fast det har det.
    Bor du ensam när barnet föds så kan du skriva att du ska ha ensam vårdnad. Det har inget att göra med umgänget att göra.
  • Drottningen1970
    legomum skrev 2019-06-30 09:17:34 följande:

    Fast det har det.

    Bor du ensam när barnet föds så kan du skriva att du ska ha ensam vårdnad. Det har inget att göra med umgänget att göra.


    Vad yrar du om? Vem pratar om umgänge?

    Vi snackar om problem med UNDERHÅLLSSTÖD om pappan är skriven på samma adress?

    Förövrigt så har mamma ensam vårdnad automatiskt när barnet föds OAVSETT om man bor ihop eller ej. Hur man bor har inget med saken att göra.
  • Brumma
    legomum skrev 2019-06-30 09:17:34 följande:

    Fast det har det.

    Bor du ensam när barnet föds så kan du skriva att du ska ha ensam vårdnad. Det har inget att göra med umgänget att göra.


    Mamman får automatiskt ensam vårdnad om föräldrarna inte är gifta. Även om man är sambos..att mamman bor ensam har INGET med vårdnaden att göra. Inget alls.
  • legomum
    Drottningen1970 skrev 2019-06-30 09:59:26 följande:

    Förövrigt så har mamma ensam vårdnad automatiskt när barnet föds OAVSETT om man bor ihop eller ej. Hur man bor har inget med saken att göra.


    Jo igen, det har betydelse.
  • Brumma
    legomum skrev 2019-07-02 13:53:57 följande:

    Jo igen, det har betydelse.


    Inte för vårdnaden...
Svar på tråden Underhållsstöd när pappan är skriven på samma adress?