• Solrosen 83

    Helsingforskryssning

    Tänkte ta med mig mina 2 barn (3 och 5 år) på kryssning till Helsingfors med Vikingline som semester när vi är lediga själva. Någon som har åkt med barn nyligen och kan tipsa om det spelar någon roll om man väljer Mariella eller Gabriella? Lika bra lekrum? Standard på hytter? Mat?

    Skulle även vara tacksam för lite tips på vad man kan göra i land under dagen. Finns det kanske någon bra lekpark man kan besöka?


    Döttrar 2013 och 2016
  • Svar på tråden Helsingforskryssning
  • Söpöliini

    Jag kan inte ge så många tips om själva kryssningen eftersom vi oftast åker med silja line. Rekommenderar Gabriellas B4L/B4F/B4V, mera utrymme, skönt med en riktig säng och jag tycker om att kunna se på Tv när barnen somnat. Det brukar finnas ett sommarlekland och maten är helt ok.

    Däremot kan jag ge rekommendationer om Helsingfors. Lekparker finns lite överallt, det finns en på skatudden där viking line lägger till. De största är bemannade och har leksaker framme på vardagarna. Närmaste stora är leikkipuisto Seppä i Eira.

    Om 3-åringen åker vagn rör ni er gratis i kollektivtrafiken. Det gäller buss, spårvagn, metro och båten till Sveaborg. Så är det finns väder kan ni hoppa på färjan dit. Den går från Salutorget.  Läs mer här:
    www.hsl.fi/sv/information/sa-har-anvander-du-kollektivtrafik/i-trafikmedlen

    Ett annat tips är att gå till Borgbacken. Inträdet kostar ingenting och det finns 9 gratis attraktioner. De passar alla små barn.

    Från Salutorget är det också möjligt att ta en färja till Högholmen, som är Helsingfors djurpark. Färjan kostar 7?, barnet åker gratis, och inträdet 18? för dig och 10? för 5 åringen. 3 åringen har fritt inträde. Det blir lite billigare om ni köper biljetterna på förhand.

    Hoppas det har varit till någon hjälp!

Svar på tråden Helsingforskryssning