• Anonym

Ont av tampong, varför?

Jag får så ont när jag använder tampong, det känns som träningsvärk/kramp.
    Den sitter helt rätt, jag har använt tampong i många år, så det är inte det att det är ovant. Jag har haft så här tidigare, men nu är det värre än förut.
    Någon som vet vad det kan bero på? Trodde först det berodde på mensen, men det är bara när jag har tampong som jag får ont.

• Svar på tråden Ont av tampong, varför?
  • Anonym

Ingen som vet?

• Söta du

Ingen aning.....det kan vara vad som helst.
    Antingen kanske ifall du lyckas på nåt sätt att föra in den "fel",
    fast som du inte märker eftersom det är samma sak för dig.
    Eller ifall du har en infektion eller något i den stilen.
    Ring till VC och kolla ifall dom kan ge dig ett svar......kan dom inte göra det så beställ en tid och gå och kolla.

• Anonym

Det är nog ingen infektion, för i så fall hade jag väl haft ont hela tiden?
    Kanske är det någon slags träningsvärk, kanske spänner jag musklerna omedvetet eller något när jag har tampong?

• isisisis

Ibland om man inte har så mycket mens,kan slemhinnorna torka av tampongen.
    Då svider det.
    Försök undvika tampong ett tag,och använd binda istället.
    Jag kan känna så ibland....så jag använder bara tampong under den mest rikliga tiden...en dag ungefär!

• Cuthalion

Växla mellan de olika storlekarna. OB har ju allt från gul (mini) till grön (superplus) . . .

• Anonym

isisisis: saken är den att det faktiskt bara är i början, när man har mycket mens, som jag känner av det. Det svider inte heller, utan det känns som träningsvärk ungefär.

• Anonym

Förtydligar: Det är inte där tampongen sitter som jag har ont, utan längre ner.
    Om ni förstår

• Anonym

Cinzano: Jag brukar ha plus i början av mensen, kanske jag ska prova en mindre storlek även då?

• Cuthalion

TS

Prova blå (normal) istället. För mig som brukar ha grön för att det skall fungera är den rosa (plus) perfekt när jag har mindre mens och blå bra när det är minimalt men jag inte vill riskera att läcka igenom (med kjol t.ex.). Inte använt binda på nästan 10 år och det fungerar utmärkt.

Nu har ju OB tagit tillbaka sitt silkeshölje dessutom som gör att det glider lättare.

• Anonym

Jag brukar ha rosa de två första dagarna, sen blå. Jag har ett jobb där mina arbetskläder gör att det syns direkt om det råkar läckt lite.
    När jag väntar på att få mens måste jag ha binda eller trosskydd när jag jobbar.

Men det "konstiga" är att det nästan alltid bara är precis i början det känns, första dagen. Sen blir det mycket bättre, eller försvinner helt.
    Det är ju jobbigt att ha ont, det påverkar jobb och annat.

• Cuthalion

Ett tips kan vara att ta ut tampongen innan Du kissar. För mig underlättar det ibland, det är ungefär som att vätska samlas annars som gör det obehagligt.

• Anonym

Hej
    Om du ammar kan det bero på hormoner som gör att du blir torr i underlivet detta gör att du blir känslig och irriterad och sen när du får mens och använder tampong så blir det mer irriterat men jag hade kontaktat en gynekolog så kan du nog få hjälp där.

• Anonym

Cinzano: Bra tips! Ska prova det.

Anonym: Jag ammar inte, och det är inte det att det är känsligt, irriterat eller svider.
    Utan det är liksom slidmusklerna som gör ont. Men tack för svaret
    Jag har förresten frågat min bm i förbigående, men hon visste inte vad det kunde bero på. Hon trodde först jag menade att det sved, men så är det ju inte.

Svar på tråden Ont av tampong, varför?