• Anonym (Förvi­rrad)
    Mon 1 Jul 2019 17:49
    238 visningar
    4 svar
    4
    238

    Ägglossning efter MF?

    Hade MF för 1,5 månad sen. Nu har jag haft mens, men vi gjorde några försök innan mensen kom. Har dock haft mindre molvärk i slutet av mensen och den var även mer långdragen är normalt. Nu har jag gjort digitala ÄL test igår och idag och enligt min app skulle den fertila perioden börjat igår. Testet visar fortfarande en "O" att det inte är någon äl på gång ännu. Dock när jag kollade på stickan så syns det två streck iallafall, är det någon som vet om det alltid är två streck oavsett vart man är i cykeln? att innan tester känner av stegringen så syns ändå ett svagt streck? så förvirrad.... hur var er ägglossning efter MF?

  • Svar på tråden Ägglossning efter MF?
  • Anonym (Olika­)
    Mon 1 Jul 2019 18:00
    #1

    Äl kan utebli efter m.f eller komma annan tidpunkt än vanligt. Om du nyss haft mens kanske det inte är dags för äl än helt enkelt. Digitala test visar alltid två streck- det betyder ingenting. Vanliga test kan också visa två streck jämt- det betyder inget heller. Endast glad gubbe eller två lika starka streck betyder positivt äl-test. Dock är ingendera bevis för att äl verkligen sker.

  • Wed 3 Jul 2019 15:22
    #2

    Man kan inte helt lita på dom där testerna tror jag. Jag har nyligen haft en MA vilken jag fick stöta ut med cytotek.

    Vid efterkontroll 18 dagar sedan såg läkaren att jag hade ägglossning på gång och hon beräknade min ägglossning inom 3 dygn lite beroende på hur fort äggblåsan växte mot slutet. I vilket fall hade jag börjat testa med stickor tre dagar innan efterkontrollen och inte någon gav utslag. Testade även 7 dagar på rad efter kontrollen och inte ett endaste av dom gav utslag heller. Eftersom jag trodde det var fel på dom jag testat innan så köpte jag en massa olika för säkerhets skull men ingen av varianterna har gett utslag.

    Jag har således haft en medicinskt bekräftad ägglossning men stickorna har inte gett utslag av någon anledning. Har haft alla symptom som jag brukar vid ägglossning med flytningar och smärtor över äggstock.

    Däremot tror jag min cykel blivit väldigt störd för nu 7 dagar efter ÄL är mensen på G så det är lite surt att lutealfasen blev så kort. Hoppas det rättar till sig nästan cykel :).

  • Anonym (Förvi­rrad) Trådstartaren
    Thu 4 Jul 2019 07:21
    #3
    Stayalive skrev 2019-07-03 15:22:18 följande:

    Man kan inte helt lita på dom där testerna tror jag. Jag har nyligen haft en MA vilken jag fick stöta ut med cytotek.

    Vid efterkontroll 18 dagar sedan såg läkaren att jag hade ägglossning på gång och hon beräknade min ägglossning inom 3 dygn lite beroende på hur fort äggblåsan växte mot slutet. I vilket fall hade jag börjat testa med stickor tre dagar innan efterkontrollen och inte någon gav utslag. Testade även 7 dagar på rad efter kontrollen och inte ett endaste av dom gav utslag heller. Eftersom jag trodde det var fel på dom jag testat innan så köpte jag en massa olika för säkerhets skull men ingen av varianterna har gett utslag.

    Jag har således haft en medicinskt bekräftad ägglossning men stickorna har inte gett utslag av någon anledning. Har haft alla symptom som jag brukar vid ägglossning med flytningar och smärtor över äggstock.

    Däremot tror jag min cykel blivit väldigt störd för nu 7 dagar efter ÄL är mensen på G så det är lite surt att lutealfasen blev så kort. Hoppas det rättar till sig nästan cykel :).


    Jaha.. vad bra att man tittade på det och kunde se det. Hade gärna också velat se om det var något ägg på gång eller inte precis efter mitt MF. Dock tror jag att jag hade hcg kvar i kroppen vid min första ÄL, så därför blev det inget. 

    Jag är inne på dag 11 nu i menscykeln, och har väntat på en blinkande smiley flera dagar. Dock igårkväll gav testet utslag direkt med fast smiley? och har inga direkta ÄL symtom, men har inte känt efter heller. Eftersom jag köpt de rosa digitala tester också så testade jag nu på morgonen och då visade det en O (alltså ingen stegring?) fattar ingenting.. Det ska ju visas i två dagar? och i förrgår hade jag inte heller positivt. Så jag undrar om jag verkligen har ÄL nu, men i normala fall har jag dessa dagar 10-11 :) så vi får hoppas.. fortsätter nog testa några dagar till för att se!
  • Thu 4 Jul 2019 22:26
    #4

    Bara kör på med din partner :).

    Står ju på clear blue digitala att man inte ska testa på två cykler efter ett MF eftersom det kan ge felaktiga resultat.

    Tror det står något liknande på andra också.

    Kvinnors kroppar är fantastiska och återhämtar sig faktiskt ganska snabbt efter ett MF (hos de flesta). Cykeln kan såklart bli lite rubbad men det är normalt det också. Blir ju en snabb omställning från att ha varit gravid till att helt plötsligt inte vara det.

    Vi har bestämt oss för att strunta i tester eftersom det känns stressande. Vi kör på lite extra mycket runt beräknad ägglossning och sen när andan faller på.

    Hoppas det går bra för er och att det blir ett plus snart :).

Svar på tråden Ägglossning efter MF?