Ni som har barn med autism, har de resurs på förskolan?
Undrar om små barn med autism som går på förskolan får en resurs där? Måste diagnos finnas på papper eller kan man få resursen i väntat på utredning?
Undrar om små barn med autism som går på förskolan får en resurs där? Måste diagnos finnas på papper eller kan man få resursen i väntat på utredning?
Vår son fick resurs på förskolan när han fick sin diagnos vid 3 års ålder,
innan dess när vi gick på utredning hade han en barnskötare som började arbeta deltid igen efter föräldraledighet som lite extra resurs men så fort diagnosen var fastställd fick han en av pedagogerna som resurs då en till föräldraledig kom tillbaka.
Ja både på förskolan och på skolan. Men skolan missköter det så jävligt att vi anmält dom nu.
Tack för era svar. Är det en resurs endast för barnet eller för hela barngruppen? Jag undrar då min son ev. kommer att få diagnos autism men jag hörde att det är svårt att få resurs utan diagnos och dessutom är resursen till hela gruppen och inte endast till barnet.
Nej, min dotter har ingen resurs och har aldrig haft. Hon fick diagnos när hon var 5, är 9 nu.
Resursen som vi fick var för vår sons skull även om hon förstås hjälpte till i barngruppen men hon har varit till stor hjälp för sonen och det har fungerat bra.
Min son är 2.5 år och dagis har ansökt om resurs till honom i höst. Han har ingen diagnos.
Man behöver inte ha någon diagnos för att få resurs! Min son har ingen diagnos men är beviljad 50% resurs. Har hjälpt väldigt mycket!