• akaa

    Napp nu eller vänta?

    Har en liten på 2,5 vecka. Ammar för fullt och jag tror han får i sig det han ska, men i och med att vi inte varit i vår hemstad senaste tiden har vi inte varit på BVC än för vägning. Vi har vägt honom själva och han går upp i vikt men kanske långsamt? (Vet inte riktigt hur mycket de ska gå upp). Han vill ligga och suga väldigt mycket, och det får han ju om han vill såklart, men ibland är det flera timmar i taget. Vi har testat napp när vi precis kom hem från bb och då var han måttligt intresserad, men sen har jag inte velat förrän jag vet att amningen funkar och att han får i sig det han ska. Vad tycker ni? Ska jag försöka med napp igen eller låta honom ligga och suga nu i början tills han är nöjd?

    Dessutom, i morse när jag steg upp var mina bröst sprängfyllda och gjorde ont. Är det ett tecken på att han tidigare fått i sig för lite och nu produceras det mer mjölk, eller har han tuttat för mycket och därför produceras det mer, eller är det bara att han åt lite inatt? Vad tror ni?

  • Svar på tråden Napp nu eller vänta?
  • Orkide

    Jag skulle vänta med napp tills jag vet hur mycket han gått upp om det är hållbart det vill säga. Känner du att du inte orkar så får du ju prova med napp.

    Angående brösten på morgonen så är min erfarenhet att de blir väldigt fyllda på morgonen oavsett hur bra de ätit på natten. (Har tre barn)

  • Babymama
    akaa skrev 2019-07-02 19:19:30 följande:

    Har en liten på 2,5 vecka. Ammar för fullt och jag tror han får i sig det han ska, men i och med att vi inte varit i vår hemstad senaste tiden har vi inte varit på BVC än för vägning. Vi har vägt honom själva och han går upp i vikt men kanske långsamt? (Vet inte riktigt hur mycket de ska gå upp). Han vill ligga och suga väldigt mycket, och det får han ju om han vill såklart, men ibland är det flera timmar i taget. Vi har testat napp när vi precis kom hem från bb och då var han måttligt intresserad, men sen har jag inte velat förrän jag vet att amningen funkar och att han får i sig det han ska. Vad tycker ni? Ska jag försöka med napp igen eller låta honom ligga och suga nu i början tills han är nöjd?

    Dessutom, i morse när jag steg upp var mina bröst sprängfyllda och gjorde ont. Är det ett tecken på att han tidigare fått i sig för lite och nu produceras det mer mjölk, eller har han tuttat för mycket och därför produceras det mer, eller är det bara att han åt lite inatt? Vad tror ni?


    Att brösten är sprängfyllda på morgonen beror på att de fortfarande håller på att ställa in sig efter din sons behov av mjölk. När man har ammat länge (i några månader) så händer det inte så ofta, utan ex bara om bebisen sover hela natten när den normalt brukar äta nattetid. Så det är inget att oroa sig för! Och det är definitivt inte ett tecken på att han har fått i sig för lite tidigare, eller att han ätit för mycket. Han kan ha ammat mer de sista dagarna och då ökar produktionen i dina bröst, och sen sov han någon timme mer än vanligt mellan amningarna och då börjar brösten kännas fulla. Helt normalt.

    Det är så fiffigt också att när brösten blir sprängfyllda så signalerar det till hjärnan att man har en överproduktion och så producerar kroppen mindre mjölk. Så det reglerar sig självt utan att du behöver tänka på det. Låt sonen äta så ofta han vill så kommer ni att få en lagom produktion för hans behov utan att tänka på det.

    Ang nappen så är mitt råd att fundera på om ni vill att han ska ha napp eller ej? Jag har tre barn, två har haft napp och en inte. Vi började med napp på BB med alla tre men en vägrade som sagt. En av de andra tog nappen direkt och släppte aldrig och den andra var lite mindre nappig men tog den ändå. Jag upplevde att det var smidigare att barnet tog napp än inte. Just för att nappen söver dem så bra. Sonen som inte tog napp var svår att natta utan bröstet, och han sov aldrig bra dagtid eftersom han inte sövde om sig själv med nappen när han vaknade. Det är ju inte heller säkert att er bebis vill ha nappen. Men lite är det väl så att ju längre man väntar desto större chans att bebisen ratar nappen.
  • akaa

    Testade med napp idag när jag skulle ut på promenad och han fått amma massor innan, men han såg ut att få kväljningar och var inte intresserad. Det jobbiga är att det enda som får honom nöjd är att få ligga och amma/snutta. Annars bara skriker han. Det går inte att gå ut eller göra nåt om han inte sover, för då bara börjar han skrika och det enda som hjälper är bröstet som sagt..

  • Babymama
    akaa skrev 2019-07-03 15:03:47 följande:

    Testade med napp idag när jag skulle ut på promenad och han fått amma massor innan, men han såg ut att få kväljningar och var inte intresserad. Det jobbiga är att det enda som får honom nöjd är att få ligga och amma/snutta. Annars bara skriker han. Det går inte att gå ut eller göra nåt om han inte sover, för då bara börjar han skrika och det enda som hjälper är bröstet som sagt..


    Så var det med min son som aldrig ville ha napp. Han klöktes bara när vi satte nappen i hans mun. Vi testade säkert femton olika nappar, doppade nappen i socker (hjälp!! Hahaha), i bröstmjölk mm. Men han ville aldrig ha den.

    Är det ditt första barn? När en bebis är sådär 2,5 vecka brukar de vara missnöjda mycket. Man tror att man ska kunna gå långa barnvagnspromenader med sovande gullig bebis, men i verkligheten gallskriker de och man bara svettas och gungar vagnen :D Alla mina tre barn har ogillat vagnen de första månaderna. Sen har de börjat sova i den runt sådär 3-5 månader kanske? Du har säkert hört tusen tips redan men testa bärsele istället för vagn? Då brukar missnöjda barn skrika mindre. Vi brukar sitta på pilatesboll med bebisen i famnen och gunga lätt upp och ner. Det har funkat för oss. Och att gunga försiktigt i babybjörn babysitter. Då kan man förstås inte gå någonstans, men man kan iaf titta på tv eller så :) Och det går fort över!
  • akaa

    Babymama, tack för ditt svar. Nej, inte mitt första, men mitt äldre är 14 år, så kommer inte ihåg hur det var =) Jag blir lite orolig bara att inte allt är bra, typ att han får i sig för lite mat, men skönt att höra att det är normalt att han hänger vid bröstet typ dygnet runt. Vi.

  • Babymama
    akaa skrev 2019-07-03 20:39:35 följande:

    Babymama, tack för ditt svar. Nej, inte mitt första, men mitt äldre är 14 år, så kommer inte ihåg hur det var =) Jag blir lite orolig bara att inte allt är bra, typ att han får i sig för lite mat, men skönt att höra att det är normalt att han hänger vid bröstet typ dygnet runt. Vi.


    Jamen jag förstår det! Man är ju alltid lite orolig första tiden med en ny bebis, oavsett om det är första, andra eller femte :) Så mysigt med en sladdis förresten!

    När vi fick tredje barnet så hängde hon i tutten jämt. Hon gick upp i vikt ganska sakta, men följde sin egen kurva och bvc var nöjda och hon verkade också nöjd (inte lugn och tyst men välmående liksom). Så länge de ökar i vikt efter sin kurva, kissar några blöjor per dag och verkar må väl (typ inte sover för mycket, eller istället skriker hela dygnet runt) så behöver man inte oroa sig för amningen. Med andra barnet sa en sköterska på BB att vi inte skulle låta honom suga för länge eftersom det kan göra dem trötta och tar energi. Tjugo minuter per bröst sa hon var bra. Men det gäller såklart bara när de inte ökar i vikt som de ska. Annars kan man låta dem ligga så länge man själv orkar :)
Svar på tråden Napp nu eller vänta?