• Anonym (Ledsen)

    Hur sannolikt att få besöksförbud beviljat?

    Hej.

    Ska försöka kortfatta ett mycket långdraget lidande.

    Jag lever ihop med mina 2 barn från ett tidigare förhållande och min sambo och hans 2 barn från tidigare förhållande.

    Min sambos ex är narcissist och har under deras liv tillsammans misshandlat min sambo både fysiskt och psykiskt.

    Vi är ihop sedan 3 år tillbaka. Vår vardag har blivit kantad av terrorism från hennes sida.

    Allt från 3 soc anmälningar (som inte ens blev till utredning någon av gångerna). Trakasserier och hot. Ibland på daglig basis.

    Hon har för ett år sedan loggat in sig på min sambos messenger och läst hela min och min sambos privata konversation.

    Och hon trakasserar oss med information som hon på olagligt vis fått fram utifrån privata diskussioner över messenger.

    Jag har haft mardrömmar om henne. Jag är rädd för henne. Hon är oberäknelig. Och elak mot sina egna barn som hon använder som pjäser i ett maktspel.

    Vi flyttade en bit för att komma ifrån hennes påhälsningar. Det har hjälpt. Min sambo hämtar sina barn varannan vecka och vi ser alltid till att slippa träffa henne, då det alltid blir bråk.

    Idag kom dagen. Hon hittade till vår tomt.

    Min sambos barn skrek som stuckna grisar över rädslan att hon var här och att det skulle bli bråk.

    Anledningen till att hon var här var för att ta med sig ena sonen på något han inte ville till. Hon började dra och slita i hans arm. Och han stretade emot. Min sambo gick då ut. Varpå sonen skrek åt min sambo att gå in igen.

    Summa sumarum följde sonen tillslut med henne.

    Jag känner mig spyfärdig över att ha henne här igen. Det gör vi allihopa.

    Jag känner mig nu otrygg igen. Tänker på mina barn som behöver se och höra sådant de inte är befogade att ens ha med att göra.

    Nu vet hon var vi bor. Efter guidning bland våra grannar så fann hon vår tomt.

    Vi är inte hemliga. Men vi har gjort allt för att göra det svårt för henne att ta sig hit.

    Ett kontaktförbud/besöksförbud i hemmet.

    Är det svårt att få igenom sådant? Känns som något jag skulle behöva ha just nu för att säkra mitt och barnens välmående i hemmet.

    Är det omöjligt för oss att få till ett sådant?

  • Svar på tråden Hur sannolikt att få besöksförbud beviljat?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (J) skrev 2019-07-03 15:48:43 följande:

    Har ni nånsin polisanmält henne?


    Nej. Vi har däremot berättat för socialtjänsten att vi velat göra det, men sanningen är att vi är oroliga för vad hon skulle ta sig till om vi gjorde det. Mot sina barn alltså.

    De skulle få ta all skit för vad hon känner.
  • Anonym (Svårt)

    Spontant är det väl omöjligt så länge de har delad vårdnad?

    Se till att skaffa en jävligt vass jurist och få råd därifrån.

    Har själv levt över ett decennium med en narcissist. Jag vet att det känns omöjligt och nästan är det men jag lyckades med advokat så det ska ni nog ocå kunna.

    I Sverige är vi så ?solidariska? så det är nog inte många som har besöksförbud här.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Svårt) skrev 2019-07-03 15:59:17 följande:

    Spontant är det väl omöjligt så länge de har delad vårdnad?

    Se till att skaffa en jävligt vass jurist och få råd därifrån.

    Har själv levt över ett decennium med en narcissist. Jag vet att det känns omöjligt och nästan är det men jag lyckades med advokat så det ska ni nog ocå kunna.

    I Sverige är vi så ?solidariska? så det är nog inte många som har besöksförbud här.


    Är det så? Tänkte att det går att få besöksförbud i hemmet ändå på något vis. Barnen ska ju alltid få träffa sin mamma, men ingen av oss önskar henne på vår gata.
  • Anonym (J)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-03 15:56:53 följande:

    Nej. Vi har däremot berättat för socialtjänsten att vi velat göra det, men sanningen är att vi är oroliga för vad hon skulle ta sig till om vi gjorde det. Mot sina barn alltså.

    De skulle få ta all skit för vad hon känner.


    Självklart ska ni anmäla. Sätt hårt mot hårt. När barnen behandlas illa ska det orosanmälas.

    Skriv upp ALLT hon gör. Vad, när, var.
  • Pierott
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-03 16:34:37 följande:

    Är det så? Tänkte att det går att få besöksförbud i hemmet ändå på något vis. Barnen ska ju alltid få träffa sin mamma, men ingen av oss önskar henne på vår gata.


    DU kan ansöka om besöksförbud. På så sätt täcker du ju hela familjen, din sambo kan dock inte göra det sålänge dom har delad vårdnad.
  • Anonym (Ledsen)
    Pierott skrev 2019-07-03 17:49:57 följande:

    DU kan ansöka om besöksförbud. På så sätt täcker du ju hela familjen, din sambo kan dock inte göra det sålänge dom har delad vårdnad.


    Mm.. för grejen är ju att vi alltid möjliggör för barnen att ha telefonkontakt med henne då hon är beroende av barnen för att själv må bra. Och de känner någon form av ansvar för hennes välmående. Detta kan och borde diskuteras, hur nyttigt det är för barnen - men vi har iallafall försökt att visa att det är okej att ha kontakt.

    Vi vill bara inte ha henne i närheten av vårt hem. Och jag vill inte ha henne nära mina barn. Hon hyser agg mot dem. Och de vet om det trots deras låga åldrar, vilket jag inte tycker är okej. De ska våga vara ute utan rädsla för att hon ska dyka upp.

    Man borde kunde specialanpassa ett besöksförbud.
  • Pierott
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-07-03 18:29:29 följande:

    Mm.. för grejen är ju att vi alltid möjliggör för barnen att ha telefonkontakt med henne då hon är beroende av barnen för att själv må bra. Och de känner någon form av ansvar för hennes välmående. Detta kan och borde diskuteras, hur nyttigt det är för barnen - men vi har iallafall försökt att visa att det är okej att ha kontakt.

    Vi vill bara inte ha henne i närheten av vårt hem. Och jag vill inte ha henne nära mina barn. Hon hyser agg mot dem. Och de vet om det trots deras låga åldrar, vilket jag inte tycker är okej. De ska våga vara ute utan rädsla för att hon ska dyka upp.

    Man borde kunde specialanpassa ett besöksförbud.


    Det behövs inte specialanpassas. Ansöker du om besöksförbud får hon inte kontakta dig eller dyka upp vid erat hus. Men hon kan fortf ha kontakt med sina barn och din sambo eftersom förbudet inte gäller för dom.
  • Anonym (Kontaktförbud)

    Mitt ex har kontaktförbud, det gäller överallt. Vi har ett barn. Det vill till mycket allvarliga brott för att det ska beviljas.

    Man måste polisanmäla för att ett kontaktförbud ska beviljas. Men det du beskriver är iallafall trakasserier, men som sagt dokumentera allt som händer.

  • Anonym (Ledsen)
    Pierott skrev 2019-07-03 18:33:05 följande:

    Det behövs inte specialanpassas. Ansöker du om besöksförbud får hon inte kontakta dig eller dyka upp vid erat hus. Men hon kan fortf ha kontakt med sina barn och din sambo eftersom förbudet inte gäller för dom.


    Ja precis. Min sambo har dock ingen kontakt med henne alls sedan ett år tillbaka.

    Soc var till och med delaktiga i att förklarade för henne varför det inte är lämpligt att min sambo och hon har kontakt öht. Och då ska jag säga att det inte är något soc förespråkar i första taget. Hon är hemsk.
  • nernu

    Det är svårt att få. Låter inte som att ni kommer få igenom det baserat på det du skriver. Men du kan ju alltid prova.

  • Anonym (Ledsen)

    Vad säger lagverket om att kunna avvisa någon man inte vill ha inne på sin tomt? Måste hon gå om jag går ut och säger att jag vill att hon lämnar min tomt?

    Förstår att hon får stå utanför grinden, men kan man tillkalla polis ifall hon hänger vid vår dörr fast vi bett henne att gå?

Svar på tråden Hur sannolikt att få besöksförbud beviljat?