• Anonym (TS)

Kollega ingen ögonkontakt

Hej,

Har en kollega sedan en tid tillbaka som det klickat med bra rent personlighetsmässigt. Inte känt kollegan speciellt länge men vi pratade vänligt och trevligt med varandra och leenden fanns alltid med i bilden. Hen var såklart lika trevligt mot alla andra så jag märkte ingen skillnad i bemötandet. Allt eftersom när vi såg varandra så av någon anledning låstes våra blickar och jag märkte att vår ögonkontakt blev mer frekvent och blickarna varade längre än vanligt och en annan typ av kemi skapades.

Det kändes lite olustigt för mig att dessa blickar kom från ingenstans mellan oss. För att hen inte skulle tro att jag var en creeper så försökte jag minska ögonkontakten när hen var i samma rum osv och fokusera på andra istället. Jag märker vid något tillfälle att hen ser på mig när jag är upptagen med något annat och jag vänder mig för att möta hens blick och hen vänder snabbt bort blicken och hen blivit mer osäker runt mig. Sedan dess har det bara eskalerat och nu är det som att båda undviker att få ögonkontakt på grund av kemin som uppstår när vi väl får ögonkontakt.

Vad är det som händer? Jag fattar ingenting. Att gå från att försöka minska ögonkontakten till en normal nivå till att hen i princip undviker mig totalt, känns märkligt. Vad tror ni är anledningen till att det blivit så här?

Med vänlig hälsning.

• Svar på tråden Kollega ingen ögonkontakt
  • Anonym (Lena)

Det blev så för att du började minska ögonkontakten, då gjorde hen det också.

• Anonym (TS)

Ja men att minska till att kollegan helt undviker att ens se på mitt håll är lite märkligt från en dag till en annan. Jag minskade min ögonkontakt jag tog inte bort den helt.

• Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 20:39:16 följande:

Ja men att minska till att kollegan helt undviker att ens se på mitt håll är lite märkligt från en dag till en annan. Jag minskade min ögonkontakt jag tog inte bort den helt.

Hen tror ju att du inte är intresserad, därför undviker hen ögonkontakt.

Kommunicerar ni inte verbalt?
  • Tecum

Vad är syftet med att använda "hen" i denna frågeställning, det tar fokus från själva frågan?

Orsaken är att när han märkte att du minskade ögonkontakten tolkade han det som att du drog dig tillbaka, att du var besvärad. Då han gillar dig gjorde han likadant för att han utgick från att du ville ha det så. Så eskalerade det till dagens nivå. Det du ska göra är att börja ta ögonkontakt igen och kanske vara extra trevlig så han inte tror att du är sur/besvärad.

Eller så kan du säga precis som det är, men det brukar vara en alldeles för enkel lösning för de som har behov av att skriva här…  

• Anonym (TS)
    Fiona M skrev 2019-07-03 20:43:37 följande:

Han gör så för att du beter dig konstigt.

Det är en hon inte han. På vilket sätt är det konstigt? Vad är det normala då? Fortsätta låsa blickar på en arbetsplats?
  • Anonym (Lena)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 20:51:58 följande:
    Det är en hon inte han. På vilket sätt är det konstigt? Vad är det normala då? Fortsätta låsa blickar på en arbetsplats?
    Kan du inte titta på henne som du tittar på andra människor, måste det vara det ena eller det andra?
  • Tecum
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 20:51:58 följande:
    Om du är man och ändå använder uttrycket hen genomgående förstår jag att hon undviker ögonkontakt Det är sådant som tjejer brukar göra.

Som sagt, visa att du är intresserad så får hon avgöra om hon vill fortsätta ögonflirta eller ej. Men släpp om hon inte är med på noterna annars blir det bara obehagligt för alla.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lena) skrev 2019-07-03 21:03:47 följande:

Kan du inte titta på henne som du tittar på andra människor, måste det vara det ena eller det andra?

Det är det jag gjorde genom att minska till normal nivå. Det blev ju för många blickar mellan oss och det började bli en annan typ av kemi som började gå ifrån det normala kollegiala.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 21:07:20 följande:
    Det är det jag gjorde genom att minska till normal nivå. Det blev ju för många blickar mellan oss och det började bli en annan typ av kemi som började gå ifrån det normala kollegiala.
    det låter som att ni flirtat länge, hur gammal är du och hur gammal är hon?
    är ni båda singlar? (frågar så jag kan hjälpa dig bättre) i vilket fall som helst så måste du visa henne att du är intresserad, har ni nte snackat alls? Har hon antytt att hon vill att du ska höra av dig eller så? Som någon annan skrev så tror jag också att hon tror att du tappat intresset, du får intensifiera ögonkontakten 
  • Anonym (Hm..)
    Anonym (TS) skrev 2019-07-03 21:07:20 följande:

Ja men hon trodde väl att du var intresserad och när du minskade på ögonkontakten så trodde hon säkert att du inte var intresserad och ville då inte kolla så mycket på dig.
  • Pick

Antagligen för att du gett dubbla signaler? Ena stunden ger man intensiva blickar till att i nästa stund minska på blickarna. Det tar jag som att han är oseriös och gillar att "leka" ( få uppmärksamhet ). Jag förstår att du vill att det ska vara "normalt" mellan er.. men det kommer det inte att bli när kemin finns. Byt jobb!

• Anonym (?)

Hur går det för dig? är det samma som förut eller fler intensiva blickar mellan er?

Svar på tråden Kollega ingen ögonkontakt