• Selmans

    Har jag skjutit upp klimakteriet?

    Om jag förstått rätt går man in i klimakteriet då äggreserven i äggstockarna är slut. Det är olika för varje kvinna exakt när det sker eftersom man föds med olika antal ägg. Har jag rätt så långt?

    Jag använde p-stav under 10 år (från jag var 16-26) och under den tiden hade jag varken ägglossning eller mens. Således borde min äggreserv inte minskat på 10 år. Innebär det att klimakteriet blivit uppskjutet så lång tid för mig?

  • Svar på tråden Har jag skjutit upp klimakteriet?
  • sextiotalist

    Nej, äggreserven är en del, hormoner är annat.

    Det kan finnas äggreserv kvar när man går in i klimakteriet. Men de mognar inte.

  • Twinmom13

    Nej.

    Det är, förutom ägg och hormoner, även genetiskt, och troligt att du kommer i klimakteriet ungefär vid samma ålder som din mamma.

    Har inte läst någon forskning, men en teori jag har är att ägglossningshämmande preventivmedel snarare gör att risken för flerbörd är större när man väl slutar med preventivmedlet. Det finns forskning att kvinnor har tendens att släppa fler ägg i högre åldrar, då kroppen vill göra sig av med dessa. Men jag tror, att eftersom att man förhindrat ägglossning, så ökar chanserna/riskerna ännu mer att man släpper fler ägg när man väl har ägglossning. Tvillingar blir mer vanligt, även bland den yngre kategorin.

    (Åt piller från 13 år, första graviditeten blev tvillingar)

Svar på tråden Har jag skjutit upp klimakteriet?