Anonym (TS) skrev 2019-07-04 10:41:27 följande:
Hej!
Jag har under hela mitt liv stött på massor av män som mer eller mindre saknar framförhållning i vardagen. Så jag antar att detta inte är ett särskilt ovanligt fenomen. Men vad beror det på? Har det med uppväxt att göra? Eller finns det biologiska orsaker? Fyller bristen på framförhållning och planering någon funktion?
Vad tror ni?
Min erfarenhet är att män och kvinnor har framförhållning och planerar sånt som de tycker är viktigt. Och sånt de inte tycker är viktigt släpper de på.
Många män tycker nog att vardagen är ganska oviktig, matlagning, barnens rutiner, läggdags etc är inte viktigt, så därför ingen framförhållning eller planering. Träning inför Vasaloppet, golfresan till Mallorca eller besiktningen av bilen är däremot viktig och då finns det gott om framförhållning och planering.
Kvinnor däremot tycker att vardagen är viktig, och det är också ofta de som får ta smällarna om vardagen med barn och mat inte fungerar, så de håller planering och framförhållning i vardagen och familjelivet, och för sina andra viktigheter som tjejresa, körens schema och svärmors födelsedag.
Jag tror att detta är socialt betingat och något som lärs in generation för generation om man inte aktivt ser och förändrar de här strukturerna. För min man tog det ju bara någon vecka in i föräldraledigheten innan han insåg vikten av planering och framförhållning nä det gäller barnen tex.