• Thu 4 Jul 2019 18:13
    578 visningar
    1 svar
    1
    578

    Flytta utomlands?

    Som titlen säger.

    Är här någon som har flyttat utomlands med små barn?

    Vår tanke är att lämna Sverige och flytta till Danmark, min man är helt inne på detta och hade nog flyttat imorgon om han kunde. Jag har svårt för förändringar, jag hae velat göra de och har jobb i Damark redan. Men jag oroar mig för just förändringen, mest för vår dotters skull, hon är väldigt social och så, men just språket, att inte ha alla nära sig, och så.

    Vår yngste är 7 månader idag, han kommer vara runt 2 när vi gör slag i saken om vi kan följa planen. Även om jag vill och förmodligen hade vi bara dratt om vi inte hade haft barnen. Men nu har vi barnen och jag är så rädd för att de ska bli för stor förändrng för 4 åringen och så

    Har någon erfarenhet av detta?

    Tips på hur man går tillväga?

    Kostnader kring boende och skola/dagis? Osv

  • Svar på tråden Flytta utomlands?
  • Sat 6 Jul 2019 09:57
    #1
    +1

    Jag flyttade till Spanien själv med min två barn. Har familj i Spanien så boende var inga problem. Mina barn var då 5 och 7 år. I Spanien ligger de 1 år före i skolan så när den äldre skulle börjat 1:an fick hon börja 2:an istället i Spanien. Samma med den lilla som fick börja förskoleklass istället för vanliga förskolan. I Spanien var det skola med lektioner redan i förskoleklassen. Mina barn började spansk skola utan förkunskaper alls och det gick sjukt snabbt för dom att komma in i språket. De lärde sig uttala ord och prata så himla fort.

    Jag tror att du inte behöver vara orolig för er flytt till Danmark. Ju mindre barnen är ju lättare för dom att komma in i nya saker. De suger åt sig information och språk och kundskap som svampar. Och skulle det mot förmodan inte funka så får man lösa det där och då. Precis som med alla problem och motgångar man möter i Sverige. Jag är absolut en person som stöttar och är positivt till förändringar! Do it!!

Svar på tråden Flytta utomlands?