• Anonym (hur mycket är för mycket?)

    Alkoholvanor

    Jag fick en kommentar häromdagen: alkohol igen?
    Dagen innan hade jag tagit ett glas vin och ätit popcorn framför en film hemma i soffan. Dagen för kommentaren var jag ute på en aw med tjejerna, ett par glas rosé och en drink efter middagen. Dagen efter det hade jag tänkt gå ut på kvällen och lyssna på ett band där en kompis spelade, och ja, ta en cider eller något.

    Men kommentaren fick mig att fundera, hur mycket är för mycket?

    Man har väl olika alkoholvanor, en del dricker bara något glas vid högtider, andra hinkar i sig varje helg. Personligen tar jag hellre ett glas vin mitt i veckan bara för att jag vill och tycker det är gott än känner mig tvingad i sociala sammanhang då jag lika gärna kan vara nykter. Det spelar mig ingen roll. Ibland kan det gå flera månader utan en droppe alkohol och ibland som ovan beskrivna vecka. Det handlar inte om att bli full för min del, det undviker jag helst, men är det ändå "lika illa" att dricka lite men ofta?

  • Svar på tråden Alkoholvanor
  • Anonym (Carro)

    Att dricka alkohol var och varannan dag även i små mängder och alltid med en ursäkt/bortförklaring - ja då tycker jag att det är för mycket och något man borde tänka till på. Det finns alltid risk att det i semestertider utökas med en skvätt här och där och vips har man tömt en halv flaska vin var och varannan kväll..

    Det är ju samma sak som att äta en halv pizza/ en skål godis flera kvällar i rad. Det däremot är det många som stoppar, men en halv flaska vin i samma mängd och samma intervall det går tydligen bra...? Same shit different name.

  • Anonym (A)
    Anonym (Carro) skrev 2019-07-05 09:25:00 följande:
    Att dricka alkohol var och varannan dag även i små mängder och alltid med en ursäkt/bortförklaring - ja då tycker jag att det är för mycket och något man borde tänka till på. Det finns alltid risk att det i semestertider utökas med en skvätt här och där och vips har man tömt en halv flaska vin var och varannan kväll..

    Det är ju samma sak som att äta en halv pizza/ en skål godis flera kvällar i rad. Det däremot är det många som stoppar, men en halv flaska vin i samma mängd och samma intervall det går tydligen bra...? Same shit different name.
    Håller med, det är lätt hänt att det ökar.
  • Anonym (hur mycket är för mycket?)
    Anonym (Carro) skrev 2019-07-05 09:25:00 följande:

    Att dricka alkohol var och varannan dag även i små mängder och alltid med en ursäkt/bortförklaring - ja då tycker jag att det är för mycket och något man borde tänka till på. Det finns alltid risk att det i semestertider utökas med en skvätt här och där och vips har man tömt en halv flaska vin var och varannan kväll..

    Det är ju samma sak som att äta en halv pizza/ en skål godis flera kvällar i rad. Det däremot är det många som stoppar, men en halv flaska vin i samma mängd och samma intervall det går tydligen bra...? Same shit different name.


    Inte tänkt på det på det sättet faktiskt. Tur att det finns så mycket gott alkoholfritt också då :) Även om det väl blir att likställa med vanlig sockerdricka kanske, och det är inte heller bra.
    Hm.
  • Dr Nail

    Men orka leva i andras begränsningar. Är du sugen så drick, har du ingen lust så avstå. Det är faktiskt så enkelt.

  • Anonym (.)

    Du kan testa om din alkoholkonsumtion är riskfylld på iq.se

    Jag tycker inte din alkoholkonsumtion låter direkt riskfylld, så länge som du dricker lite varje gång och du har perioder på flera månader som är vita.

    Själv dricker jag mycket lite, har kanske druckit 2dl sprit, 5-6 öl och ett par glas vin totalt i år. Men det är väldigt lite är jag medveten om.

  • Anonym (hur mycket är för mycket?)
    Dr Nail skrev 2019-07-05 19:44:42 följande:

    Men orka leva i andras begränsningar. Är du sugen så drick, har du ingen lust så avstå. Det är faktiskt så enkelt.


    Jovisst, man ska inte jämföra sig med andra. Men i och med missbruksproblem i släkten så är jag gärna på min vakt. Jag är medveten om att ett glas efter maten någon gång då och då gärna kan bli varje dag, ett upprepat mönster blir normaliserat till slut. Det svarta hålet har jag ingen lust att hamna i.
  • Anonym (hur mycket är för mycket?)
    Anonym (.) skrev 2019-07-05 20:23:24 följande:

    Du kan testa om din alkoholkonsumtion är riskfylld på iq.se

    Jag tycker inte din alkoholkonsumtion låter direkt riskfylld, så länge som du dricker lite varje gång och du har perioder på flera månader som är vita.

    Själv dricker jag mycket lite, har kanske druckit 2dl sprit, 5-6 öl och ett par glas vin totalt i år. Men det är väldigt lite är jag medveten om.


    Tack för tipset, det var ett bra test och jag hamnade definitivt på grönt :) Jag vet att jag inte har problem med det på det sättet man ofta pratar om, men det skadar heller inte att vara medveten om sina beslut.
Svar på tråden Alkoholvanor