• Anonym (sara)

Till vem går arvet till?

Mamma har en moster som är över 90 år. Min mormor lever och mamma har även en lillebror. 
    Mammas moster och min mormor har även en systerdotter i livet. 

Vem har rätt till arvet sen? Förstår att det är min mormor nu men delas pengarna mellan mamma hennes bror och deras kusiner annars eller går de till staten?

• Svar på tråden Till vem går arvet till?
  • sextiotalist
    Anonym (sara) skrev 2019-07-05 08:09:51 följande:

Mamma har en moster som är över 90 år. Min mormor lever och mamma har även en lillebror. 

Vem har rätt till arvet sen? Förstår att det är min mormor nu men delas pengarna mellan mamma hennes bror och deras kusiner annars eller går de till staten?

Lever din mormor och har en dotter som är 90 år?
    När min mammas faster dog, barnlös, med fyra syskonbarn, så fick de ärva. Det var syskonbarnen som ärvde. Hade syskonen levt, så hade de fått ärva

https://avtal24.se/arvsordningen
  • Anonym (sara)
    sextiotalist skrev 2019-07-05 08:16:05 följande:
    Lever din mormor och har en dotter som är 90 år?
    När min mammas faster dog, barnlös, med fyra syskonbarn, så fick de ärva. Det var syskonbarnen som ärvde. Hade syskonen levt, så hade de fått ärva

https://avtal24.se/arvsordningen
    Min mormor lever men det är hennes syster som är över 90 år. 

Mamma har en bror och kusiner
  • sextiotalist
    Anonym (sara) skrev 2019-07-05 08:30:50 följande:
    Min mormor lever men det är hennes syster som är över 90 år. 

Mamma har en bror och kusiner
    Aha, då går nog arvet till din mormor.
  • Twinmom13

Finns inga bröstarvingar, eller barn till densamma, eller en make, så kan din moster testamentera till vem hon vill. Det kan vara en granne, en fond eller en främling på gatan.

Finns inget testamente så är det föräldrar, finns inga föräldrar i livet är det syskon. Är inte syskon i livet så är det syskonbarn som får syskonets del.

• Anonym (Testamente)

Hej.

Ifall din mormors syster skrivit något testamente e de de som stund. Då de inte finns bröstarvingar med i bilden kan hon faktiskt testamentera bort allt om hon så vill. Hade jag varit er hade jag ibte räknat med något arv utan bara blivit positivt överraskad ifall de blev något sedan. Om man nu vill ta de som en positiv sak...

• Wench85
    Anonym (sara) skrev 2019-07-05 08:09:51 följande:

Du nämner en systerdotter också, samt din mamam och bror och deras kusiner i plural. Finns det fler syskon till 90-åringen eller avkommor till dem (din mammas kusiner)? Jag antar även att 90-åringen inte är gift.

Jag förstår det som:

90-åringen har inga barn.
    90-årigen hade en syster, avliden, som har en dotter
    90-åringn har en syster (din mor) som har en dotter och en son. Din mor har minst ett barn (du).

Frågan är hur 90-åringen ärvs.

Vid arv är första arvsklassen avkommor alltså barn, barnbarn etc. Sådana har inte 90-åringen.
    För ogift och barnlös ser en sen på andra arvsklassen: föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar. Om 90-åringen bara hade 2 syskon (din mamma och den avlidna) betyder det att om arvet är på 100 kr delas detta mellan dem. Din mamma får då 50 kr. Eftersom den andra systern avlidit går arvet till hennes avkomma, dvs får hennes dotter 50 kr.

Sedan är arvsprocessen för den 90-åriga mostern klar. Den dagen din mamma går bort ärver du och din bror henne, och det har inget att göra med kusinen som redan ärvt i sin avlidna mors ställe.

Om istället din mor skulle gå bort före 90-åringen innebär det att samma process sker. Om arvet är på 100 kr delas detta mellan de avlidna systrarna som skulle fått 50 kr var. Ensambarnet till den avlidna systern ärver hela summan. Du och din bror delar på den suman som skulle tillfallit er mor och får 25 kr var.
  • Wench85
    Wench85 skrev 2019-07-05 09:21:25 följande:
    Du nämner en systerdotter också, samt din mamam och bror och deras kusiner i plural. Finns det fler syskon till 90-åringen eller avkommor till dem (din mammas kusiner)? Jag antar även att 90-åringen inte är gift.

Jag förstår det som:

90-åringen har inga barn.
    90-årigen hade en syster, avliden, som har en dotter
    90-åringn har en syster (din mor) som har en dotter och en son. Din mor har minst ett barn (du).

Frågan är hur 90-åringen ärvs.

Vid arv är första arvsklassen avkommor alltså barn, barnbarn etc. Sådana har inte 90-åringen.
    För ogift och barnlös ser en sen på andra arvsklassen: föräldrar, syskon eller syskons avkomlingar. Om 90-åringen bara hade 2 syskon (din mamma och den avlidna) betyder det att om arvet är på 100 kr delas detta mellan dem. Din mamma får då 50 kr. Eftersom den andra systern avlidit går arvet till hennes avkomma, dvs får hennes dotter 50 kr.

Sedan är arvsprocessen för den 90-åriga mostern klar. Den dagen din mamma går bort ärver du och din bror henne, och det har inget att göra med kusinen som redan ärvt i sin avlidna mors ställe.

Om istället din mor skulle gå bort före 90-åringen innebär det att samma process sker. Om arvet är på 100 kr delas detta mellan de avlidna systrarna som skulle fått 50 kr var. Ensambarnet till den avlidna systern ärver hela summan. Du och din bror delar på den suman som skulle tillfallit er mor och får 25 kr var.
    Observera dock att ovan gäller om det INTE finns testamente. Eftersom mostern inte har några barn kan hon testamentera hela sin kvarlåtenskap precis som hon vill.
Svar på tråden Till vem går arvet till?