• Anonym (Soffjävel)

Soffan luktar sjukt unket. Usch

Jag har extremt bra luktsinne. På gott och ont..

Det luktar unket (som gamla påslakan) när man sitter i soffan. Har försökt lokalisera om det är soffkuddarna, filtarna eller klädseln som lukten kommer ifrån, och har även tvättat filtarna, men när man tar näsan emot så luktar det inget. Det är liksom i luften runt soffan. Jag stör mig så enormt på detta och tycker att lukten sätter sig i håret och kläderna, även händerna.

Min sambo röker ute men det finns ju i hans kläder. Funderar på om det är därför. Samtidigt luktar det inte rök.

Hade hit en städfirma som grovstädade hela lägenheten och tänkte att doften skulle bli bättre men det blev det inte alltså måste det sitta i klädseln i soffan?!

Någon som har tips hur man kan rengöra en tygsoffa? Eller för att få bort unkenheten? Jag blir galen!!!!

• Svar på tråden Soffan luktar sjukt unket. Usch
  • Anonym (Anonym)
    Desinfektion:

Bakterier kan ofta utvecklas i soffan genom dagligt slitage eller från sådant som tappade mat och andra faktorer . Vitvinsvinäger fungerar bra som en billig desinfektionsmedel . I en sprayflaska , blanda 2 koppar vatten med 1 kopp destillerat vit vinäger . Spraya på soffan , ingen extra arbete krävs . Ättika är mild nog att lämna på soffan , men stark nog att döda bakterier som det kan vara hyser .

deodorizing
    Lukt kan också ligga på soffor . I detta fall strö ett pulver av bakpulver över soffan . Låt sitta i minst 30 minuter , eller några timmar när det är möjligt , dammsug för att samla in det lösa bakpulvret . Detta tar bort lukt och håller soffan fräsch. 

Detta är vad jag hittade på internet efter en kort googling. Men bakpulver är i alla fall generellt känt för att ta upp dålig lukt. :)

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-05 13:06:09 följande:
    Desinfektion:

Bakterier kan ofta utvecklas i soffan genom dagligt slitage eller från sådant som tappade mat och andra faktorer . Vitvinsvinäger fungerar bra som en billig desinfektionsmedel . I en sprayflaska , blanda 2 koppar vatten med 1 kopp destillerat vit vinäger . Spraya på soffan , ingen extra arbete krävs . Ättika är mild nog att lämna på soffan , men stark nog att döda bakterier som det kan vara hyser .
    deodorizing
    Lukt kan också ligga på soffor . I detta fall strö ett pulver av bakpulver över soffan . Låt sitta i minst 30 minuter , eller några timmar när det är möjligt , dammsug för att samla in det lösa bakpulvret . Detta tar bort lukt och håller soffan fräsch. 

Detta är vad jag hittade på internet efter en kort googling. Men bakpulver är i alla fall generellt känt för att ta upp dålig lukt. :)
    Kopierade detta från en hemsida som förmodligen är en dålig översättning från engelska, så ursäkta den dåliga grammatiken :)
  • Anonym (Soffjävel)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-05 13:07:15 följande:

Kopierade detta från en hemsida som förmodligen är en dålig översättning från engelska, så ursäkta den dåliga grammatiken :)

Och så bra! Tack. Ska testa bakpulver direkt. Det är vad som finns hemma! Härlig sommar på dig!
Svar på tråden Soffan luktar sjukt unket. Usch