• Piper68

    Jobba 45 timmar på 3 dagar?!

    Hallå där! Jag har jobbat inom vård och omsorg i 3 veckor och nu har chefen bestämt sig för att jag ska jobba från 07:00 till 22:00 lördag, söndag och måndag. Jag har försökt googlat fram om detta är lagligt eller ej men inte hittat något. Är det någon som kan lagarna och vill hjälpa mig så vore jag jätte tacksam!

  • Svar på tråden Jobba 45 timmar på 3 dagar?!
  • Pmfl

    Generellt gäller väl 11 timmars dygnsvila? Isåfall måste varje pass antingen föregås eller efterföljas av 11 lediga timmar. Enligt den principen går det att jobba två sådana pass i rad, men inte tre. Vad har du för sorts anställning? Hel/del/tim?

  • matf

    Tror detta är lagligt, men inte sunt. Arbetar inom vård och omsorg och har vart med om att mina kollegor arbetat 7-22 flera dagar i rad men då är det själv valt. Lagen säger att det ska vara 8 timmars sammanhängande ledighet mellan passen från en dag till en annan har jag för mig, mellan 22 till 07 är det 9 timmar. Hur många dagar är du ledig innan och efter? Det är ju timmar på en månad som räknas och som inte ska överskridas för att arbeta mer än 100 procent.

  • matf

    Så här står det i mina papper från min kommun: du har ett eget ansvar att den sammanlagda arbetstiden i kommunen inte överstiger 165 timmar/månad. Det är viktigt att du tänker på arbetstidslagens regler gällande dygnsvila och veckovila mellan arbetspassen ä. Dygnsvila är 9 timmar sammanhängande ledighet mellan arbetspassen. Veckovila innebär 36 timmar sammanhängde ledighet under varje period om sju dagar. Du får inte arbeta mer än 11 dagar i följd.

    Alltså ser jag tyvärr det som lagligt, men väldigt fult av din chef det finns ingen som har så normalt sett på sitt schema.

  • Twinmom13

    I arbetstidslagen regleras dygnsvila samt veckovila. Det kan dock finnas kollektivavtal eller lokala bestämmelser som avviker från detta. Så för helt korrekt svar bör du vända dig till det gällande kollektivavtalet.

    Generellt räknas vecka må-sö och din måndag tillhör då nästa vecka. 11 timmars dygnsvila brukar också vara standard i de flesta avtal.

    Ord arbetstid är 40 Tim, jobbar man även helger och nätter brukar ord vara 37 Tim. Avvikelse brukar få ske med villkor.

Svar på tråden Jobba 45 timmar på 3 dagar?!