• joffan

    Kan man avsäga sig borgenskap?

    Jag har en kusin som gör dåliga prioriteringar, ensamstående med 4 barn men har 6 barn. Hon har inte haft möjlighet att få kontrakt på en lägenhet själv, inte kunna ha abbonemang på telefon osv.

    Min mormor gjorde det man inte bör göra. Hon gick i borgen för den tjejen. Hon står på lägenheten, på hennes telefoner. Hon lever själv på pension och får inte alls så mycket. Kusinen slarvar med både elräkningar, telefonen och hyran. Vad kan min mormor göra? Så hon själv inte blir vräkt för att hon måste betala kusinens räkningar?

  • Svar på tråden Kan man avsäga sig borgenskap?
  • Fjäril kär

    Säg upp det hon kan säga upp. Tex tv-kanaler, mobilabonnemang etc. Hon får klara sig på gratistv som finns och hon får fixa kontantkort i mobilen.

    I övrigt så rekommenderar jag kommunens rådgivare för att se över resterande ekonomi och vad hon kan göra.

  • Konservativ
    viseversa skrev 2019-07-06 16:50:03 följande:

    kanske tänkt innan. Varför i helvete gjorde hon det? 


    Bra idé. Ska bara starta min delorean så kör vi....
  • joffan
    Noname00 skrev 2019-07-06 20:03:44 följande:

    Hur kan hon stå på lägenheten, är det en hyresrätt?


    Kusinen står på lägenheten men mormor har gått i borgen för henne. Så vad jag tror så får inte min mormor säga upp lägenheten.
  • joffan
    viseversa skrev 2019-07-06 16:50:03 följande:

    kanske tänkt innan. Varför i helvete gjorde hon det? 


    Absolut. Håller med. Vist får hon ändå skylla sig lite själv som är så naiv att hon gjorde detta. Men mamma försöker hjälpa mormor i denna sits och jag kastade bara ut en fråga för kanske någon vet vad hon kan göra. Men självklart borde hon tänkt innan.
  • joffan
    Fjäril kär skrev 2019-07-06 16:57:56 följande:

    Säg upp det hon kan säga upp. Tex tv-kanaler, mobilabonnemang etc. Hon får klara sig på gratistv som finns och hon får fixa kontantkort i mobilen.

    I övrigt så rekommenderar jag kommunens rådgivare för att se över resterande ekonomi och vad hon kan göra.


    Ja det har jag sagt att hon borde göra. Men tyvärr är det bindningstid på abbonemang. Elen kanske mormor kan säfa upp? Då löre det ju bli svårt för kusinen att bo kvar i vilket fall som. Men tänker att min kusin kanske hämnas genom att skita helt i att betala hyrorna iså fall. Lite trist att mormor satt sig i den sitsen. Jag har gjort vad jag kan och pratat med socialen. Orolig att barnen inte får den mat dom behöver. Eftersom hon prioriterar mörkesköäder, tvspel och dyra leksaker framför mat, el och hyra.
  • joffan
    Fjäril kär skrev 2019-07-06 16:57:56 följande:

    Säg upp det hon kan säga upp. Tex tv-kanaler, mobilabonnemang etc. Hon får klara sig på gratistv som finns och hon får fixa kontantkort i mobilen.

    I övrigt så rekommenderar jag kommunens rådgivare för att se över resterande ekonomi och vad hon kan göra.


    Ja det har jag sagt att hon borde göra. Men tyvärr är det bindningstid på abbonemang. Elen kanske mormor kan säfa upp? Då löre det ju bli svårt för kusinen att bo kvar i vilket fall som. Men tänker att min kusin kanske hämnas genom att skita helt i att betala hyrorna iså fall. Lite trist att mormor satt sig i den sitsen. Jag har gjort vad jag kan och pratat med socialen. Orolig att barnen inte får den mat dom behöver. Eftersom hon prioriterar mörkesköäder, tvspel och dyra leksaker framför mat, el och hyra.
    joffan skrev 2019-07-07 13:16:12 följande:

    Kusinen står på lägenheten men mormor har gått i borgen för henne. Så vad jag tror så får inte min mormor säga upp lägenheten.


    Ja det är en hyresrätt..
  • Poppy75

    Hon kan tala med hyresbolaget men det kommer kanske att leda till att kusinen blir vräkt. Hon kan även ta hjälp av kronofogden, om kusinen jobbar och har en lön så borde det inte vara helt omöjligt att få tillbaka pengarna den vägen.

  • joffan
    Poppy75 skrev 2019-07-07 14:37:09 följande:

    Hon kan tala med hyresbolaget men det kommer kanske att leda till att kusinen blir vräkt. Hon kan även ta hjälp av kronofogden, om kusinen jobbar och har en lön så borde det inte vara helt omöjligt att få tillbaka pengarna den vägen.


    Hon ska prata med hyresbolaget. Borde intr vara helt omöjligt att bli vräkt då hon ligger efter med Juni och Juli hyran. Hon jobbar men förmodligen kommer hon nog bara sluta jobba om dom drsr hyran direkt från lönen. Men kan ju vara värt att försöka iså fall. Tack för tipsen
  • Sandra1

    Skulle börja med att ta ett snack med henne en sista gång och se till arr det är autogiro på det som ska betalas, samma dag dom lönen kommer.

  • joffan
    Sandra1 skrev 2019-07-07 21:58:09 följande:

    Skulle börja med att ta ett snack med henne en sista gång och se till arr det är autogiro på det som ska betalas, samma dag dom lönen kommer.


    Hon undviker att prata med mormor tydligen. Hon låter sin 16 åriga dotter ta snacket med mormor istället (jättemärkligt och ansvarslöst). Men det vore ju absolut ett alternativ. Ska tipsa om autogiro
  • Jamesdio

    Kontrollera hur borgensåtagandet på hyran ser ut. Kan det finnas en tidsgräns och därefter kan man dra sig ur åtagandet?

Svar på tråden Kan man avsäga sig borgenskap?