• Anonym (Orolig)

Förstorad äggstock, någon med erfarenhet?

Åt p-piller under ca ett år. Ungefär en månad efter att jag slutat började jag, då och då, känna av en liten värk på min nedre högra sida. Inte endast kring ägglossningstid utan lite när som helst. Värken var inte särskilt kraftig utan mer irriterande, men oroade mig för äggledarinflammation och sökte därför till gyn då jag känt av det i ca 2 månader.

Läkaren gjorde bl.a. ett ultraljud och kunde se att min högra äggstock (gulkroppen?) var ungefär dubbelt så stor som min vänstra (som var normal), trots att det var långt från ägglossning. Läkaren trodde det berodde på att den helt enkelt är lite aktivare än min vänstra och tyckte att om det skulle fortsätta skulle jag börja med p-piller igen för att få den att lugna sig. I övrigt verkade allt bra. Inget konstigt med flytningar. Har aldrig haft klamydia (tar regelbundet prov och tog nu också). Min mens är regelbunden och normal osv.

Värken har nu kommit och gått i lite mer än 3 månader. Känns som att det sticker till/drar i äggstocken/ledaren. Oroar mig för att läkaren ska ha missat något, typ tumör eller liknande. Hade aldrig dessa problem innan jag åt p-piller, kan de ha förstört min balans på något sätt? Trodde grejen med p-piller var att man kunde sluta med dem hur som helst, inte att man skulle bli beroende av dem. Om nu detta beror på dem och om nu värken ens kommer från äggstocken och inte tarmen typ. Ingen aning...

Någon som har erfarenhet?

Svar på tråden Förstorad äggstock, någon med erfarenhet?