• Anonym (Usch)

Det känns som att ingen tycker om mig?!

Rent socialt har jag det jättetufft, för det känns som att ingen tycker om mig. Men jag vet inte vart det kommer ifrån, för jag är en väldigt social och rolig tjej! Och pratar aldrig illa om andra och jag är klok.

Pluggar på universitet och har en sambo, men inga nära vänner. Och jag vet inte hur jag ska bete mig för det känns ju som sagt som att andra inte gillar mig.

Jag vet inte heller riktigt hur man ska vara för det här har satt käppar i mitt huvud, så jag är obekväm med att umgås med folk för jag inte vet hur jag ska vara för att bli omtyckt.

• Svar på tråden Det känns som att ingen tycker om mig?!
  • Anonym (reallly)

Var dig själv, det är bäst. De som gillar dig, gillar dig för den du är. Och så blir du mer avslappnad, för du slipper spela nåt du inte är.
    Ingen gillar mig här på FL, för jag blev kär i en 20 år yngre kvinna, och tycker att min syster betedde sig okänsligt.
    Det skiter jag i. För jag är mig själv, vet att jag har rätt.
    Och IRL är det många som tycker om mig.
    För jag är mig själv.
    Träffat folk som inte gillar mig också.
    Men dom skiter jag i Skrattande

• Anonym (Usch)
    Anonym (reallly) skrev 2019-07-07 19:14:11 följande:

Var dig själv, det är bäst. De som gillar dig, gillar dig för den du är. Och så blir du mer avslappnad, för du slipper spela nåt du inte är.

Ingen gillar mig här på FL, för jag blev kär i en 20 år yngre kvinna, och tycker att min syster betedde sig okänsligt.

Det skiter jag i. För jag är mig själv, vet att jag har rätt.

Och IRL är det många som tycker om mig.

För jag är mig själv.

Träffat folk som inte gillar mig också.

Men dom skiter jag i 

Men jag har så svårt att slappna av för jag tänker på det hela tiden och det tar all min energi, så jag mår bäst av att bara vara ensam :( Fast jag vill ha vänner!
  • Anonym (reallly)
    Anonym (Usch) skrev 2019-07-07 19:18:47 följande:
    Men jag har så svårt att slappna av för jag tänker på det hela tiden och det tar all min energi, så jag mår bäst av att bara vara ensam :( Fast jag vill ha vänner!
    Du ska omge dig med människor du inte känner så med. Så du känner dig avslappnad, har kul.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (reallly) skrev 2019-07-07 19:20:48 följande:

Du ska omge dig med människor du inte känner så med. Så du känner dig avslappnad, har kul.

Är dessutom introvert. Men jag hittar sällan människor som jag känner mig avslappnad med, och oftare killar än tjejer.
  • Anonym (reallly)
    Anonym (Usch) skrev 2019-07-07 19:23:19 följande:
    Är dessutom introvert. Men jag hittar sällan människor som jag känner mig avslappnad med, och oftare killar än tjejer.
    Det är jag också. Killkompisar kan väl vara kul? Om det är ok med din sambo alltså. Jag trivs också ofta bra med tjejer, då jag inte alltid är så grabbig. Inte så mkt för motorer och sport t ex.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (reallly) skrev 2019-07-07 19:26:39 följande:

Det är jag också. Killkompisar kan väl vara kul? Om det är ok med din sambo alltså. Jag trivs också ofta bra med tjejer, då jag inte alltid är så grabbig. Inte så mkt för motorer och sport t ex.

Hur ska man vara för att folk ska gilla en?
  • Anonym (reallly)
    Anonym (Usch) skrev 2019-07-07 19:33:18 följande:
    Jag tycker som sagt att man ska vara sig själv. Många gillar en. Andra gillar en inte, hur man än gör, eller är. Inte mycket att göra åt. Behandla andra som man själv vill bli behandlad tycker jag är en bra regel. 
  • Anonym (.....)
    Anonym (Usch) skrev 2019-07-07 19:33:18 följande:
    Möjligen OT men PRECIS det frågade jag min psykiater när jag var i din ålder (?), o fick bara svaret att man ska va sig själv. Trodde bara jag var inåtvänd. O många år senare efter att problemen kvarstått så fick jag min autismdiagnos. Ja ja..
  • Anonym (Usch)

Kan man inbilla sig att folk ogillar en eller kan man lita på magkänslan?

• Anonym ((S))
    Anonym (Usch) skrev 2019-07-08 09:43:52 följande:

Kan man inbilla sig att folk ogillar en eller kan man lita på magkänslan?

Får jag fråga hur gammal du är......?

Jag känner igen mig i dina tankar men för mig det har blivit bättre med åren!
    Har du alltid haft dessa tankar eller är det något som har kommit senare? Ibland kan det vara en särskild händelse som utlöste tankarna (svek från en nära vän man litade på osv, kritik från andra i ett känsligt läge).

Det är ett fint råd att man ska vara sig själv men för att kunna vara det måste man stärka sin självkänsla (att veta sitt eget värde och unna sig att vara värd t ex ett socialt sammanhang). 

KBT brukar vara effektivt...det vill säga....om du vill göra något så ska du utsätta dig för det oavsett tankarna du har...Sätt upp sociala mål för dig själv och genomför dom så att du inte drar dig undan (det är vad jag förstått inte något du vill). Finns mååånga böcker i ämnet om du gillar att läsa! :)

Våga också prata om dina känslor med dina vänner! Att gå runt och fundera på om man duger är så mycket vanligare än man tror...Många har bara väldigt skickliga strategier för att andra inte ska se det! :)

Våga tro på dig själv och ta din plats! Genom träning kan du övervinna detta! :)
Svar på tråden Det känns som att ingen tycker om mig?!