• Anonym (solen)

    Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?

    Hej

    Kan inte gå in på detaljer för då blir inlägget för långt men kortfattat så har jag som Barnbarn precis fått en sommarstuga av min morfar som jag inte haft kontakt med på flera år pga av konflikt inom familjen. Han har som mål att göra min mamma arvslös så gott det går. Mycket av hans grejer har gått till hans "nya" då mormor är död sedan många år.

    Nu försöker han få en relation med mig och mina barn då han aldrig träffat dom pga dessa omständigheter. Han vill att jag ska få sommarstugan då barnbarns barnen kommer få en fin uppväxt där och då min mamma enl han aldrig skulle vilja ha den utan bara sälja den och ta pengarna,vilket är sant. Hon har inget intresse i en sommarstuga. Men detta är ju en del av hennes arv, och han har betalat en jurist och skrivit över allt på mig.

    Den är kanske värd mellan 3-500000 jag vet inte, den ligger precis vid vattnen och är i väldigt fint skick.

    Jag är absolut inte rik och inte min mamma heller men jag har det mycket mycket sämre ställt än henne. Dessutom småbarn och ingen hög inkomst.

    Jag var från början (och är fortfarande) helt inne på att jag och mina barn kan njuta av denna gåva så länge morfar lever, och vara där på lediga stunder, sen när han dör så säljer jag den och ger alla pengarna till min mamma.

    Men alla runt omkring mig tycker jag är galen som ska sälja den när han dör bara för att ge henne pengarna och att min mamma också är galen som säger till mig att det är hennes arv och att det är hennes så det finns ingen annan rimlig utväg än att hon ska få alla pengarna för den. För sen ärver jag ju henne!

    Jag och min mamma har en jätte bra relation och jag skulle aldrig ta detta ifrån henne, men hur hade ni gjort? det är ju en gåva, och kunde lika gärna varit en "dyr" julklapp eller födelsedagspresent i en rik familjs värld? jag vet inte, vill bara inte att familjen ska splittras pga pengar, arv och gåvor!

  • Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?
  • Deceree1

    Du kan hyra ut den några veckor varje sommar så kan du få in en rejäl slant som du och din mamma kan dela på.

    Sälj inte stugan bara för att ni behöver pengar. Det finns som sagt sätt att göra pengar på den ändå, och dessutom behålla den.

  • Anonym (Va)

    Nej det är inte din mammas arv. Det är din morfars sommarstuga som han kan göra precis vad han vill med. Om din mamma blir arg/ledsen över att du inte säljer den och ger henne alla pengarna så är hon otroligt självisk. Hon har ingen relation med sin pappa men hon ska ha hans pengar? Han är inte död, alltså finns det inget arv. Vill han ge saker tills sitt barnbarn och barnbarnsbarn så är han fri att föra det. Självklart ska du behålla den och ge barnen fina somrar att minnas hela livet.

  • Anonym (solen)
    Deceree1 skrev 2019-07-07 23:28:55 följande:

    Du kan hyra ut den några veckor varje sommar så kan du få in en rejäl slant som du och din mamma kan dela på.

    Sälj inte stugan bara för att ni behöver pengar. Det finns som sagt sätt att göra pengar på den ändå, och dessutom behålla den.


    tack, det kanske är en idé, för mig och barnen är det dock en dröm och vi vill gärna spendera hela sommrarna där själva, men visst kan det vara en lösning helt klart, tack för det förslaget! :)
  • Anonym (N)
    Anonym (Va) skrev 2019-07-07 23:35:22 följande:

    Nej det är inte din mammas arv. Det är din morfars sommarstuga som han kan göra precis vad han vill med. Om din mamma blir arg/ledsen över att du inte säljer den och ger henne alla pengarna så är hon otroligt självisk. Hon har ingen relation med sin pappa men hon ska ha hans pengar? Han är inte död, alltså finns det inget arv. Vill han ge saker tills sitt barnbarn och barnbarnsbarn så är han fri att föra det. Självklart ska du behålla den och ge barnen fina somrar att minnas hela livet.


    Håller med om vartenda ord!
  • Anonym (solen)
    Anonym (Va) skrev 2019-07-07 23:35:22 följande:

    Nej det är inte din mammas arv. Det är din morfars sommarstuga som han kan göra precis vad han vill med. Om din mamma blir arg/ledsen över att du inte säljer den och ger henne alla pengarna så är hon otroligt självisk. Hon har ingen relation med sin pappa men hon ska ha hans pengar? Han är inte död, alltså finns det inget arv. Vill han ge saker tills sitt barnbarn och barnbarnsbarn så är han fri att föra det. Självklart ska du behålla den och ge barnen fina somrar att minnas hela livet.


    Ja det är precis detta alla andra nära mig säger också och jag blir så förtvivlad när min mor tycker det är hemskt att jag ens "skulle kunna tänka så" känner mig jätte kluven för det sists jag vill är att såra henne, men det sista jag vill är också att sälja den. Tack för ditt svar.
  • Anonym (Arv)

    Rent krasst så kan din mamma om gubben dör snart hävda att det är förskott på arv som du fått. Han kan ju ta och skriva testamente, men mamma har alltid rätt till sin laglott. Så beroende på hur mycket gubben är värd för övrigt kan stugan komma att falla inom laglotten.

    Din mamma kan ju faktiskt ha väldigt goda skäl till att ha klippt kontakten.

  • Anonym (U)

    Det inte din mammas arv , det är din farfars egendom oavsett vad din mamma tycker. Arv är vad som blir kvar när ägaren dör.

    ( Även om det finns regler vad man kan ge bort / sälja i liknande fall. Men eftersom det är en jurist som hjälpte din farfar får vi väl utgå ifrån att det var i sin ordning juridiskt. )

    Det finns ingen lag/regel som säger att föräldrar måste spara och behålla allt de äger för sina barn .

    Behåll stugan och njut av den med dina barn.

  • Anonym (Arv)

    Jag skulle ha väldigt svårt för att medverka till att gubben snuvade min mor på sitt arv, om hon inte mig veterligen uppfört sig hemskt illa.

    Som sagt, mamma kanske har väldigt goda skäl till att ha klippt kontakten. Gubben kanske var helt hemsk. Och att då dessutom råka ut för att ens eget barn gick hans ärenden för att snuva en på arvet skulle vara oerhört sårande.

  • Anonym (Va)
    Anonym (solen) skrev 2019-07-07 23:41:12 följande:

    Ja det är precis detta alla andra nära mig säger också och jag blir så förtvivlad när min mor tycker det är hemskt att jag ens "skulle kunna tänka så" känner mig jätte kluven för det sists jag vill är att såra henne, men det sista jag vill är också att sälja den. Tack för ditt svar.


    Jag skulle nog säga att det är din mamma som är hemsk.. Förstår att du inte vill "skada" relationen med din mamma men du måste fanatism tänka på dig själv och framför allt barnen också, hon visar ju tydligt att hon inte bryr sig om er i alla fall.
Svar på tråden Fått sommarstuga som gåva som barnbarn vad skall jag göra för att göra rätt ?