• Mon 8 Jul 2019 12:46
    262 visningar
    4 svar
    4
    262

    FK - underhållsstöd

    Jag vill kika läget om det är fler än jag som har samma problematik.

    Jag har ett barn på 10år som jag har ensamvårdnad om.

    Fadern till det här barnet är våldsam och under vår relation var det fysisk/psykisk misshandel, våldtäkt och han hade drogmissbruk.

    Det är 7år minst sedan vi träffade honom sist.

    Jag har polisanmält honom men det lades ner i brist på bevis.(under graviditeten.)

    Det finns alltså en hotbild mot mig. Och jag oroar mig för mitt barn med givetvis.

    Försäkringskassan har börjat med att göra prövningar för att föräldrar ska sköta underhållet själva. Jag var i kontakt med de sommaren -18 där jag tydligt berättade att de måste ta bort mig från deras lista med prövningar, de skulle göra det.

    Anledningen är att så fort han får brev med mitt namn så börjar trakasserierna och hoten igen.(anonyma telefonsamtal)

    Jag är ju livrädd för att bli ihjälslagen p.g.a att han fått en snetändning och bestämt sig för att döda mig en gång för alla och i värsta fall även mitt barn.

    Han saknar körkort och vi bor långt ifrån så jag känner mig "trygg" att skulle han försöka ta sig hit så måste han ha någon hyffsat nykter med i sina planer som förmodligen har förstånd att backa ur.

    Men nu står jag i samma situation igen. De har gjort en prövning, skickat ut ett brev till mig i April som aldrig kommit fram och nu har jag blivit tvungen att söka UH på nytt. Jag är livrädd för mannens reaktion när pengarna han trott han slipper betala hamnar på papper att han ska betala retroaktivt till FK.

    Hur ska jag göra för att lyfta min åsikt att FK riskerar mitt liv varje prövning. Är det fler som hamnat i samma som jag? Hur gör ni?

    Jag har bett de skicka ut på mina sidor eller mejl för att det inte ska kunna försvinna eller missas. Men den här typen av ärenden skickas endast med post..

    Ursäkta lång och rörig text.

  • Svar på tråden FK - underhållsstöd
  • Fri 12 Jul 2019 10:17
    #1

    Jag hade både kontaktat familjeenheten på soc och fk, ni kan ha ett gemensamt möte för att lösa detta

  • Sat 13 Jul 2019 18:53
    #2
    Giftskåneman skrev 2019-07-12 10:17:57 följande:

    Jag hade både kontaktat familjeenheten på soc och fk, ni kan ha ett gemensamt möte för att lösa detta


    Hur menar du att soc ska kunna hjälpa mig att få FK att förstå allvaret?
  • Sun 14 Jul 2019 11:28
    #3

    Famileenheten på soc, vars uppgift är att se till banens bästa, inte föräldrarna kommer inse att ditt barn far illa om du blir hotad, och därmed gör de allt för att undvika sånt som kan drabba barn, och ev kan hjälpa dig med kontakten med fk.

  • Sun 14 Jul 2019 18:52
    #4
    Giftskåneman skrev 2019-07-14 11:28:28 följande:

    Famileenheten på soc, vars uppgift är att se till banens bästa, inte föräldrarna kommer inse att ditt barn far illa om du blir hotad, och därmed gör de allt för att undvika sånt som kan drabba barn, och ev kan hjälpa dig med kontakten med fk.


    Okej tack jag ska kolla upp det.
Svar på tråden FK - underhållsstöd