• Mileahsmamma

    Måste man ta ut fp efter att barnet fyllt ett

    Hej!

    Lite kort: påbörjade mina studier på 3,5 år i jan -17 och blev gravid i dec -17. Skrev in mig på AF efter jag fått sommarlov då jag tog ett uppehåll i mina studier. I sep -18 kom min dotter och jag tog ut FP några dagar i veckan. I jan -19 valde jag att återuppta mina studier igen och min sambo var hemma med vår dotter.

    Jag har 1,5 år kvar av mina studier och kommer att fortsätta plugga till hösten. Dottern blir ett år i september och jag undrar om man måste ta ut FP 5 dagar i veckan? Jag får CSN och kommer inte ta ut FP alls, kommer även inte vara i skolan varje dag då allt inte är obligatoriskt. Så jag kommer vara hemma med min dotter ofta samt att hon kan följa med mig till skolan. Min sambo kommer att kunna jobba dessa dagar och även dagar jag är i skolan då jag kan ta med vår dotter då lektionerna inte är långa. Så vi behöver inte ta ut FP alls. Men jag undrar om man måste göra det efter att hon fyllt ett år? Eller går det att göra så att sambon jobbar och dottern följer med mig till skolan de dagar de går? Och de dagar de inte går t.ex om jag har tenta, så är min sambo hemma med henne och tar ut FP? Eller försvinner hans SGI då?

    Mvh förvirrad mamma ????

  • Svar på tråden Måste man ta ut fp efter att barnet fyllt ett
  • Anonym (Ja)

    Så länge ni har sysselsättning på heltid påverkas inte SGI. Om du studerar och har CSN för heltid, och din sambo tar ut Fp för de dagar han avstår jobb för att ta hand om dottern fungerar det utmärkt att göra som du tänkt.

Svar på tråden Måste man ta ut fp efter att barnet fyllt ett