• Anonym (Gift)

Dåligt förhållande och maktkamp

Mitt äktenskap har varit dåligt under en lång tid och även om det inte är uttalat så håller vi ihop av praktiska skäl och pga barnen. På senare tid har jag reflekterat över att maken ibland ger lönepikar där det ska låta som att alla pengar i hushållet kommer från hans lön. Jag tror det hela egentligen är en maktfråga. Barnen som är tonåringar vänder sig nämligen alltid till mig eftersom jag är den som både lyssnar och tjatar på dom dvs jag är den som bryr mig och dom säger även då och då till sin pappa att han aldrig gör nåt hemma. Och trots att maken då gärna påstår att det är nåt jag får dom att säga så kanske han skulle förstå om han kollade sin nättid på dator och mobil. Prylar och märkesprylar är så klart viktiga för barnen så jag tror det är därför maken gillar pengapikar. Det är liksom hans enda maktmedel. Vi har det gott ställt men bor i Sthlm så ingen av oss har råd att köpa ut den andra från huset i och med den värdeökning som skett. Jag älskar också att bo i hus medan maken ibland kan säga saker som att när barnen flyttar ut blir det lägenhet. Jag antar att han menar för sin del för jag hoppas att jag i det läget har möjlighet att ta över huset själv.

Ni andra som haft dåliga förhållanden... Har ni också varit med om nåt liknande?

• Svar på tråden Dåligt förhållande och maktkamp
  • Anonym (Du har inget problem)
    Anonym (Gift) skrev 2019-07-09 15:26:37 följande:

Mitt äktenskap har varit dåligt under en lång tid och även om det inte är uttalat så håller vi ihop av praktiska skäl och pga barnen. På senare tid har jag reflekterat över att maken ibland ger lönepikar där det ska låta som att alla pengar i hushållet kommer från hans lön. Jag tror det hela egentligen är en maktfråga. Barnen som är tonåringar vänder sig nämligen alltid till mig eftersom jag är den som både lyssnar och tjatar på dom dvs jag är den som bryr mig och dom säger även då och då till sin pappa att han aldrig gör nåt hemma. Och trots att maken då gärna påstår att det är nåt jag får dom att säga så kanske han skulle förstå om han kollade sin nättid på dator och mobil. Prylar och märkesprylar är så klart viktiga för barnen så jag tror det är därför maken gillar pengapikar. Det är liksom hans enda maktmedel. Vi har det gott ställt men bor i Sthlm så ingen av oss har råd att köpa ut den andra från huset i och med den värdeökning som skett. Jag älskar också att bo i hus medan maken ibland kan säga saker som att när barnen flyttar ut blir det lägenhet. Jag antar att han menar för sin del för jag hoppas att jag i det läget har möjlighet att ta över huset själv.

Ni andra som haft dåliga förhållanden... Har ni också varit med om nåt liknande?

På riktigt. Du har inget problem.

Reflektera över ditt inlägg en gång till.

Tänk på de ensamstående mammorna som jobbar arslet av sig och ändå klarar hem, barn och hantering av usel man. Ju mer jämnlikt det blir i samhället ju fler svin verkar poppa upp.

Gör något åt situationen för du har en möjlighet.

Ditt dåliga förhållande är ett lyxproblem. Sorry.
  • Anonym (kampen)
    Anonym (Gift) skrev 2019-07-09 15:26:37 följande:

Jag känner igen det med maktkamp i förhållande. Men din man tycks ju ha mindervärdeskomplex också. 

Jag tror det är bra om ni kan få igång en dialog med varandra. Din strategi verkar ju vara att bara vänta ut honom tills han vill skiljas.

Och eftersom du ser hinder från att skiljas, så vill du det inte tillräckligt mycket. Ni kanske behöver samtalsterapi.

Bry dig inte om det tidigare inlägget. Det är oempatiskt att jämföra problem med varandra och värdera vilka som är mer värda osv. Man kan ju då kontra med, vad är en ensamstående mamma i Sverige mot en ensamstående i Luanda med tre barn utan lås på dörren och som riskerar våldtäkt pga detta, då området är farligt. osv osv i all oändlighet.
Svar på tråden Dåligt förhållande och maktkamp