• Anonym (N)

Oansvarig förälder?

Hej

Jag och mitt barns andra förälder är separerade. Grejen är att jag känner oro när mitt barn är där då den andra föräldern är mer ?laid back? med det mesta. Helt ok för mig oftast, men inte när det kommer till säkerhet. Mitt barn kör bland annat fyrhjuling utan hjälm och är ute i båt på djupt vatten utan flytväst etc. När jag påpekar att detta inte känns ok blir jag avsnäst att jag måste släppa garden osv. Barnet är 8,5 år gammalt.

Är jag fjantig som får ont i magen av detta? Hur ska jag få den andra föräldern att förstå att det inte är ok med vissa beteenden?

• Svar på tråden Oansvarig förälder?
  • Anonym (Göte)

Jag har fått min man att ändra sig genom att ta fram fakta och rekomendationer från simsällskapet, trafikverket mfl.

• Anonym (-)

NEJ! Du är INTE fjantig!

Alla- i synenhet barn, SKA ha flytväst när en vistas vid vatten och hjälm när man cyklar/åker moppe/fyrhjuling/motorcykel, etc.

DET SÄGER SIG SJÄLVT!

Jag hade gjort en orosanmälan om jag var du.

• Anonym (N)

[quote=79750297][quote-nick]Anonym (Göte) skrev 2019-07-11 08:33:02 följande:[/quote-nick]Jag har fått min man att ändra sig genom att ta fram fakta och rekomendationer från simsällskapet, trafikverket mfl.[/

Detta har jag försökt med, hjälper inte. Barnets förälder anser jag ska sköta mitt på min vecka och hen på sin vecka.

• Anonym (N)
    Anonym (-) skrev 2019-07-11 08:33:30 följande:

NEJ! Du är INTE fjantig!

Alla- i synenhet barn, SKA ha flytväst när en vistas vid vatten och hjälm när man cyklar/åker moppe/fyrhjuling/motorcykel, etc.

DET SÄGER SIG SJÄLVT!

Jag hade gjort en orosanmälan om jag var du.

Tack, hen får mig att tvivla på mig själv ibland genom att säga att jag är korkad osv när jag för det på tal. Att jag ens behöver fråga om en sån här sak egentligen.... jag vet ju innerst inne!
  • Anonym (Ja)

Mina barn har varsin fyrhjulingen hos min bror, när dom kör har dom riktig cross hjälm, arm och ben skydd plus att stora har ryggskena. Självklart ska man ha åtminstånde hjälm på sig! Och självklart har man flytväst när man är ute med båt. Tycker det låter skrämmande att han inte bryr sig om barnets säkerhet.

• Anonym (T)

Som någon annan skrev här ovanför, gör en orosanmälan! Att barnet är ute i båt utan flytväst och kör fyrhjuling utan hjälm innebär ju att barnets säkerhet är i fara och då har du som förälder inte bara rätten, utan också en skyldighet att agera.

• Anonym (Ja)

Fyrhjulingen

"Att olyckor sker och kan bli allvarliga vet de flesta vuxna. Man upplever dock att kontrollen är större och olyckorna färre då körningen sker på egen mark, men statistik visar tvärtom att många olyckor även sker där.

Oregistrerade fyrhjulingar får endast användas inom inhägnat område. Små fyrhjulingar avsedda för barn är undantagna från ovanstående om de kan anses vara lekfordon. Sådana får dock inte gå i mer än 6 km/tim och något annat än eldriven motor är inte tillåtet. Exempelvis brukar barnsnöskoter, barnfyrhjuling och knattecross uppfattas som lekfordon men det är de INTE. Därmed faller alla dessa fordon under samma regler som "vuxenfordon". En vuxen som låter barn köra kan dömas till böter för tillåtande av olovlig körning, och barnets framtida möjligheter att få körkortstillstånd kan påverkas. Om barnet fyllt 15 år kan det dessutom dömas till dagsböter för olovlig körning."

• Anonym (Idiot)

Jag hade seriöst kontaktat familjerätten pch förklarat att han(för jag är säker på att det handlar om pappan. Dom brukar vara dom som inte bryr sig om sina barns säkerhet tyvärr.) att pappan inte är intresserad av säkerhet kring ert barn och att han leker med barnets liv dagligen. Och berätta avd han gör. Hade inte låtit mitt barn vara där alls. Tills han fan skärper till sig.

• Anonym (A)
    Anonym (T) skrev 2019-07-11 09:50:31 följande:
    Som någon annan skrev här ovanför, gör en orosanmälan! Att barnet är ute i båt utan flytväst och kör fyrhjuling utan hjälm innebär ju att barnets säkerhet är i fara och då har du som förälder inte bara rätten, utan också en skyldighet att agera.
    Håller med
  • Anonym (N)

Det finns orosanmälan sedan innan på denna förälder, från sjukvården. Inget gjordes. Kan jag anmäla själv? Eller hur gör jag?

Svar på tråden Oansvarig förälder?