• Anonym (Frustrerad)

Dejt som är extremt ordningssam!!!

Jag har börjat dejta en kille. Han är underbar på alla sätt o vis. Mysig, generös och älskar att laga mat så får alltid extremt god nat lagad till nig något jag inte är van vid andra killar jag träffat. Men det finns ett problem. Han är otroligt slarvig! Jag sjölv är extremt pedantisk. Har kliniskt rent hos mig och varje sak har sin plats. ( tycker själv jag är lite extremt men får sån ångest annars). Men om han tex varit hos mig, jag får städa hela lögenheten efter honom! Och jag tycker inte jag överdriver, och då jag är väldigt pedantisk är detta ännu jobbigare föe mig. Tex så har han inte sedan första träffen stängt toalett locket. Inte så farligt men det tycker jag ändå man gör om man är hemma hos någon första gången. Sen så snusar han lössnus som kom massa på täcken när han stoppade in det. Då tr han o borstar bort det så det låg i hela sängen ist!! Som sagt är han jätte snäll o lagar mat. Men han lömnar det i total kaos edter åt. Den har skvätt mat lver hela spisen, golvet o igår lagade han en gryta, fråga mig inte hur men det var över hela kaklet o då överdriver jag inte.

Det känns lite tidigt att blrja klaga redan nu o der vill jag inte. Jag vill ju heller inte skuta träffa honom pga en sådan här sak...

• Svar på tråden Dejt som är extremt ordningssam!!!
  • Anonym (H)

Om du är överpedantisk så klart du kommer se varenda liten fläck han lämnar efter sig. Och detta kommer störa dig som fan. Så antingen säger du till han att städa lite efter sig eller så letar du upp en annan dejt som städar mer ön dig

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (H) skrev 2019-07-11 20:06:40 följande:

Om du är överpedantisk så klart du kommer se varenda liten fläck han lämnar efter sig. Och detta kommer störa dig som fan. Så antingen säger du till han att städa lite efter sig eller så letar du upp en annan dejt som städar mer ön dig

Jag är överpedantisk, men jag överdriver inte alls o ser varenda liten prick. Här snackad vi om stora fläckas av sås på väggarna o äggröra som på någon konstigr vis hamnat på kakelplattorna. Inte bara lite stänk utan som att någon tagit en sked o slängt på väggen.
  • Plupp73

Jag är pedantisk på nivån "var sak har sin plats", och jag gillar rena ytor. Avskyr smulor, fläckar, slängda kläder etc.

Min exman var slarvig, vilket fick till följd att jag knappt trivdes i mitt eget hem. Han lagade gärna mat, men det var drivor av disk efter hans matlagning. Fick ångest av att komma hem när han varit hemma med barnen en dag.

Nu är vi skilda, min sambo är inte fullt så pedantisk so jag, men vi ser lika på grundstädning. Numera är det en vila att vara hemma!

• Butterfly83

Fråga dig själv om du kan leva med honom som han är. Om svaret är jo fortsätter du. Om svaret är nej skall du fundera om han är rätt person för dig. Visst skall man göra kompromisser i ett förhållande men från erfarenhet tycker jag det är en dålig insällning att börja ett förhållande med att tänka att allt blir bra sedan när han ändrar på sig. Små saker kan  man ändra för den andra. Hurdan man är ändrar man inte. Om han inte är pedant kommer han alltid att vantrivas och misslyckas om han tvingas vara det.

• Pope Joan II
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-07-11 19:59:06 följande:

Jag har börjat dejta en kille. Han är underbar på alla sätt o vis. Mysig, generös och älskar att laga mat så får alltid extremt god nat lagad till nig något jag inte är van vid andra killar jag träffat. Men det finns ett problem. Han är otroligt slarvig! Jag sjölv är extremt pedantisk. Har kliniskt rent hos mig och varje sak har sin plats. ( tycker själv jag är lite extremt men får sån ångest annars). Men om han tex varit hos mig, jag får städa hela lögenheten efter honom! Och jag tycker inte jag överdriver, och då jag är väldigt pedantisk är detta ännu jobbigare föe mig. Tex så har han inte sedan första träffen stängt toalett locket. Inte så farligt men det tycker jag ändå man gör om man är hemma hos någon första gången. Sen så snusar han lössnus som kom massa på täcken när han stoppade in det. Då tr han o borstar bort det så det låg i hela sängen ist!! Som sagt är han jätte snäll o lagar mat. Men han lömnar det i total kaos edter åt. Den har skvätt mat lver hela spisen, golvet o igår lagade han en gryta, fråga mig inte hur men det var över hela kaklet o då överdriver jag inte.

Det känns lite tidigt att blrja klaga redan nu o der vill jag inte. Jag vill ju heller inte skuta träffa honom pga en sådan här sak...

Varför ska du klaga? Har du inga andra sätt att kommunicera på? Du kan väl berätta för honom hur du fungerar och fråga honom hur han ser på att behöva anpassa sig?

Jag är också pedant om än inte av någon ångestburen orsak och grad men som sådan har jag tagit ansvar för den del av standarden som legat över en överenskommen gemensam nivå. Men det du beskriver med snus i sängen och sås på kaklet torde väl ligga en bit under majoritetens lägstanivå. Det tycker jag absolut att du ska ta upp, väldigt dumt att vänta med sådana saker. Då är sannolikheten stor att han uppfattar situationen som en du är okej eller till och med nöjd med.
  • Anonym (A)
    Butterfly83 skrev 2019-07-11 21:01:56 följande:
    Fråga dig själv om du kan leva med honom som han är. Om svaret är jo fortsätter du. Om svaret är nej skall du fundera om han är rätt person för dig. Visst skall man göra kompromisser i ett förhållande men från erfarenhet tycker jag det är en dålig insällning att börja ett förhållande med att tänka att allt blir bra sedan när han ändrar på sig. Små saker kan  man ändra för den andra. Hurdan man är ändrar man inte. Om han inte är pedant kommer han alltid att vantrivas och misslyckas om han tvingas vara det.
    Håller med
  • Bestemor

Varför ska toalettlocket vara stängt. Ytterst sällan jag har varit hemma hos folk som har det som lag.

• Anonym (Också pedant)

Jag är också pedant och hade aldrig stått ut med en sån kille som den du beskriver. Det är helt enkelt inte värt det.

Tänk dig in i framtiden; ni bor ihop, han skräpar ner och du städar upp. Vill du leva så?

• Anonym (Dejten)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2019-07-11 19:59:06 följande:

Förutom att texten är extremt dåligt skriven är allt understruket felstavat/särskrivet.
    Jag är din dejt och jag klarar inte folk som inte kan skriva ordentligt.
Svar på tråden Dejt som är extremt ordningssam!!!