• Anonym (tandv­ård)
    Thu 11 Jul 2019 20:16
    404 visningar
    9 svar
    9
    404

    Tandvårdsskuld - soc

    Behöver gå till tandläkaren, men får inte boka tid p.g.a. skuld.

    P.g.a. sjukdom + arbetsskada så har jag ingen anställning med påföljande inkomst, utan försöker komma tillbaka till arbete genom rehabilitering och arbetsträning.

    Inkomsten är en liten från försäkringskassan, som jag behöver hjälp av sociala myndigheter att komplettera för att överleva.

    Jag kommer inte att kunna börja ett riktigt arbete förrän efter kommande årsskifte.

    Jag har länge nu haft stort behov av att gå till tandläkaren och laga trasiga tänder.
    När jag äntligen får arslet ur vagnen och ringer för att boka tid, så svarar de att jag får ingen tid så länge jag har en oreglerad skuld för tandvård.

    Jag har inte tagit upp det här med soc än, men vet att de i princip inte beviljar medel för skulder.

    Hur gör jag?

  • Svar på tråden Tandvårdsskuld - soc
  • Anonym (Soc)
    Thu 11 Jul 2019 20:56
    #1

    Gå och prata med soc först.

    Har du tur så kan dom betala skulden retroaktivt om dom anser att din ekonomi var tillräckligt dålig under den perioden. Och eventuellt så kan dom sedan stå för kostnaden av den mest väsentliga nödvändiga behandlingen.

    Men ta kontakt med dom först

  • Anonym (Eleve­n)
    Thu 11 Jul 2019 21:00
    #2

    Vad ligger skulden på?

    Gå till en annan tandläkare annars. Ring runt till de privata och sätt upp dig på kö om inte annat.
    Men annars så tror jag att folktandvården MÅSTE ta emot om det är akutbesök. Så har eller får du jätteont så måste de för annars kan man få problem med hela kroppen och inte bara munnen.
    Sjukt faktiskt att det kan få gå till såhär, jag förstår ju att de måste få in sina pengar, men tandvård borde vara samma kostnad som sjukvård.

  • Anonym (tandv­ård) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 21:04
    #3
    Anonym (Soc) skrev 2019-07-11 20:56:19 följande:

    Gå och prata med soc först.

    Har du tur så kan dom betala skulden retroaktivt om dom anser att din ekonomi var tillräckligt dålig under den perioden. Och eventuellt så kan dom sedan stå för kostnaden av den mest väsentliga nödvändiga behandlingen.

    Men ta kontakt med dom först


    Den skuld de hänvisade till var jättegammal...
  • Anonym (Soc)
    Thu 11 Jul 2019 21:08
    #4
    Anonym (tandvård) skrev 2019-07-11 21:04:13 följande:

    Den skuld de hänvisade till var jättegammal...


    Vad ligger den summan på då?

    Kan du på något sätt skrapa ihop lite pengar?

    Sälja något?

    Dom kan inte neka dig akut tid som ovanstående skriver men akut tid är till för akuta tider. Man kan inte boka en sådan tid om man inte har akut värk och då är det i flesta fall trepanering som utförs, med andra ord så påbörjar dom en akut åtgärd i för en rotrensning.
  • Anonym (tandv­ård) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 21:08
    #5
    Anonym (Eleven) skrev 2019-07-11 21:00:36 följande:

    Vad ligger skulden på?

    Gå till en annan tandläkare annars. Ring runt till de privata och sätt upp dig på kö om inte annat.
    Men annars så tror jag att folktandvården MÅSTE ta emot om det är akutbesök. Så har eller får du jätteont så måste de för annars kan man få problem med hela kroppen och inte bara munnen.
    Sjukt faktiskt att det kan få gå till såhär, jag förstår ju att de måste få in sina pengar, men tandvård borde vara samma kostnad som sjukvård.


    Ingen aning om summan...frågade inte...

    Detta var på folktandvården.

    Det är inte jätteakut, men tänderna måste ju lagas innan de går sönder helt och trillar ur. Jag saknar redan tänder intill de trasiga...

    På ena sidan har jag en tillfällig lagning som behöver bytas ut mot en mer permanent och på andra sidan är det en tillfällig lagning som lossnat och därefter även en bit av tanden.
  • Anonym (tandv­ård) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 21:10
    #6
    Anonym (Soc) skrev 2019-07-11 21:08:42 följande:
    Vad ligger den summan på då?

    Kan du på något sätt skrapa ihop lite pengar?

    Sälja något?

    Dom kan inte neka dig akut tid som ovanstående skriver men akut tid är till för akuta tider. Man kan inte boka en sådan tid om man inte har akut värk och då är det i flesta fall trepanering som utförs, med andra ord så påbörjar dom en akut åtgärd i för en rotrensning.
    Jag har inget att sälja, tvärt om har jag många materiella och uppskjutna behov.
  • Anonym (tandv­ård) Trådstartaren
    Thu 11 Jul 2019 21:12
    #7
    Anonym (tandvård) skrev 2019-07-11 21:08:46 följande:
    Ingen aning om summan...frågade inte...

    Detta var på folktandvården.

    Det är inte jätteakut, men tänderna måste ju lagas innan de går sönder helt och trillar ur. Jag saknar redan tänder intill de trasiga...

    På ena sidan har jag en tillfällig lagning som behöver bytas ut mot en mer permanent och på andra sidan är det en tillfällig lagning som lossnat och därefter även en bit av tanden.
    Det var inte en akut tid jag försökte boka, utan en tid för undersökning och kostnadsförslag för de lagningar som de anser är absolut nödvändiga, för att ha ett underlag för ansökan av ekonomiskt stöd för lagning.
  • Anonym (Soc)
    Thu 11 Jul 2019 21:32
    #8
    Anonym (tandvård) skrev 2019-07-11 21:12:24 följande:

    Det var inte en akut tid jag försökte boka, utan en tid för undersökning och kostnadsförslag för de lagningar som de anser är absolut nödvändiga, för att ha ett underlag för ansökan av ekonomiskt stöd för lagning.


    Jo jag förstod det , men Eleven skrev att dom inte får neka akut tid så jag valde att förklara hur akut tider fungerar.

    Det är tråkigt att höra om ditt problem. Du är tyvärr inte ensam om att ha dålig tandstatus.

    Tyvärr finns inte mkt att göra. Skulden måste betalas, men jag skulle ändå råda dig att gå till kliniken - be om ett kostnadsförslag på de åtgärder - gå sedan till soc med kostnadsförslaget och se om dom godkänner det. Men tyvärr måste du försöka betala skulden på något sätt först.

    Har du någon som du kan låna av och göra upp en avbetalningsplan med ?

    Har du dator eller smartphone som du kan sälja?
  • Anonym (Wera)
    Thu 11 Jul 2019 21:36
    #9

    Ekonomiskt bistånd utgår i normalfallet inte till skulder eller retroaktivt, men du kan alltid göra en ansökan. Då får du ett skriftligt beslut.

Svar på tråden Tandvårdsskuld - soc