• Anonym (Ensam_igen)

Nybliven singel, nu då?

Ett 5-årigt förhållande tog nyss slut och här står jag som 31-åring ensam och övergiven. 

Förhållandet grämer jag mig inte över, de hade tyvärr gjort sitt och våra skillnader blev för stora. Bor i huvudstaden men är inte det minsta lockad av singellivet för de och nattlivet var inte ens kul för 10 år sen...
    Är högutbildad, har bra ansiktsdrag, vältränad och har åtminstone någon social förmåga, men är verkligen ingen 10/10.

Vad gör jag nu? Kan inte träffa någon via jobbet eller nuvarande hobbies. Krogen har alltid varit främmande och via vänner är att glömma.

Är internet min enda chans? Hur rimligt är de att träffa någon vettig/"seriös" där nu för tiden för en man över 30? Är det dags att vänja sig vid ensamheten?
     Citera
  • Svar på tråden Nybliven singel, nu då?
  • Anonym (Alltidensam)

Jag som alltid varit singel, säger att du får nog vänja dig vid att vara ensam. Nätdejting är ingen dans på rosor. Även om solskenshistorierna vill få en att tro annat.
    Men du kommer få andra svar som skiljer sig från mitt.

• Butterfly83

Det är nät dejtning som gäller. Helt som en här tidigare sa är det ingen dans på rosor. Trots många konstiga träffar har jag även träffat väldigt trevliga personer. Typ var femte träff har varit lyckad. Tyvärr har jag inte kännt något mera än vänskap för de som jag kommit bra överens med och har därför valt att efter några träffar inte fortsätta.

Hopp finns det. Du måst bara vara förberedd att göra jobb för det. Om du har långa listor på du vill och inte vill så föreslår jag att du genast bränner upp dem nu. Det här lyckas bara om du är villig att pröva på nya saker och öppna dig lite för olika möjligheter. 

• Anonym (Ensam_igen)
    Anonym (Alltidensam) skrev 2019-07-12 07:37:09 följande:

Jag som alltid varit singel, säger att du får nog vänja dig vid att vara ensam. Nätdejting är ingen dans på rosor. Även om solskenshistorierna vill få en att tro annat.

Men du kommer få andra svar som skiljer sig från mitt.

Det måste onekligen vara väldigt tufft för dig. Är beredd på att man får leta lite ja. Men samtidigt är det naivt att tro att allt faller på plats med första bästa.
    Butterfly83 skrev 2019-07-12 07:58:49 följande:

Det är nät dejtning som gäller. Helt som en här tidigare sa är det ingen dans på rosor. Trots många konstiga träffar har jag även träffat väldigt trevliga personer. Typ var femte träff har varit lyckad. Tyvärr har jag inte kännt något mera än vänskap för de som jag kommit bra överens med och har därför valt att efter några träffar inte fortsätta.

Hopp finns det. Du måst bara vara förberedd att göra jobb för det. Om du har långa listor på du vill och inte vill så föreslår jag att du genast bränner upp dem nu. Det här lyckas bara om du är villig att pröva på nya saker och öppna dig lite för olika möjligheter. 

Någon kravlista har jag inte, alla människor är ju unika. Så länge man faktiskt träffar potentiella partners finns ju ett hopp. Jag är mest orolig för att inte ens nå dit, utan att fastna i träsket utan matchningar och bli ratad...
  • Butterfly83

Du kommer garanterat att träffa människor. Du behöver inte vara orolig för det så länge som du själv inte lägger för mycket krav. 

Du behöver förbereda dig för att det kan vara ganska brutalt ibland. Spelreglerna är inte nödvändigtvis vad du är van med och du får inte ta det personligen. Du kanske skriver med någon och en dag svarar den inte. Det kan vara för att den gillar någon annan den pratar med bättre och vill fortsätta bara med den. Istället för att säga det åt dig så låter den bara bli att svara. Många som tvinnar på dejtningsappar är där för att de är nyfikna. De har kanske just kommit ur ett förhållande eller så är de i ett förhållande som håller på att ta slut. Oberoende är de inte där för på riktigt hitta någon. De vill bara se vad utbudet är. De vill bara skriva lite med någon för att känna sig bättre.

Det finns många orsaker varför folk söker kontakt via dejtningsappar. Du kommer att stöta på en massa. Var bara öppen och ta inte illa upp för att någon enligt dig är oartig. Ignorera det bara. Det är inte personligt och det har inte nödvändigtvis något med dig att göra. 

Lägg in några trevliga profilbilder och en kort text om vem du är, vad du gillar och vad du söker efter. Alla har olika uppfattning om vad dejtning innebär. Somliga tycker man efter första dejten måst avsluta kontakten med alla andra medan andra tycker man kan dejta i flera månader och fortfarande får träffa andra. Prata alltid om det här så undviker du onödiga missförstånd och du blir inte i onödan sårad. :)

• Anonym (Hopp)

Dom flesta träffar ju någon rätt snabbt som jag upplever det, men dom flesta har väldigt låga krav också.

Så det är väll där man får välja.

Jag har valt att vara ensam istället för att stå ut med en man. Still sucks att vara ensam tyvärr :/

• Anonym (Angelika)

Alltså. I början känns allt oöverstigligt och hopplöst. Men sörj klart ditt uppbrott och landa först i singellivet innan du ens funderar på någon ny. Att ha bråttom in i något nytt slutar bara i katastrof.

Bygg upp ett nytt liv, nya rutiner och hitta nya intressen och forma ett liv som bara är du. Då kommer mycket falla på plats per automatik och många saker känns mer naturligt och självklart. Du vet bättre vad du vill ha och du har bättre koll på hur du ska leta.

• Anonym (What)
    Anonym (Ensam_igen) skrev 2019-07-12 08:49:23 följande:

Det måste onekligen vara väldigt tufft för dig. Är beredd på att man får leta lite ja. Men samtidigt är det naivt att tro att allt faller på plats med första bästa.Någon kravlista har jag inte, alla människor är ju unika. Så länge man faktiskt träffar potentiella partners finns ju ett hopp. Jag är mest orolig för att inte ens nå dit, utan att fastna i träsket utan matchningar och bli ratad...

Varför måste du träffa någon omedelbart?
  • Anonym (Ensam_igen)
    Butterfly83 skrev 2019-07-12 09:28:43 följande:

Du kommer garanterat att träffa människor. Du behöver inte vara orolig för det så länge som du själv inte lägger för mycket krav. 

Du behöver förbereda dig för att det kan vara ganska brutalt ibland. Spelreglerna är inte nödvändigtvis vad du är van med och du får inte ta det personligen. Du kanske skriver med någon och en dag svarar den inte. Det kan vara för att den gillar någon annan den pratar med bättre och vill fortsätta bara med den. Istället för att säga det åt dig så låter den bara bli att svara. Många som tvinnar på dejtningsappar är där för att de är nyfikna. De har kanske just kommit ur ett förhållande eller så är de i ett förhållande som håller på att ta slut. Oberoende är de inte där för på riktigt hitta någon. De vill bara se vad utbudet är. De vill bara skriva lite med någon för att känna sig bättre.

Det finns många orsaker varför folk söker kontakt via dejtningsappar. Du kommer att stöta på en massa. Var bara öppen och ta inte illa upp för att någon enligt dig är oartig. Ignorera det bara. Det är inte personligt och det har inte nödvändigtvis något med dig att göra. 

Lägg in några trevliga profilbilder och en kort text om vem du är, vad du gillar och vad du söker efter. Alla har olika uppfattning om vad dejtning innebär. Somliga tycker man efter första dejten måst avsluta kontakten med alla andra medan andra tycker man kan dejta i flera månader och fortfarande får träffa andra. Prata alltid om det här så undviker du onödiga missförstånd och du blir inte i onödan sårad. :)

Tack, det var väldigt konkret! Får gå in med rätt förväntningar helt enkelt.
    Anonym (Hopp) skrev 2019-07-12 09:30:41 följande:

Dom flesta träffar ju någon rätt snabbt som jag upplever det, men dom flesta har väldigt låga krav också.

Så det är väll där man får välja.

Jag har valt att vara ensam istället för att stå ut med en man. Still sucks att vara ensam tyvärr :/

Det var tvärt emot vad jag hört på andra platser. Att de flesta (kvinnor) har orimliga krav och att det ofta är fruktlöst.
    Anonym (Angelika) skrev 2019-07-12 11:13:31 följande:

Alltså. I början känns allt oöverstigligt och hopplöst. Men sörj klart ditt uppbrott och landa först i singellivet innan du ens funderar på någon ny. Att ha bråttom in i något nytt slutar bara i katastrof.

Bygg upp ett nytt liv, nya rutiner och hitta nya intressen och forma ett liv som bara är du. Då kommer mycket falla på plats per automatik och många saker känns mer naturligt och självklart. Du vet bättre vad du vill ha och du har bättre koll på hur du ska leta.

Ändå väldigt vettigt, men jag är i den åldern där det känns som att utbudet blir mindre och mindre och snart är alla vettiga inom rätt åldersspann "borta".
    Anonym (What) skrev 2019-07-12 11:15:49 följande:

Varför måste du träffa någon omedelbart?

Jag ogillar singellivet starkt och trivs med att ha en stabil partner.
  • Anonym (Alltidensam)
    Anonym (Ensam_igen) skrev 2019-07-12 08:49:23 följande:
    Det måste onekligen vara väldigt tufft för dig. Är beredd på att man får leta lite ja. Men samtidigt är det naivt att tro att allt faller på plats med första bästa.
    Butterfly83 skrev 2019-07-12 07:58:49 följande:

Någon kravlista har jag inte, alla människor är ju unika. Så länge man faktiskt träffar potentiella partners finns ju ett hopp. Jag är mest orolig för att inte ens nå dit, utan att fastna i träsket utan matchningar och bli ratad...
    Jag skulle också vilja få fler matchningar och inte bli ratad av tjejer.
    Man får inte alltid som man vill.
  • Anonym (Annie)

Jag började nätdejta i augusti förra året, 30 år gammal. Hade lämnat en 10-årig relation och är mamma till småbarn. Iofs snygg och bra jobb, men jag var rätt inställd på att inte lyckas träffa någon.

Jag skapade en trist presentation där jag beskrev min syn på livet, medmänniskor och inte minst mina feministiska drag. Därav hoppades jag stöta bort personer som inte passar mig eller har intresse för andra typer av relationer.

Tredje dejten ledde till en relation. De andra två jag träffade innan var snälla och schyssta och en av dem är min vän och den andre var en passionerad 6-veckors relation. Jag är sjukt kräsen och träffade bara personer jag verkligen trodde skulle vara något för mig.

• Anonym (Angelika)
    Anonym (Ensam_igen) skrev 2019-07-12 11:28:03 följande:

Tack, det var väldigt konkret! Får gå in med rätt förväntningar helt enkelt.Det var tvärt emot vad jag hört på andra platser. Att de flesta (kvinnor) har orimliga krav och att det ofta är fruktlöst.Ändå väldigt vettigt, men jag är i den åldern där det känns som att utbudet blir mindre och mindre och snart är alla vettiga inom rätt åldersspann "borta".Jag ogillar singellivet starkt och trivs med att ha en stabil partner.

Kom ihåg att nyseparerade inte står högt i kurs på singelmarknaden. De möts av misstänksamhet. Att bli stämplad som "desperat" är en läxa man måste lära sig. Att bli en rebound är det ingen som vill vara och det brukar aldrig hålla heller.
  • Anonym (Alltidensam)
    Anonym (Annie) skrev 2019-07-12 11:45:22 följande:

Jag började nätdejta i augusti förra året, 30 år gammal. Hade lämnat en 10-årig relation och är mamma till småbarn. Iofs snygg och bra jobb, men jag var rätt inställd på att inte lyckas träffa någon.

Jag skapade en trist presentation där jag beskrev min syn på livet, medmänniskor och inte minst mina feministiska drag. Därav hoppades jag stöta bort personer som inte passar mig eller har intresse för andra typer av relationer.

Tredje dejten ledde till en relation. De andra två jag träffade innan var snälla och schyssta och en av dem är min vän och den andre var en passionerad 6-veckors relation. Jag är sjukt kräsen och träffade bara personer jag verkligen trodde skulle vara något för mig.

Lycka till om en man skulle göra en trist presentation.
    Jag började nätdejta 2002 tror jag.
    Aldrig haft ett förhållande.
  • Anonym (Igen)
    Anonym (Alltidensam) skrev 2019-07-12 11:51:47 följande:

Att du inte gett upp nätdating efter 17 år utan framgång är på gränsen till självskadebeteende.
  • Anonym (Annie)
    Anonym (Alltidensam) skrev 2019-07-12 11:51:47 följande:

Trist i bemärkelsen att jag var ärlig. Jag pratade inte om att mysa i vintermörkret eller att jag gillar att resa. Jag skrev om mina mer personliga sidor och också värderingar. Där till hade jag inte heller en bild, utan skrev själv till de män jag fann intressanta. Att av tre dejter fått ut en affär, en vän och en stabil partner känns som ganska bra träffsäkerhet.
  • Anonym (Ensam_igen)
    Anonym (Annie) skrev 2019-07-12 11:58:10 följande:

Trist i bemärkelsen att jag var ärlig. Jag pratade inte om att mysa i vintermörkret eller att jag gillar att resa. Jag skrev om mina mer personliga sidor och också värderingar. Där till hade jag inte heller en bild, utan skrev själv till de män jag fann intressanta. Att av tre dejter fått ut en affär, en vän och en stabil partner känns som ganska bra träffsäkerhet.

Det skulle jag hävda är extremt träffsäkert och en riktig solskenshistoria. Nu har jag dock fått intrycket att som kvinna är det avsevärt lättare i en del avseenden. Däremot om barn är inblandade blir oddsen lite mer utjämnade.

Men som man så tillhör man en överrepresenterad grupp där många också är väldigt på och många skriver till allt och alla (på de sidor de är möjligt) och underminerar för oss andra att få en bra matchning. Förvisso har många bara en intention...

Men idag så är det ju möjligt för kvinnor att vara kräsna på en helt annan nivå än tidigare. Åtminstone för kortare romanser. Vilket jag också upplever underminerar dejtingvärlden. Och tanken på att något bättre lurar vid nästa swipe riskerar i min mening att förhindra långvariga relationer. Men jag kan absolut ha fel.
  • Anonym (Alltid ensam)

Ta det lugnt, att finna en ny partner direkt efter att blivit dumpad är ingen bra idé!
    Var arg, ledsen ett tag och ta hand om dig.

Jag var singel i 7 år innan jag började nätdejta. Det tog tid att komma över ett 16-årigt förhållande .
    Har varit medlem på många dejtingsidor och det är hopplöst att matcha med någon. Har bara haft en dejt, och det var total katastrof...

Svar på tråden Nybliven singel, nu då?