• Sat 13 Jul 2019 07:53
    337 visningar
    2 svar
    2
    337

    Mamma till 4 mån bebis kan inte sova på natten

    Vi har en pojke som nu är 4 mån. Han vaknar en del på natten, men sånt är junormalt (ibland för att få mat, ibland verkar han bara ha tråkigt och stampar med benen).

    Men jag kommer hit för att fråga om min sambo. Hon (30 år) har haft väldigt svårt att sova senaste veckorna (kanske sista månaden). På natten vaknar hon av minsta lilla ljud/rörelse från mig (samma säng) eller bebis (samma rum). Även fast hon har öronproppar på natten. Och när hon vaknar kan hon inte somna om på kanske 2-3 timmar! Tyvärr har vi inget extra sovrum.

    Första månaden var hon en deppig zombie, vilket jag tror de flesta mammor är första månaden. Sen blev det successivt mycket bättre för henne när bebisen började sova bättre på natten och inte behövde äta lika ofta. Men nu har hon igen blivit en deppig zombie. Med skillnaden att det den här gången mer verkar sitta i hennes huvud än att som första gången när bebisen ville käka varje timme på natten.

    Är det någon som varit likadan? Är starka sinnen och svårt att sova tecken på nåt? Tecken på depression? Finns det behandling för symptomet (depression?) eller kan man försöka gå till orsaken?

    Tack!

    Orolig pappa

  • Svar på tråden Mamma till 4 mån bebis kan inte sova på natten
  • Anonym (Nojig­)
    Sat 20 Jul 2019 01:31
    #1

    Att ha svårt att sova är rätt så normalt när man har småbarn. Men självfallet kan det vara något annat bakom också. Har du frågat henne om det är något som tynger henne? En del får ju förlossnings depression, kan komma ett tag efter förlossningen också. Så läs på om det och prata med henne om det. Hon kanske själv inte ens vet vad som är fel. Prata med er BVC så hjälper de er också Eller guidar er till någon som kan.

  • Sat 20 Jul 2019 10:26
    #2

    Till en viss del normalt, men kanske inte till den utsträckningen du beskriver.

    Hon behöver få hjälp med framförallt sömnen.

    Kan finnas en fysiologisk orsak, tex järnbrist eller tom anemi är inte helt ovanligt efter graviditet/förlossning/amning. Det kan störa sömnen oerhört. Så börja hos läkaren, kolla så att allt är i ordning fysiologiskt.

Svar på tråden Mamma till 4 mån bebis kan inte sova på natten