• Anonym (Jag skäms och kan knappt erkänna)

    Erkänna för terapeut att man ljög

    Jag vet inte vad som flög i mig. Men när det kom till sex, så började jag ljuga och säga att jag visst haft samlag med kvinnor och skulle vilja ha mer kärleken för jag är ''trött'' på sex.

    Sanningen är att jag är intresserad av närhet och ha djupa samtal. Däremot är det inte sant att jag ens haft sex med någon. Jag tackar alltid nej till inbjudningar och flirt. Det bara sker sådant per automatik och jag har insett att det är någon form av problem hos mig.

    Det är någonting som jag bör ta upp det med min terapeut. Men då måste jag naturligtvis erkänna att jag ljög i första hand att jag har haft sex. Det är ingenting som jag känner att jag klarar av.

    Hur vanligt är det att klienter kommer tillbaka och erkänner att de ljög. Och hur tar en terapeut det? Hon är ju trots allt en människa.

  • Svar på tråden Erkänna för terapeut att man ljög
  • Anonym (Eva)

    Alla ljuger nån gång och det är modigt att våga erkänna det. Vill du förbättras så behöver du vara ärlig mot din terapeut annars kan hen inte hjälpa dig. Jag kan tänka mig att många ljuger i början. En terapeut måste skapa ett förtroende för att patienten ska kunna öppna upp så innan det finns ljuger nog de flesta eller undviker vissa ämnen.

    Ja det är skrämmande att erkänna att man ljugit för man visar sig sårbar. Men en terapeut jobb är inte att döma utan att hjälpa. Det bästa botemedlet mot skam är att prata om det man skämmas över.

  • Anonym (A)
    Anonym (Eva) skrev 2019-07-14 14:18:13 följande:
    Alla ljuger nån gång och det är modigt att våga erkänna det. Vill du förbättras så behöver du vara ärlig mot din terapeut annars kan hen inte hjälpa dig. Jag kan tänka mig att många ljuger i början. En terapeut måste skapa ett förtroende för att patienten ska kunna öppna upp så innan det finns ljuger nog de flesta eller undviker vissa ämnen.
    Ja det är skrämmande att erkänna att man ljugit för man visar sig sårbar. Men en terapeut jobb är inte att döma utan att hjälpa. Det bästa botemedlet mot skam är att prata om det man skämmas över.
    Håller med
Svar på tråden Erkänna för terapeut att man ljög