• Anonym (Mira)

    Har min pappa alzheimer?

    Snälla hjälp jag tror min pappa har alzheimers!

    Såg en dokumentär om det och så mycket stämmer in på honom. Han blir lätt arg över ingenting, ställer samma frågor trots att han nyligen frågade om det och ibland helt tappat lokalsinne och blir arg om man beskriver vägen. Han säger att det inte är något fel på honom. Min mamma som fortfarande jobbar berättar att hon ofta får plocka undan massa odruckna kaffekoppar. Att han sitter flera timmar med ett korsord men det är som att inget händer att hjärnan är bortkopplad. Innan kunde han lösa dem på 30 min typ.

    Jag vet inte vad jag ska göra! Det går inte att prata med honom eller få honom att gå till läkaren.

    Någon som har något råd att ge? Hur ska jag hantera honom? Kan man få hem en läkare som undersöker honom utan att han fattar det? Min pappa är 69.

  • Svar på tråden Har min pappa alzheimer?
  • Tecum

    Tyvärr har han med största sannolikhet någon form av demens. I mitt landsting finns det demenssköterska som kommer hem och gör en utredning, ett test med frågor och enkla övningar. Kanske känner han sig  mer bekväm  med att en sådan undersökning sker i hemmiljön, sen får ni ta det därifrån.

  • Anonym (..)

    Jag arbetar som undersköterska på ett boende för människor med demenssjukdom, och ja det du beskriver kan absolut tyda på demens. Men det finns annat som kan ge liknande symptom, utbrändhet till exempel. Är han stressad? Har detta börjat väldigt hastigt eller har det liksom börjat med lite saker som bara blivit värre och värre? Men måste nog tyvärr säga att med din beskrivning plus hans ålder så låter det som demens. Har ni demenssjukdom i släkten? Vissa demenssjukdomar är ärftliga.

  • Anonym (Tess)

    Min pappa är 63 och precis som Du beskriver din pappa. Han har haft världens bästa lokalsinne men hittar plötligt inte vägar hemma, tappar ord så att man får fylla i åt honom. Att han blir arg och förnekat är tydligen vanligt. Hans hjärtläkare som ringde tyckte det var oroväckande så nu ska han utredas för just alzheimers. Min farfar hade tydligen det.

Svar på tråden Har min pappa alzheimer?