• Mackan87

    Bästa hudvårdsprodukterna för knottrig hy?!

    Jag behöver hjälp med min hy. Jag har stora porer och är liksom knottrig, framförallt i pannan men även i övriga ansiktet också. Inga direkta finnar. På sommarhalvåret har jag lättare att bli blank/fet i hyn medan jag får tillföra mer fukt på vinterhalvåret. 

    Har tidigare använt Mary Kay-produkter men använder nu Cetaphil som är billigare. Har dock mest varit rengöring och fukt, ibland en scrub. 

    Vad ska jag göra?? Behöver bästa tipsen på prisvärda produkter och exakt hur jag ska behandla min hy!!

  • Svar på tråden Bästa hudvårdsprodukterna för knottrig hy?!
  • Vetintevadjagskagöra11

    Kolla på paulas choice (finns att beställa på Skincity). Det är inget jättebilligt märke, men flera av deras produkter finns i travelsize storlekar så då får man en chans att prova produkten utan att behöva köpa "fullstorlek". Deras produkter innehåller olika syror som exfolierar huden. Jag tror att AHA-syra används främst för att behandla rynkor och pigmenteringar medan BHA-syra används för att ta bort finnar/knotter/förminska porer. BHA-syran är starkare så man måste vänja huden försiktigt.

  • Mollan74

    Jag har haft knottror sedan jag var 15 och är 45 idag. Har aldrig helt fått väck dessa förrän för en månad sedan.

    Fick återigen knottrig hud efter antibiotikabehandling och en kosmetolog jag känner berättade om Fungal Acne vilket man kan få av för mycket socker, träning/svett eller när hudens yttersta skick rubbas på grund av starka preparat, överdriven hygien eller antibiotika.

    Hon rekommenderade mig att köpa Ketokonazol Activis eller Fungoral samt ett schampo som heter Selsun. Jag fick tips om att ta Ketokonazolprodukten och smörja in ansiktet med den. Sedan låta det verka i 5 minuter. Varje dag!

    Varannan dag skulle jag komplettera med Selsun.

    Efter en vecka hade jag inte en knottra kvar i varken ansikte eller på hals.

    Hon tipsade även om vanlig Aloe Vera att smörja med på kvällen.

    Pröva att intensivbehandla en vecka. Jag tänker ofta på alla starka, uttorkande krämer jag använt utan resultat när det var så enkelt.

    Tyvärr inte så känt i Sverige trots det är vanligt. Kännetecken är små knottror, ibland klåda, ofta inte infekterade. Det är jästsvamp som får fäste i folliklarna.

    Lycka till och hoppas det hjälper!

  • Mackan87

    Tack för alla tips!

    Speciellt intressant verkade det som Mollan74 tipsade om! Ska absolut testas. Har precis köpt en exfolierande produkt från Cetaphil men om inte detta funkar så går jag på dina produkter. Tack!

  • legomum

    Jag är utav den iden att man inte måste köpa dyra produkter för att klara av huden (för normala problem, talar inte om det som är extremt nu) så den blir fin.

    Om du blandar en matsked  aloevera gel och lika mycket  cocosolja/jojobaolja så är det en väldigt bra blandning. Man gör inga stora satser då det är vatten i gel och att den inte ska bli dålig när man blandar med olja.
    Den blandningen kan du ha morgon middag kväll och går snabbt in i huden.

    Vill du ha en egen skrub kan du ta vanlig salt och blanda i cocosolja (väldigt användbar olja) till den konsistens du gillar.

    Lycka till med hur du än väljer för alternativ.

  • Mollan74

    Ett förtydligande. Den första bilden ser jag röd ut på men det är ljuset och kvaliteten på bilden som gör skillnad. Toaljus versus klart dagsljus.

    Nu har jag väldigt många utslag på bilden men jag har alltid haft mer eller mindre (oftast bara lite i pannan och på käken) samt nacke/övre rygg och vågar tro att det är kopplat till värme, träning, etc. då jästsvampar kan få fäste. Jag har dessutom behandlat med aggressiva acnepreparat vilket inte gjort skillnad alls.

    Jag tvättar med Ketokonazol var tredje dag nu eftersom jag verkligen vill njuta av min finare hud.

  • Mollan74

    Ett förtydligande. Den första bilden ser jag röd ut på men det är ljuset och kvaliteten på bilden som gör skillnad. Toaljus versus klart dagsljus.

    Nu har jag väldigt många utslag på bilden men jag har alltid haft mer eller mindre (oftast bara lite i pannan och på käken) samt nacke/övre rygg och vågar tro att det är kopplat till värme, träning, etc. då jästsvampar kan få fäste. Jag har dessutom behandlat med aggressiva acnepreparat vilket inte gjort skillnad alls.

    Jag tvättar med Ketokonazol var tredje dag nu eftersom jag verkligen vill njuta av min finare hud.

  • Mackan87
    Mollan74 skrev 2019-07-24 08:28:10 följande:

    Ett förtydligande. Den första bilden ser jag röd ut på men det är ljuset och kvaliteten på bilden som gör skillnad. Toaljus versus klart dagsljus.

    Nu har jag väldigt många utslag på bilden men jag har alltid haft mer eller mindre (oftast bara lite i pannan och på käken) samt nacke/övre rygg och vågar tro att det är kopplat till värme, träning, etc. då jästsvampar kan få fäste. Jag har dessutom behandlat med aggressiva acnepreparat vilket inte gjort skillnad alls.

    Jag tvättar med Ketokonazol var tredje dag nu eftersom jag verkligen vill njuta av min finare hud.


    Tack för bilderna! Jag har mest knottror i pannan och på hakan och de ser större ut än de faktiskt är om man känner efter, tycker jag ibland. I övrigt har jag stora porer som också gör att hyn ser knottrig ut, men på kinderna är det liksom slätt när man känner med handen. Har inga "symptom" på ryggen eller nacken. Kan det ändå vara samma som du har/haft? Och om inte, tror du ändå att de produkter du rekommenderat kan vara något för mig?
  • Mollan74

    De kan sitta var som helst. Vanligast är läkningen, panna upp mot hårfäste samt rygg, bröst.

    Det bästa är att testa, om du inte blir av ned det på annat sätt.

    Uteslutningsmetoden!

Svar på tråden Bästa hudvårdsprodukterna för knottrig hy?!