• Anonym (Trött)

    Mamman vill ha son varannan helg

    Min sons mor vill byta från varannan vecka till varannan helg (att hon enbart har varannan helg istället) och överlåter allt ansvar gällande skola, läkarbesök, tandläkare osv osv till mig och vill ej ha något med det att göra. Vad gäller?

    Vi har redan diskuterat och kommit överrens om att underhåll skall betalas varje månad, men rent juridiskt hur gör man gällande vårdnaden?

    Vissa saker och val som gäller vår son kan i framtiden kräva hennes inblandning (vilket hon inte vill vara delaktig i). Hon vill helt enkelt bara umgås med honom varannan helg.

    Så kort skrivet:
    Hur gör två föräldrar som är överrens om ett byte i vårdnad från delad vårdnad till ensam vårdnad? Pappersunderskrift osv. via Familjerätten?

    Har försökt kontakta Familjerätten men samtliga kontaktpersoner har semester i två veckor till och jag känner att jag vill ha lite mer information gällande detta så fort som möjligt så man är förberedd.

    Tack!

  • Svar på tråden Mamman vill ha son varannan helg
  • Anonym (A)

    Är ni båda överens om att skriva över vårdnaden på dig så är det bara att ni kontaktar familjerätten. Jag och mitt ex var överens om att skriva över vårdnaden på mig för några år sedan så det bokades ett möte där papperen skrevs under i närvaro av två vittnen.

  • Anonym (Tina)

    Vilken fin o omtänksam mamma, OMG....alltså man slutar aldrig förvånas. Vad skulle hon säga om du var lika förvirrad o självisk, ??? Sätta honom på loppis? Tror det blir bäst för sonen om du har honom heltid. Vore inte det bättre än en mamma som tar dit honom varannan helg o du vet honn bara väntar att helgen tar slut?! Om du tänker från barnets perspektiv. Hur gammal är den stackars lilla killen? Satsa på ett liv tillsammans ni två, lycka till.

  • Anonym (mamo)
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 09:14:51 följande:

    Är ändringarna ok för båda behöver ni inte kontakta familjerätten, bara när man är oense de måste kontaktas


    Ändringen av vårdnad behöver fastställas juridiskt. Om föräldrarna är överens kan detta göras via Familjerätten, annars är det tingsrätten.
  • Giftskåneman
    Anonym (mamo) skrev 2019-07-17 09:18:14 följande:

    Ändringen av vårdnad behöver fastställas juridiskt. Om föräldrarna är överens kan detta göras via Familjerätten, annars är det tingsrätten.


    Vi hade preciserat vilka helger och tider när barnen skulle var, ibland behövde vi byta helg, då sa familjerätten att det inte behövdes om vi var eniga.
  • Anonym (Aa)
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 09:25:26 följande:

    Vi hade preciserat vilka helger och tider när barnen skulle var, ibland behövde vi byta helg, då sa familjerätten att det inte behövdes om vi var eniga.


    Men det är ju skillnad på umgänge och vårdnad. Om ts endast skulle ändra umgänget från varannan vecka till varannan helg stämmer det du säger. Men nu ska de även ändra så ts har ensam vårdnad, då behöver familjerätten vara med när de juridiska papperna ska skrivas under.
  • korngryn
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 09:25:26 följande:

    Vi hade preciserat vilka helger och tider när barnen skulle var, ibland behövde vi byta helg, då sa familjerätten att det inte behövdes om vi var eniga.


    Du pratar om något helt annat. Ts och hans ex ska ändra vårdnaden från gemensam till enskild (delad vårdnad finns det inget som heter!) och det måste givetvis fastställas av familjerätten.

    Umgänge och fördelning av boende är en annan sak.
  • Anonym (Aa)
    Giftskåneman skrev 2019-07-17 10:06:28 följande:

    Frågan är vad ts menar, är det att han ska ha ensam vårdnad, eller det bara gäller umgänget.


    Jag tycker att ts är ganska tydlig med att det är vårdnaden som hen undrar över.
    Anonym (Trött) skrev 2019-07-16 14:03:39 följande:

    Så kort skrivet:

    Hur gör två föräldrar som är överrens om ett byte i vårdnad från delad vårdnad till ensam vårdnad? Pappersunderskrift osv. via Familjerätten?


  • Anonym (Mini)
    Anonym (Tina) skrev 2019-07-17 09:12:19 följande:

    Vilken fin o omtänksam mamma, OMG....alltså man slutar aldrig förvånas. Vad skulle hon säga om du var lika förvirrad o självisk, ??? Sätta honom på loppis? Tror det blir bäst för sonen om du har honom heltid. Vore inte det bättre än en mamma som tar dit honom varannan helg o du vet honn bara väntar att helgen tar slut?! Om du tänker från barnets perspektiv. Hur gammal är den stackars lilla killen? Satsa på ett liv tillsammans ni två, lycka till.


    Är det värre när det är en mamma istället för en pappa menar du? Kan ju vara så att hon satsat allt på familjen tidigare och nu vill satsa på sitt liv lite mer ett tag.
Svar på tråden Mamman vill ha son varannan helg