• SvesveSV

    Syskon eller inte

    Hej! Jag är snart 35 år gammal och har en dotter som är 4 år. Jag har en sjukdom Mb Chrons och äter massa mediciner. Min första graviditet var jättejobbig, jag hamnade i skov så fort jag blev gravid, åt kortison och var sjukskriven under graviditeten och två år efter graviditeten. Vi har försökt att skaffa ett barn till men jag fick missfall v 10. Nu börjar jag tänka på att försöka igen. Men det känns så skrämmande! Jag vill verkligen inte må dåligt igen med tanke på att min dotter är en mycket aktivt tjej. Jag äter väldigt många mediciner och lider till och med av återkommande urinvägsinfektioner. Jag vill inte må dåligt och vill inte skada en liten oskyldig plutt med medicinerna som jag MÅSTE äta. Har faktiskt slutat med medicinerna vid första graviditeten vilket som sagt avslutades med sjukskrivning i två år. Måste man ha syskon? Har läst massa om mediciner under graviditeten och bortskämda ensamma barn och jag vill inte ens berätta om kommentarer man får om att man är egoistisk och vidare... Jag vill ha ett barn till men jag vill orka vara glad med två barn! Varken jag och min man har föräldrar i närheten därför är det svårt att få extra hjälp med barnen. Vad sägs här?

  • Svar på tråden Syskon eller inte
  • Mammablå

    Er dotter kommer klara sig fint som ensam barn. Vi människor skaffar vänner som fyller syskon kvoten så det räcker ändå. : )

    Vill ni ta kampen och skaffa en till så går det nog också bra. Prata med mannen att om du ska bli gravid igen och riskerar hälsa/sjukhus vistelse så får han träda in mera och mätta dotterns behov och ev. Bebis. Är han beredd och redo för de? Så kanske det känns bättre.

    ang. Uv. Kan du ta exempel furudantin förebyggande under graviditeren. Det gjorde jag.

    Jag blev gravid med 2an och hamnade på sjukhus första gången v.16, sen permetioner hemma med strängt sängläge. 2an kom v.35. 1a barnet har inte tagit någon skada av att jag var lite frånvarande den tiden.

Svar på tråden Syskon eller inte