• drakon

Finns det fattiga barn i Sverige?

Vi pratade i dag på en lektion om fattiga barn i Sverige. Tycker ni att det existerar? Vad menar ni med fattiga? Är det riktigt att använda sig av beteckningen "fattig"? Är barnen fattiga bara för att de måste ha byxor från H&M istället för adidasbyxor eller kanske ännu dyrare märken?

Jag tycker väl själv att det är lite fel att använda ordet fattig om man jämför med tex barn i Afrika. I Sverige har ju de allra flesta barn iaf tak över huvudet.

Ni får gärna tipsa om litteratur som behandlar detta. Tänkte fördjupa mig i detta ämne.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-03-15 14:16:07:
    Eftersom många påpekat att jag tog H&M som exempel. Jag menar absolut inte att det är lika med fattigdom, köper själv mkt barnkläder där, men det var det exempel som togs upp av många på lektionen och de har ju billiga kläder om man jämför med många andra butiker

• Svar på tråden Finns det fattiga barn i Sverige?
  • biomedbonus

Fattiga barn är de som aldrig får veckopeng och så får de alltid begangnade kläder från myrorna.

De får inga tvspel eller nya cycklar. de åker aldrig bort på semester.
    De har inte råd att betala pengar till klasskassan.

• drakon

biomedbonus: de allra flesta barn betalar ju till klasskassan men tror du som jag att det finns föräldrar som egentligen inte har råd att göra det. Kanske lånar pengar för att de skäms och inte vill att barnen ska bli lidande?

• jojjo113

Självklart finns det fattiga barn i sverige! Att jämföra med andra länder går inte då det kostar olika att leva i olika länder. I Afrika kan man lätt klara sig på 10 kronor om dagen till mat, vilket tex inte går i Sverige...
    Hemlösa barn finns det också i sverige och den siffran bara växer!

Tror du man ser om ett barn är fattigt genom H&M kläder??

Och då skulle ju ingen kunna räknas som fattig i tex USA som också äör ett välfärdsland precis som sverige...

www.politiken.biz/fattiga_barn.htm

www.bo.se/Adfinity.aspx

www.yelah.net/articles/ledare020325

• mludvigs

Visst kan man inte jämföra med riktigt fattiga länder men självklart finns det fattiga barn i Sverige!
    Det finns ju ändå ganska många föräldrar som lever på existensminimum, får pengar av socialen osv.

Min mamma är lågstadielärare och förra vintern var det en tjej i klassen som inte kunde komma till skolan, på några dagar, för de hade inte råd att köpa nya skor till henne.

• Lotta Sthlm

jag förstår vad du är ute efter men att skriva att fattiga barn har kläder från HM känns inte helt genomtänkt..

• bebisyra

Eftersom det finns vuxna människor i det här landet som fallit igenom systemets alla skyddsnät och en del av dessa människor har barn att försörja - drar jag slutsatsen att fattiga barn i i-landet Sverige existerar!

H&M-kläder... synonymt med fattigdom?! Skulle inte tro det.

Har dessvärre inga bra litt. tips. Sök på biblioteket.

• Jennie Brunflo

JA, det finns fattiga barn i sverige.

Men att tro att fattiga barn använder byxor från H&M är grymt naivt.
    Fattiga barn använder begagnade kläder (second hand) och oftast äger de max 2 par byxor.

/ Hon med erfarenhet av fattiga barn genom sitt arbete.

• Dessie

Fattig för att man köper byxor på H&M?????? OJ, vad mina 2 barn måste vara fattiga då - de har 15 par byxor var och alla är köpta på H&M.

• idiotblondinen

Läste en bra artikel om det där i Vi Föräldrar för ett tag sedan. Den tyckte jag var intressant. Själv är jag en av dom som kommer att få det jobbigt med att kunna ge mitt barn vad som anses ekonomiskt acceptabelt. För sorgligt.

• Marylo

jag vet många (när jag gick i skolan) som hade föräldrar som inte hade råd att låta dem hänga med på allt. Därför tycker jag nu idag att de e så dumt att föräldrarna ska lägga pengar till badresor, klassresor osv. Bättre att barna får sälja kakor lotter etc så att alla kan åka gratis.

• KäRinGa

Naurligtvis finns det fattiga barn även i vårat välfärdsland sverige..
    mer vanligt än ovanligt tror jag, särskilt sen klasskillnaden blivit så markant..
    den rike blir rikare medans den fattigare blir än mer fattig.

min syn på det hela iaf..

• drakon

Tack för alla svar och länkar. Jag tycks inte vara ensam om att tycka att det finns fattiga barn i Sverige.

Puffar upp och hoppas på fler svar

• Malliin

Vad går under kategorin "fattig" då? Finns många barn till missbrukare (om de då räknas hit, vilket jag tycker) i Sverige. Känner till de som har haft stulna kläder och oftast bara fått sin dagliga näring från skolmaten. Eftersom de pengar som föräldrarna har går till droger... Så visst finns det fattiga barn även i "välfärds" Sverige

• Tant Blå

Jo, visst finns det fattiga barn (familjer) i Sverige. Familjer där inte pengar finns till det som mest behövs och absolut inte till såna "onödiga" saker som gympaskor till gympan i skolan. De barnen har jag träffat. Läs Katarina Mazetti -"Tarzans tårar" (tror jag den heter) så får du lite koll på hur det kan vara även om det är uppdiktat och kanske inte helt i paritet med hur det är i verkligheten.

• drakon

Intressant läsning. Puffar igen

• Beckasin

Jag såg ett program på TV om det här. Var det uppdrag granskning eller kalla fakta...? I alla fall finns det familjer med barn som blir vräkta och tvingas bo i husvagn. De kan inte ta hem kompisar för de skäms över detta. Barn som inte får spela fotboll på fritiden för föräldrarna har inte råd med tex fotbollsskor. Tom barn vars föräldrar inte har råd att köpa de mediciner de behöver.

Svar på tråden Finns det fattiga barn i Sverige?