• Wed 17 Jul 2019 13:45
    295 visningar
    3 svar
    3
    295

    Åsikter om ens gravid-mage

    Jag blir så förbannat jävla trött på människor i ens omgivning som prompt skall uttrycka sina åsikter om min gravid-mage. 

    Jag är gravid i vecka 22 och redan har jag fått höra flera gånger saker som:

    " - Men sådär stor som du är nu var inte jag i den veckan!"

    eller


    " - Är du säker på att det inte är tvillingar?"

    eller

    " - Men nu är du ju mindre än vad du var senast jag såg dig!"

    eller

    " - ..men SÅÅ stor är du väl inte än att du behöver hålla på din mage?"

    Har ni tänkt på att jag kanske VILL klappa på min bebis och hålla på min mage när jag åker buss, för jag känner att vi är connectade då på något vis? Har ni tänkt på att sådana kommentarer faktiskt kan såra? 


    När man är gravid är det mycket som händer i kroppen och det är lätt att känna sig vilse och "inte sig själv i sin egna kropp", då fattas det bara att någon skall kommentera ens kropp och få ens osäkerhet att bli ännu mer påtaglig.
    SKÄRPNING.

  • Svar på tråden Åsikter om ens gravid-mage
  • Anonym (Allti­d)
    Wed 17 Jul 2019 13:56
    #1

    Människor kommer alltid ha åsikter och säga saker, oavsett om det är om en gravidmage eller annat.

    När du sedan får ditt barn kommer du bli ifrågasatt av många om varför du gör si eller så och att du istället kan välja deras sätt att göra det på istället.

    Jag år gravid för 3e gången. De två gångerna innan har jag blivit stor fort och det har synts väldigt tidigt. Fick höra från många att jag ev väntade tvillingar och dylikt.

    Denna gång har jag gått ner 2 kg och man ser knappt att jag är gravid och folk ifrågasätter om jag ens är gravid.

    Det är bara att filtrera bort alla kommentarer tyvärr

  • Anonym (Citro­nen)
    Wed 17 Jul 2019 16:57
    #2

    Folk tror att dom kan yttra sig precis om vad som helst, när som helst. Det går tyvärr inte att komma ifrån.

    Är i tidig graviditet så det syns inget ännu, men jag kommer försöka rycka på axlarna eller ignorera. Sen med hormoner osv vet man väl iofs aldrig hur man kommer att reagera :) 

  • Wed 17 Jul 2019 22:03
    #3

    Folk är märkligt gränslösa just vad gäller gravid-magar. Prata om, känna på, osv. Helt oombedda. Tyvärr.

Svar på tråden Åsikter om ens gravid-mage