• Mrmandoza

    Pant på arbetsplats?

    Hej! Som rubriken ovan lyder, vad gör ni med panten på er arbetsplats?

  • Svar på tråden Pant på arbetsplats?
  • nnnnnnnn

    Förra jobbet - lade i en gemensam tunna, när den var full pantade någon/några och köpte fika för pengarna.
    Nu - tar med flaskan hem.

    Har iofs alltid en vattenflaska att fylla på med kranvatten, så jag har inga problem med att pantflaskorna svämmar över. Den gången i halvåret som jag blir sjukt sugen på något i pantflaska så tar jag lätt med den hem eller hade lagt den i insamlingstunnan om vi haft någon.

    Jag tänker såhär:

    Om man inte orkar ta med sig sin flaska hem och panta den utan lägger den i gemensamma tunnan, så tycker man inte att det är värt kronan att hålla på med att ta hem och panta = skänker hellre den kronan till en framtida fika med arbetskamraterna.
    Så även om jag, på förra jobbet, bara bidragit med någon enstaka krona så fikade jag glatt ändå. Jag erbjöd mig alltid att hjälpa till att panta på lunchrasten, så jag tog på mej jobbet som det innebar att panta.

  • Drottningen1970
    nnnnnnnn skrev 2019-07-18 16:40:05 följande:

    Förra jobbet - lade i en gemensam tunna, när den var full pantade någon/några och köpte fika för pengarna.

    Nu - tar med flaskan hem.

    Har iofs alltid en vattenflaska att fylla på med kranvatten, så jag har inga problem med att pantflaskorna svämmar över. Den gången i halvåret som jag blir sjukt sugen på något i pantflaska så tar jag lätt med den hem eller hade lagt den i insamlingstunnan om vi haft någon.

    Jag tänker såhär:

    Om man inte orkar ta med sig sin flaska hem och panta den utan lägger den i gemensamma tunnan, så tycker man inte att det är värt kronan att hålla på med att ta hem och panta = skänker hellre den kronan till en framtida fika med arbetskamraterna.

    Så även om jag, på förra jobbet, bara bidragit med någon enstaka krona så fikade jag glatt ändå. Jag erbjöd mig alltid att hjälpa till att panta på lunchrasten, så jag tog på mej jobbet som det innebar att panta.


    Men... det kan väl ändå aldrig förekomma att någon blir sur över att någon inte bidragit med pantflaskor när det sedan fikas för pengarna?
  • BuoBä

    På ett ställe jag jobbade skänkte vi pantflaskorna till en skola. De använde pengarna för extra guldkant i undervisningen, tex studiebesök, och vi slapp panta så det var win-win.

  • nnnnnnnn
    Drottningen1970 skrev 2019-07-18 16:46:14 följande:
    Men... det kan väl ändå aldrig förekomma att någon blir sur över att någon inte bidragit med pantflaskor när det sedan fikas för pengarna?
    skulle inte förvåna mej ett dugg om TS blivit sur för att andra inte bidrar fastän de fikar för panten eller att TS varit utsatt för att andra blivit sura  och därför startar en tråd för att se om detta  är normalt...
    Känns som att allt kan hända!

  • Drottningen1970
    nnnnnnnn skrev 2019-07-18 17:45:39 följande:

    skulle inte förvåna mej ett dugg om TS blivit sur för att andra inte bidrar fastän de fikar för panten eller att TS varit utsatt för att andra blivit sura  och därför startar en tråd för att se om detta  är normalt...

    Känns som att allt kan hända!


    Finns folk till allt visserligen...
  • Poolskötaren

    Lägger det i pantsäcken i köket. Så småningom köper vi gemensam fika för pengarna. Gott och trevligt.

  • Mrmandoza

    Skälet till att jag frågar är för att jag upplevt att pant bara legat på mina tidigare jobb, och funderar på om det inte skulle gå att lösa så att fattigpensionärer kan ta del av dem via någon form av upphämtningstjänst. Kollar alltså runt för att se hur det ser ut på andra företag/arbetsplatser @nnnnnnnn

Svar på tråden Pant på arbetsplats?