• Bigyello

    Hur stöttar jag min flickvän som har en extremt manipulativ och kontrollerande mor?

    Hej!
    Jag har ett dilemma som jag behöver råd kring.

    Kortfattat:
    Min sambo (29 år) har en extremt kontrollerande och manipulativ mamma. Hon ska åka till sin hemstad och hälsa på till mitten av nästa vecka, och har tvingats anpassa besöket helt och hållet efter sin mammas önskemål. Jag tycker att mammans beteende är både integritetskränkande och frihetsberövande, och råder min sambo att stå på sig, säga ifrån och vägra anpassa sig till 100%. Mamman blankvägrar den minsta kompromiss, säger att dottern inte får komma om hon inte gör som mamman vill och att hon inte får någon tid alls på sig att fundera på hur hon vill göra utan måste bestämma sig direkt (detta har utspelat sig igår och i förrgår, och slutade med ett telefonsamtal igårkväll där min sambo tvingades underkasta sig helt). Hon försöker stå upp för sig själv, men är som dotter i en underlägesposition och får påtryckningar från sina syskon att anpassa sig för familjefridens skull. Jag vet inte hur mycket hon orkar kämpa emot. Till saken hör att hennes yngre syskon, och framförallt hennes 21 år gamla lillasyster, är ännu värre utsatta än min sambo.

    Nu till mitt dilemma. Mamman har en historia av att hålla fast vid gammalt groll i många år. Hon är missnöjd med sitt liv, hatar sin föredetta livspartner och pappan till hennes barn samt dennes familj, och mår mycket dåligt men vägrar söka hjälp. Jag vill verkligen stå upp för min sambo, stötta henne och hjälpa till så att hon inte kränks. Jag vill signalera klart och tydligt att jag inte tycker mammans beteende är okej, men jag vill göra det på så konstruktivt sätt som möjligt. Helst undviker jag att göra mig till ett hatobjekt för svärmor, men om det kan bidra till en sundare relation mellan min flickvän och hennes mamma är jag öppen för det. Planen är att min sambo åker till sin hemstad ikväll, att jag åker dit på måndag och att vi åker hem tillsammans på onsdag nästa vecka.

    Bojkottar jag resan för att mamman uppför sig illa? Åker jag dit, säger vad jag tycker och förbereder mig på att vända i dörren och åka hem igen? Eller åker jag dit, försöker hålla käften och stöttar min flickvän från sidlinjen?

    Jag utvecklar detaljerna senare vid behov. Skrev en lång version tidigare idag, men schabblade bort den när jag skulle posta (klassiskt misstag). Tacksam för alla kommentarer och synpunkter!

  • Svar på tråden Hur stöttar jag min flickvän som har en extremt manipulativ och kontrollerande mor?
  • Anonym (Fröken Apelsin)

    Du åker dit. Stöttar din sambo och uppmuntrar henne att säga ifrån och gör hon det kan du också säga något.
    Du skall inte själv börja med att säga "sanningens ord" för då kommer din sambo att hamna i dubbelpress, dels göra sin mor till lags, dels försvara dig och hantera din och svärmors egen konflikt.

    Du kan prata med din sambo om hon tycker det känns värt att själv åka dit? Kanske dags att markera gentemot mamma att inte komma? Eller finns det särskilda omständigheter som gör att hon vill resa (ex sjukdom hos någon som kanske inte har lång tid kvar, enda möjligheten att träffa vissa personer etc).

    Eller också kanske din sambo trots allt väljer att resa och ta "skiten" för som så att säga möjligheten att träffa sina syskon och för husfridens skull. Oavsett så är det hennes val och du skall stötta henne i vad hon än väljer, inte skapa ytterligare konflikter.
    Ibland är det bara ett lyssnande öra och lite medhåll man behöver och det betyder nog mycket för din sambo om du bara är där före under och efter resan och lyssnar på henne om hon blir ledsen, arg etc.

  • AnnaSthlm

    Om du är intresserad av din flickvän på lång sikt kan du åka dit stå upp för dig själv och henne, vara den vuxna i rummet. Säga ifrån när mamman går över gränsen. Det har nog ingen riktigt gjort förut. Din flickvän behöver i längden syna morsans kort och ta avstånd. Det kan ta flera år utan psykologhjälp. Sök på medberoende, samma problem även om ingen alkohol är inblandad.

Svar på tråden Hur stöttar jag min flickvän som har en extremt manipulativ och kontrollerande mor?