• världenslängstabebisinköpslista

    Vågar jag ringa kliniken snart? Insemination ensamstående

    Hej! Jag är en av er som ska göra insemination. Jag har inte vågat ringa den privata kliniken ännu, för att inte blivit så bra (sämst) bemött inom vården i många år. För några få år sedan bara, gjorde jag gravidtest och var icke gravid. Varpå sköterskan säger "att det ju var tur eftersom du ju inte ska ha barn nu ändå. Eftersom du är ung". I vanliga fall säger jag ifrån, utan tvekan, förstås på ett lugnt sätt men ni förstår. Denna gång var jag så chockad över vad hon sa. Hur i helskotta visste hon vad jag ville? Det var bara ett illa  bemötande av dessvärre många. Så jag är rädd för att ens ringa. Tänk om dom lägger på luren? Lite sådär överdrivet tänk. "Du är för ung, du är för sjuk, tack och hej KLICK". 

    Jag är 23 år och har alltid vetat sedan barnsben själv att jag velat ha en familj i framtiden. Haft barnlängtan rejält i 8 år och seriös barnlängtan så att jag varit redo i minst 3 år. Det är nu den senaste tiden som jag verkligen känt, ifrågasatt och tänkt över livet - varför jag sitter och väntar på den rätte. Och kände sådan stor sorg över att jag ju bara får vänta på att skaffa familj, och att man inte ska behöva vänta på den rätte (bara för att få familj med barn). Det känns lika fel som att jag skulle ha samlag med någon okänd, man på krogen eller någon jag generellt evt. dejtar för att få barn. Har bara haft längre förhållanden när de väl blivit seriösa. Men jag är den enda som tänker långsiktigt och ville ha barn. 
    Nu känner jag att det är den bästa tiden både i min livssituation och kroppsmässigt, för ett barn. Och gissa om jag blev tårögd av att det finns en ny lag, och att jag dessutom har samma rätt som ensamstående precis som par av olika slag. Det är ju guld om något. 

     Kanske vi kan peppa varandra här? 
    Jag hade uppskattat det enormt. 
    Som tur är så har jag fina människor att prata med, men jag vill inte riktigt prata om detta när jag inte delvis börjat än, och när det inte gått vägen. Då hoppas jag på att få prata med er istället! 

    Berätta mer än gärna om din egna resa! 

    1. Jag vet hur gammal jag är 
    2. Jag vill ha barn


    3. Jag är en trygg och vuxen ansvarstagande kvinna, och råkar vara en hel del år yngre i kroppen än i huvudet och jag vet vart jag står i mitt egna liv 

  • Svar på tråden Vågar jag ringa kliniken snart? Insemination ensamstående
  • PappaAnnorlunda

    Jag vet inte om du övervägt privat heminsemination istället för insemination genom sjukvården, men är det ett alternativ för dig så får du gärna skicka ett PM så kan eventuellt jag hjälpa till.

  • Hunny B

    De flesta (alla?) landsting har en gräns på 25 år, både för par och ensamstående, vad gäller insemination och ivf. Kanske är bra för dig att veta. Men om du bekostar det själv privat tror jag inte att din ålder är något problem.

  • världenslängstabebisinköpslista
    PappaAnnorlunda skrev 2019-07-20 11:27:18 följande:

    Jag vet inte om du övervägt privat heminsemination istället för insemination genom sjukvården, men är det ett alternativ för dig så får du gärna skicka ett PM så kan eventuellt jag hjälpa till.


    Jag har läst om det men inte övervägt det, anser att klinik är bäst för mig i denna situation. Men tack för svar!
  • världenslängstabebisinköpslista
    Hunny B skrev 2019-07-20 12:11:24 följande:

    De flesta (alla?) landsting har en gräns på 25 år, både för par och ensamstående, vad gäller insemination och ivf. Kanske är bra för dig att veta. Men om du bekostar det själv privat tror jag inte att din ålder är något problem.


    Ja, det är lite olika regler gällande ålder i olika landsting. Men som du säger, så ska jag göra hos en privatklinik och då finansierar jag detta själv. Tack för svar! Har du själv gjort liknande? 
  • Biet

    Hej

    Om det känns olustigt att ringa till vården och en klini? för att påbörja din resa kring barn, har du tänkt över möjligheten med att finna en privat donator och göra det via heminsemination?

    Jag har fungerat som donator tidigare och pratat/hjälpt andra i din situation.

    Det kan ibland kännas bättre och lugnare att gå den vägen.

    Är det ett alternativ till Dk är det betydligt billigare och är det till Sverige så är det betydligt kortare kö.

    Beroende var i Sverige du bor kan kön vara upp till ett par år för att få assisterad hjälp som ensamstående.

    Hör gärna av dig med ett privat PM om du vill veta mer om pivat donation.

    Annars vill jag önska dig lycka till på din resa mot ett litet eget barn.

  • världenslängstabebisinköpslista
    Biet skrev 2019-07-25 08:19:31 följande:

    Hej

    Om det känns olustigt att ringa till vården och en klini? för att påbörja din resa kring barn, har du tänkt över möjligheten med att finna en privat donator och göra det via heminsemination?

    Jag har fungerat som donator tidigare och pratat/hjälpt andra i din situation.

    Det kan ibland kännas bättre och lugnare att gå den vägen.

    Är det ett alternativ till Dk är det betydligt billigare och är det till Sverige så är det betydligt kortare kö.

    Beroende var i Sverige du bor kan kön vara upp till ett par år för att få assisterad hjälp som ensamstående.

    Hör gärna av dig med ett privat PM om du vill veta mer om pivat donation.

    Annars vill jag önska dig lycka till på din resa mot ett litet eget barn.


    Hej! Tack för ditt svar. 
    Ja självklart känns det läskigt och nervöst att ta första steget, men generellt känns det som 100% rätt beslut att gå via en klinik. Privat donation känns inte helt rätt (man ska aldrig säga aldrig) men inte i dagsläget.

    Jag vet inte hur kötiderna ser ut just nu för den klinik jag valt, men jag har äntligen fått en tid och ser framemot detta. Jag hoppas bara allt går den väg jag önskar. 

    Jättefint om du varit donator/är och kan hjälpa andra! Men tyvärr får jag själv tacka nej. 


    Tack snälla för fina orden! 

  • Icka79

    Jag önskar jag hade vetat att man kan direkt börja med Ivf. Dyrare absolut men större chans. Jag kastade bort mycket pengar i onödan på fyra inseminationer då jag trodde att jag inte fick göra ivf för att jag var ung. Trodde det bara var för dem som inte kunde bli med barn eller hade stora problem.

Svar på tråden Vågar jag ringa kliniken snart? Insemination ensamstående