• Anonym­269
    Sat 20 Jul 2019 23:42
    1065 visningar
    1 svar
    1
    1065

    Hål i tänderna med tandställning

    Det finns en sak som jag måste fråga. Jag har tandställning (ska inom några månader få bort den). För några månader sedan så kände jag att det ilade i en kindtand. Jag gick till tandläkaren och de sa de inte kunde se något eftersom tandställningen var ivägen. Jag var tydligen tvungen att ta bort tandställningen för att se ifall jag hade hål. Så jag släppte det då jag tyckte att det var jobbigt. Jag har inte ätit på den sidan där tanden sitter under de senaste månaderna pga att de ilade när jag åt. Det är säkert ett mycket djupare hål nu. Det värsta är att exakt samma tand på den andra sidan också ilar nu. Är så extremt rädd för vad som kommer hända. Tänk om jag behöver dra ut tänderna. Vad kommer att hända då? Jag har ju som sagt tandställning och jag vill absolut inte ha tandställningen 2 år till! Men ifall de drar ut tänderna så kanske de börjar röra på sig. Snälla någon vad ska jag göra? Min tandläkare vet inte om detta än. Tror ni att det kommer gå att lösa utan att jag behöver dra ut tänderna? Snälla hjälp!!!

  • Svar på tråden Hål i tänderna med tandställning
  • Anonym (X)
    Sun 21 Jul 2019 00:23
    #1

    Du måste inte dra ut tänderna pga hål. I första hand så lagar man tänderna om det är hål i dem. Skulle det vara väldigt stora hål så kan de rotfyllas.
    Det är inte heller säkert att det beror på hål i tänderna, ilningar kan bero på många olika saker. Tex blottade tandhalsar. Om du tittar på tänderna och närmast tandköttet, har tandköttet dragit sig tillbaka lite?

    Köp en tandkräm mot ilningar, tex sensodyne, och se om det blir bättre.

Svar på tråden Hål i tänderna med tandställning