• mammatill6

    Hur länge klarar sig barn utan mat?

    Min 11-åring har drabbats av nån konstig magåkomma, blev sjuk i torsdags. Har så ont i magen och så fort han dricker eller äter springer han på tia och sitter dubbelvikt och grinar av smärta. De första 2 dygnen hade han säkert 70 toabesök ovh i lördags började han bajsa blod. Har varit på akuten både fredag och lördag och de vet inte riktigt vad det är. Han har på tre dagar inte ätit någonting förutom en tugga korv igår som han då spydde upp.

    Vet att vuxna klarar sig länge men hur är det med barn? Nu får han endast i sig vätskeersättning 4 glas om dagen. Han vill inte dricka alls helst för det gör så ont i magen.

  • Svar på tråden Hur länge klarar sig barn utan mat?
  • EliseV

    Usch det där låter inte alls bra! Inte för att han inte äter men snarare för att det är blod i bajset! Jag skulle åka in direkt med honom igen och trycka på tills dom kollat att det inte är en inflammerad tarm, sprucken tarm eller dylikt! Dom skickar gärna hem en tills det blir så illa att de inte kan ignorera! Tryck på och kräv att de tar alla tester och prover som bara finns för att utesluta saker. Har dom gjort det?

    Ingen vanlig magåkomma så vitt jag vet orsakar blod. Om det inte är ytligt med blod som indikerar att slemhinnorna bara blivit irriterade förstås. Men på det du skrev att döma så låter det som något annat om han har SÅ pass ont stackaren.

    Många krya kramar!

  • Charlieflower

    Det låter verkligen jobbigt! Just nu är det högsäsong för magsjukebakterier som kan ge symtom som de du beskriver. Till exempel Campylobacter som ofta finns i kyckling eller EHEC som finns hos nötboskap/kor. För det mesta går det över av sig själv men om ni inte redan gjort det är det bra att ta ett avföringsprov så att man vet vad symptomen beror på. Det viktigaste är att försöka få i honom vätska med socker och salter i så att han inte blir uttorkad. Saft kan till exempel vara ett bra alternativ. Blir han trött och orkeslös så ska ni förstås kontakta vården igen eftersom det kan tyda på vätskebrist som behöver behandlas.

  • mammatill6

    [quote=79773533][quote-nick]EliseV skrev 2019-07-21 11:01:04 följande:[/quote-nick]Usch det där låter inte alls bra! Inte för att han inte äter men snarare för att det är blod i bajset! Jag skulle åka in direkt med honom igen och trycka på tills dom kollat att det inte är en inflammerad tarm, sprucken tarm eller dylikt! Dom skickar gärna hem en tills det blir så illa att de inte kan ignorera! Tryck på och kräv att de tar alla tester och prover som bara finns för att utesluta saker. Har dom gjort det?

    Ingen vanlig magåkomma så vitt jag vet orsakar blod. Om det inte är ytligt med blod som indikerar att slemhinnorna bara blivit irriterade förstås. Men på det du skrev att döma så låter det som något annat om han har SÅ pass ont stackaren.

    Många krya kramar![/

    Vi har ett inplanerat återbesök på akuten imorgon fm. Tycker också det är konstigt att de skockar hem. Funderar också på inflammerad tarm. De tog en massa prover igår och det mesta såg bra ut så de gissade på nåt ofarligt.

  • mammatill6

    De tog avföringsprover igår men de sa att det såg bra ut men skulle skicka och kolla bakterier.

    Klart han ärbmedtagen, gått ner 3 kg på 4 dagar.

  • BurningDiamond

    Har barnet varit på toa 70 ggr på en dag är det förmodligen sprickor i/runt analen som orsakar blod i avföring (om det är rött blod).

    Får barnet behålla vätska? ge honom då vätskeersättning och prova om protein/amino-drycker får stanna. Så länge han får i sig vätska så kommer han inte få näringsbrist och trilla av pinn, det tar några veckor.

  • mammatill6

    [quote=79773660][quote-nick]BurningDiamond skrev 2019-07-21 12:02:26 följande:[/quote-nick]Har barnet varit på toa 70 ggr på en dag är det förmodligen sprickor i/runt analen som orsakar blod i avföring (om det är rött blod).

    Får barnet behålla vätska? ge honom då vätskeersättning och prova om protein/amino-drycker får stanna. Så länge han får i sig vätska så kommer han inte få näringsbrist och trilla av pinn, det tar några veckor.[/

    Han får behålla en del vätska ialla fall så han får vätskeersättning. Han dricker inte gärna frivilligt eftersom han springer på toa då men det går.

  • BurningDiamond
    mammatill6 skrev 2019-07-21 12:16:42 följande:

    Han får behålla en del vätska ialla fall så han får vätskeersättning. Han dricker inte gärna frivilligt eftersom han springer på toa då men det går.


    Det  allra viktigaste är att han får i sig vätska, han kan snabbt bli mycket dålig utan det. Om han inte klarar att dricka själv (rädd för att gå på toa) så får ni åka in och KRÄVA att de vätskar upp honom.
  • 1234568

    Dom behöver göra ett ultraljud asap. På barn kan man se hyfsat mycket på ett ul av magen. Även om man inte helt ser in i tarmen, så syns den bättre på barn än vuxna, och om man fattar misstanke om något så kan man gå vidare därifrån.

    Och sedan såklart kontrollera både lever, njurar, bukspottskörteln osv.

    Det att han blöder är inte konstigt om han suttit på toa 70 ggr. Om blodet är mörkt så är det dock oroväckande, för det kommer högre uppifrån tarmen, och är inte ett resultat av 70ggr på toa. Ljusrött blid är dock vanligt om man får en spricka eller ändtarmen blivit irriterad.

  • mammatill6

    Ja blodet är jag egentligen inte orolig för, det va färskt blod och jag tror på sprickor. Idag kommer inget blod. Det jag oroar mig mest för är att han har så ont.

  • Bjära

    Utöver att jag tycker du ska ligga på sjukvården, så gå till apoteket och rådfråga dom om ersättningar, som näringsdrycker, näringspuddingar osv. 

Svar på tråden Hur länge klarar sig barn utan mat?