• Anonym (Anonym)

    Någon teknisk här? Wifi fråga.

    Jag har fått låna ett trådlöst wifi av en kompis tillfälligt. Kan kompisen se vad jag kollar på Internet och googlar på medans jag är inne på kompisens wifi?

    H*n betalar ju en avgift varje månad för wifi så tänkte att det som jag kollat på Internet när jag lånat wifi kanske står på räkningen?

  • Svar på tråden Någon teknisk här? Wifi fråga.
  • Anonym (Anonym)
    Lånehajen skrev 2019-07-21 12:02:39 följande:

    Nej det är inget som tas upp på fakturan.


    Är du helt säker? Hur ser fakturan ut, står det bara hur mycket man surfat och inget mer förutom beloppet som man får betala för surfen?
  • Lånehajen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 12:04:34 följande:

    Är du helt säker? Hur ser fakturan ut, står det bara hur mycket man surfat och inget mer förutom beloppet som man får betala för surfen?


    Ja. Det finns ingen anledning för operatören att lista vilka platser man besökt eller vad man googlat, det hade blivit en hel novell för många som hinner besöka hundratals sidor under en månad.

    Vanligtvis står det vad för typ av tjänst man har samt summa att betala.
  • Anonym (Anonym)
    Lånehajen skrev 2019-07-21 12:11:14 följande:

    Ja. Det finns ingen anledning för operatören att lista vilka platser man besökt eller vad man googlat, det hade blivit en hel novell för många som hinner besöka hundratals sidor under en månad.

    Vanligtvis står det vad för typ av tjänst man har samt summa att betala.


    Har du själv fått wifi faktura? Vad menar du med typ av tjänst?
  • Lånehajen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 12:15:51 följande:

    Har du själv fått wifi faktura? Vad menar du med typ av tjänst?


    Jag har haft internet via såväl ADSL som fiber och mobilt bredband genom åren och fått många olika typer av fakturor.

    Med tjänst menar jag det abonnemang din kompis har. De har ju oftast egna namn för de olika abonnemangen hos operatörerna.
  • Anonym (Anonym)
    Lånehajen skrev 2019-07-21 12:53:26 följande:

    Jag har haft internet via såväl ADSL som fiber och mobilt bredband genom åren och fått många olika typer av fakturor.

    Med tjänst menar jag det abonnemang din kompis har. De har ju oftast egna namn för de olika abonnemangen hos operatörerna.


    Ok men finns det något sätt för min kompis att ta reda på vad jag kollat?
  • Leezi

    Det finns ingen som ser eller bryr sig vad du kollar på om nu inte polisen blir intresserad och bestämmer sig för att ta en titt. Enda sättet för någon att se din historik som inte är polis eller internetleverantör på uppdrag av polis är att gå igenom din historik. Porrsurfa away!

  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:14:09 följande:

    Ok men finns det något sätt för min kompis att ta reda på vad jag kollat?


    Det är självklart möjligt att kolla vilka sidor en viss dator/mobil/surfplatta har besökt, men du fattar väl själv att det inte står på räkningen? På en dag besöker jag kanske 50-100 webbsidor, det blir ca 1500 till 3000 sidor per månad. Det skulle krävas bortåt 10 A4-sidor att redogöra för samtliga länkar. Det förstår du väl att operatörerna inte skriver ut listor till alla abonnenter med vilka sidor som har besökts?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ge dig) skrev 2019-07-21 13:21:19 följande:

    Det är självklart möjligt att kolla vilka sidor en viss dator/mobil/surfplatta har besökt, men du fattar väl själv att det inte står på räkningen? På en dag besöker jag kanske 50-100 webbsidor, det blir ca 1500 till 3000 sidor per månad. Det skulle krävas bortåt 10 A4-sidor att redogöra för samtliga länkar. Det förstår du väl att operatörerna inte skriver ut listor till alla abonnenter med vilka sidor som har besökts?


    Varför tror du att jag frågar annars? Jag har ingen aning om hur det funkar men har fått svar på det nu så din kommentar var bara onödig.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ge dig) skrev 2019-07-21 13:21:19 följande:

    Det är självklart möjligt att kolla vilka sidor en viss dator/mobil/surfplatta har besökt, men du fattar väl själv att det inte står på räkningen? På en dag besöker jag kanske 50-100 webbsidor, det blir ca 1500 till 3000 sidor per månad. Det skulle krävas bortåt 10 A4-sidor att redogöra för samtliga länkar. Det förstår du väl att operatörerna inte skriver ut listor till alla abonnenter med vilka sidor som har besökts?


    Min kompis har ingen tillgång till min surfplatta.
  • Lånehajen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:14:09 följande:

    Ok men finns det något sätt för min kompis att ta reda på vad jag kollat?


    Är det alltså ett trådlöst nätverk du kopplar upp dig på hemma hos din kompis? Eller är det en sticka du lånat som du pluggar in i datorn? En del har börjat kalla dem för wifi också även om det egentligen är ett mobilt bredband.

    Om det är ett trådlöst nätverk - ja det är teoretiskt möjligt för din kompis. Det kräver dock mer avancerade kunskaper och en vilja att spionera på dig, det är ingen information som är lättillgänglig om man säger så. Är det ett mobilt bredband blir svaret nej.
  • Anonym (Anonym)
    Lånehajen skrev 2019-07-21 13:27:00 följande:

    Är det alltså ett trådlöst nätverk du kopplar upp dig på hemma hos din kompis? Eller är det en sticka du lånat som du pluggar in i datorn? En del har börjat kalla dem för wifi också även om det egentligen är ett mobilt bredband.

    Om det är ett trådlöst nätverk - ja det är teoretiskt möjligt för din kompis. Det kräver dock mer avancerade kunskaper och en vilja att spionera på dig, det är ingen information som är lättillgänglig om man säger så. Är det ett mobilt bredband blir svaret nej.


    Det är ett trådlöst nätverk, en router alltså.
  • Lånehajen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:29:25 följande:

    Det är ett trådlöst nätverk, en router alltså.


    Okej, då är det möjligt men ytterst osannolikt.
  • Anonym (Anonym)
    Lånehajen skrev 2019-07-21 13:30:24 följande:

    Okej, då är det möjligt men ytterst osannolikt.


    Min kompis är ganska teknisk.
  • Lånehajen
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:32:58 följande:

    Min kompis är ganska teknisk.


    Men har du någon anledning att tro att kompisen är så intresserad av vad du gör att denne skulle göra sig mycket besvär för att ta reda på det?
  • Skogshuggaren

    Om man är administratör för routern går det kanske att logga alla webbadresser där, och gå igenom dem i efterhand? Jag är förvisso admin på min hemmarouter, men jag har aldrig ens försökt så jag vet inte om det går eller hur mycket jobb det är i så fall.

  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:14:09 följande:

    Ok men finns det något sätt för min kompis att ta reda på vad jag kollat?


    Mitt svar kom direkt efter detta. Men ändå svarar du mig att du har fått svar?
    Anonym (Anonym) skrev 2019-07-21 13:25:32 följande:

    Varför tror du att jag frågar annars? Jag har ingen aning om hur det funkar men har fått svar på det nu så din kommentar var bara onödig.


  • Lånehajen
    Skogshuggaren skrev 2019-07-21 13:43:37 följande:

    Om man är administratör för routern går det kanske att logga alla webbadresser där, och gå igenom dem i efterhand? Jag är förvisso admin på min hemmarouter, men jag har aldrig ens försökt så jag vet inte om det går eller hur mycket jobb det är i så fall.


    Om TS vill känna sig säkrare att detta inte sker kan denne använda sig av en VPN, då går det inte att se vilka sidor som besöks.
Svar på tråden Någon teknisk här? Wifi fråga.